Aleksin%20risteys.jpg

 

Lahden teknisen ja ympäristötoimen toimialajohtaja Matti Kuronen yrittää tehdä itsestään maailman ja Lahden pelastajaa. Apulaiskaupunginjohtajan asemaan verrattava Kuronen antaa mediaan joukkoliikenneuudistuksestaan ylistäviä lausuntoja, joiden asiatieto on täyttä mututietoutta, pelkkää totuudenvastaista todistelua. Kuntalaisten oikeus on vaatia käyttäjänä ja lystin maksajana hänet tilille ja viranhoitajana päänsä vadille tai vaihtoon.

Joukkoliikenteen lisääminen on yksi kaupunkimme tärkeimpiä, hienoimpia tavoitteita Lahden ympäristökaupunki-imagon, ilmanlaadun ja väen ikääntymisen tuomina haasteina. Nyt vuoden rullannut, uusittu, kuntajohtoinen joukkoliikennejärjestelmä on osoittautunut täysin epäonnistuneeksi.

Käyttäjän kannalta tärkeimmät asiat, kuten bussien asiakkaiden vaatimuksille sopivimmat aikataulut, liikenteen ulottuvuus kaikkina viikon päivänä ja vuorokaudenaikoina jokaiseen kaupunkimme kolkkaan sekä matkan edullinen hinta ovat jääneet toteutumatta. Aikataulutuksen ovat tehneet ammattikuljettajia, liikennöitsijöitä, meitä asiakkaita ja toiveitamme kuuroin korvin kuunnelleet kaupunkiamme täysin tuntemattomat suunnittelijat. Tästä täydellisestä tietämättömyydestä on vastannut Kuronen runsaine ja kalliine apulaiskuntineen.

Uudistuksen sisällön sijaan sen ulkokuori kyllä näkyy, uusin värein ja kokoomuskoristein maalatut sinivalkeat bussit kiertävät tauotta puolitusinaisissa, pitkissä jonoissa Lahden ydinkeskustan ja rautatieaseman lenkkiä tyhjillään mäkiä ylös ja alas. Saaste ja melu ovat paljon puhutun joukkoliikenteen ja ihmisystävällisen keskustakehittämisen täysi irvikuva.

Kurosen kukonkiekaisua pistetään vielä tiedotteisiin vahvistamaan aikataulutuksen osalta eläkeläiset, joilla on aikaa matkustaa milloin tahansa, kun perhe tai työ ei vaadi enää minuuttitarkkaa aikataulutusta. Sen sijaan työhön ja opiskeluun kiirehtivät, yhä tiukemmin aikataulutettu suurin, tuottavin ja toimivin kansalaisjoukko on jätetty uudistusvouhotuksen huumassa huomioitta. Koomista on, että korjaustakaan ei voida tehdä - verukkeena esitetään valmiiksi painetut aikataulut!

Toimialajohtajalta me kansalaiset odotamme vähintään tutkittua ja luotettavaa asiatietoa. Kurosen tapa levittää virhetietoa on ilmeisen tarkoitushakuinen kiekaisu näyttää, kuka pienen Lahden tunkiolla määrää, kiekaista niin kovaa että se kuuluu suuremmillekin tunkioille, joille pääsy näin helpommin avautuisi. Siinä Kuronen ei ole vielä onnistunut.

http://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2014/08/liikenneviranomainen-lahti

.