Jukon%20vappukonsertti%202021.jpg

Toisenlaisen vappukonsertin estradilla esiintyi Teatteri Vanha Jukon kvartetti Minja Koski, Maria Nissi, Joel Mäkinen ja Mikael Saari. He veivät meidät vuosisadan pituisen työväenlauluperinteen ja sotien jälkeisen rauhanliikkeen aikamatkalle. Soitosta vastasi totutusti Juko Band eli Atte Härkönen, Jarkko Saarinen, Jaska Teuri ja Viljami Viippola. Laulajat ja orkesteri loivat totisemman, mutta harvinaisen tyylikkään työväenvapun kaupunkiimme.

 

PERKELE -konsertin ohjelmisto

Köyhälistön laulu 1900-luvun alusta ilman uhoa ja patetiaa - hieno sävy kerrankin tälle tärkeälle laululle. Ja sen sanat - ah, yhä ajankohtaiset vielä nyt sadan vuoden jälkeen tänäänkin. Jalmari Joutsenniemen ja Heikki Valpolan Punavangin laulu soi kauniisti ilman säestystä, sujuvin stemmoin, Vapauden kaiho taas rallatteli hiskisalomaisen rivakasti, valoisasti, oikein riemun tunteella jukolaisten kasvoilta heijastuen.

Mikkola&Chydenius Laulu tuottavista sijoituksista - voi miten pirullisesti ja rennosti se menikään, niin joutuisan irvailevasti tämä teatteri osaa ilmeensä tarvittaessa tavoittaa, Mäkisen ja Kosken vetävä ja hauska duettolaulu-humoreski ei enää voisi osumatarkempi olla.

Brecht - Polttila - Ojanen Vallankumouksellisen ylistys ja Aulikki Oksanen - Kaj Chydenius Kenen joukoissa seisot edustivat suomalaista työväenlaulun sävellyksen 1970 kulta-ajan poliittista teatteria ja taistolaisen kultuurin tuotantoa.

Portugalilaisen työväenlaulun suuren nimen Jose Alfonson Grandola, Vila morena (suomennos Pentti Saaritsa) rakentui tavattoman kauniiksi esitykseksi. Acapella-kvartetti lauloi tarkkakorvaisen musikaalisesti ja äärimmäisellä herkkyydellä tämän laulukorun.

Elvi Sinervon runo Kaj Chydeniuksen Natalia-sävellys lienee tänään ikivihreimpiä elokuvallisia nykynäkyjä melodialtaan ja kauneudeltaan sekä yhtä aikaa sanojensa ajankohtaisuudella vakavaa tekstiä: ”Ja silloin vapaa on jo taas Ukraina!”

Samaan teemaan liittyy Minja Kosken runo Hakattu maa ja Lauri Maijalan sävellys vuodelta 2014. Se tuntui monipolvisessa sävelkuviossaan jo haasteelliselta tulkita. Siitäkin selvittiin kunnialla ja eläytymällä tekstin ajankohtaisuuteen, joka käsitteli jatkuvasti toistuvaa Ukrainan kriisiä.

Ultra Bran Kahdeksan vuotiaana tiesin että maailma tuhoutuu kahden suurvallan puristuksessa tuntuu kuin todelta ja ennustukselta tänäänkin.

Jukon%20Vappukonsertti%202021%20B.jpg

Pentti Saarikosken ja Kaj Chydeniuksen Minun politiikkani on yhä ajankohtainen ihmisyyslaulu: En pelkää ketään, rakastan kaikkia maailman ihmisiä.

Nazim Hikmetin runon Kaikille riittää Mikael Saaren säveltämänä kuulin nyt ensi kerran. Brita Polttilan suomennos on sekin yhä akuutti sisällöltään: kaikkea riittää kaikille paitsi ihmisten enemmistölle, ilman toivoa se ei voi elää ja Saaren sävellys tekstin mukaisen toteavaa, sopivan yksinkertaista sävelkuluiltaan.

Uutuutta ihannoin myös Minja Kosken sävellystyössä - sen aiheena oli teksti YK:n ihmisoikeuksien julistuksen sisällöstä, jotakin M.A Nummisen jo kokeilemaa lakisäännösten asiatekstien sisältöjen sävelellistä asua se osuvasti jäljitteli.  Koski sai säveliinsä nyt selkeämmin ja vakuuttavammin yleismaailmallisen äänenpainoin laulettavaksi - jos kohta teoksen musikaalisuus tuntui kovin yksiväritteisen liturgiselta.

Konsertin päätti jo traditionaalisesti (Jyrki Siukonen/Kai Kivi) Jäähyväiset aseille. Vuodentakaiseen Jukon vappuesitykseen palaten: ”Yllätykseksi kasvoi ensemblen kitaristin Atte Härkösen kaunisäänisen henkevä ja tyynen varma tulkinta Jäähyväiset aseille. Se oli tyylikästä jukolaista tulkintaa rauhanliikkeiden tunnetuimmista lauluista punk-ajalta, 1980-luvun alusta.” Ja merkittävänä lisäyksenä nyt koko ensemblekin lauloi ihanan kauniisti, kajetot puhtaasti yhteensoiden ja kertosäkeet vaikuttavan yhteisrintamallisesti.

Harvinaisen kypsä ja tasokas tämä teatteri on musiikissaan, käyttömusiikin tuottajana ja esittäjänä. Ehkäpä vielä teatterinomaisemmin olisin heidän kyvyillään halunnut osan lauluista kuulla. Mutta nautintoa, inhimillisyyden suurta asiaa nämä laulut olivat kaikki. Ja nyt oli huuto pois, sydän mukana tulkintasisältöjä vahvistamassa, orkesterin taipuisuus, rytmi ja soinnutus sopivasti laulujen tukena.

Konsertin alussa ja lopussa esittäytyi myös Teatteri Vanha Jukon uusi taiteellinen johtaja Esa-Matti Smolander Vappukonsertin 24 vuoden menneisyydestä ja konsertoinnin perinteen jatkamisesta kertoen.

 

Striimattu konsertti on maksutta kuultavissa 31.5.2021 saakka:

https://www.youtube.com/channel/UCXz3PCVmcf8DyVCzDhL5YNQ

 

Lis%C3%A4liite.jpg