Musikaalit%20uusin.jpg

Kohtaus Hair-musikaalista

 

Lahden metrihankisten lumien teatterikevään musiikillisesti sulattavin, mielialaa lämmittävin ja koko henkisen verenkiertomme uusiin sykkeisiin nostavin täysosuma on Ilta musikaalien parissa. Se on musiikkiteatteriin täydellisesti uppoutuneen taidot, tulkinnat, sävellykset, musisoinnit ja koreografiat sytyttävän rikassisältöisinä, taiteellisesti harvinaisena kokonaisuutena meille tarjoilevan neljän upean taiteilijan ilta.

Panu Kangas, Anni Kajos, Elina Ruti, Sami Ulmanen - jokainen heistä - on suurenmoinen, persoonallinen tulkitsija, omaperäinen musiikkiviihdyttäjä ja suuri maailmanluokan estraditaiteilija. Yhdessä he luovat taidoillaan unohtumattoman teatterillisen illan, maukkaan cocktailin täynnä elämänmakua, rytmiä, tanssia, ikivihreitä sävelmiä ja suuria hetkiä maasta pilvien korkeuksiin.

 

Kuudentoista eri musikaalin, lähes neljänkymmenen laulunumeron tunnot, niiden ajatukset, unelmat, rakastumisten, pettymysten, onnen ja onnettomuuden elämänkohtalot on niin syvällisesti tulkittuina ja koettavissa, että esityksen sanomaa on nautinto maistella, kaksituntisesta kokonaisuudesta yrittää mielitulkintansa valita.

 

Ikimuistettavassa esittävässä taiteessa teoksen alku, parit kohokohdat ja loppu ovat tärkeimmät muistikuvan varmat herättäjät.

 

Musikaalikonsertti%20b.jpg

Kohtaus Cabaret-musikaalista
 

Alkunumero John Kanderin säveltämästä Cabaret-musikaalista vei suoraan 1930-luvun yökerhojen, kiehtovaan ja kiihkeään Berliinin syntisen kabaree-elämän tunnelmaan salaperäisen varieteemaisella Willkommen-numerollaan. Esityksen kiihkeän maaginen koreografia ja rytmi nappasi heti vastustelevankin mukaansa.

Sama vetovoimainen Cabaret - sensuaalisuus tulee vielä tehostetummin esille toisen puoliajan myös Kanderin säveltämän Chicago-musiikin ensinumerossa: nyt koreografian osuus, hyvin ohjattuna ja toteutettuna on katsojalle suoranainen esimerkki musiikkiteatterin suuresta tunnevaikuttamiskyvystä pienenäkin, nelihenkisen seurueen tulkintakohtauksena. Molempien upean selkeät ja väkevät tulkinnat oli koreografioinut pari Sami Ulmanen ja Elina Ruti. Nämä täydelliset, pienikokoiset musikaalituokiot toteutuksineen nostaisin sellaisenaan minne tahansa maailman ykkösluokan kabareeviihteen suurille estradeille.

Ja konsertin muutamille päätösnumeroille on taattu näiden lahtelaistaiteilijoiden paikka viihteen korkeissa kansainvälisissä sfääreissä. Ilta päättyi aikamme yhden viihdemusiikin ykköstähden Elvis Presleyn testamentillisin Love me Tender (nimilaulun säv. George Poulton) -musikaalin hitteihin, jotka ottivat rytmeillään (Sami Ulmanen) ja koreografioillaan (Panu Kangas) täydellisesti yleisön mukaansa tempoonsa ja loputtomiin aplodeihinsa.


 

Lahtelaisittain on merkittävää, että musikaalit esitettiin suomenkielisin tekstein. On ilahduttavaa todeta musikaalien librettojen käännösten takana suomalaisten taitavimmat riimittelijät ja runoilijat, joiden tekstiosumatarkkuus on kauttaaltaan suurta käyttörunoutta.

Poikkeuksena lahtelaisuuteen tietenkin se, että Elvis Presleyn musiikin rockit tulkittiin alkuperäiskielellä - jo ajankuvana, jolloin viimein oli pakko tuoda uusi aikakausi maailmalta radiosta, televisiosta, musiikista, teatterista ja englannin kielestä Lahteenkin.

Ilta on samalla vaikuttavan puhutteleva todistus Lahden kaupungin Musiikki- ja draamainstituutin ammattikoulutuksen merkityksestä valmistaa kansainvälisiä, ainutlaatuisen lahjakkaita huippuammattilaisia maailman teatterielämälle.

 


kyn%C3%A4.jpg

Illan parit omat musikaaliteatteri-ihastukseni

Piukkojen paikkojen (säv. Jule Styne) Elina Rutin ja ensemblen aivan hullaannuttava marilynmonroehitti I wanna be loved by you totetui todellisena Elina Rutin monen oktaavialan taipuisan ihastuttavana, musikaalisena, kujeilun, tulkintaeläytymisen ja näyttelijäkarisman täydellisenä herkkunautintona. Myös hänen viulunsa illan tulkinnoissa soi niin musikaalimaisella sävyllä  kuin mitä ikinä viulu voi teatteri-ilmaisua värittää!

 

Laulavat sadepisarat (säv. Nacio Herb Brown) oli illan likuntakoreografian ja laulun sekä Sami Ulmasen tulkinnan tähdittämä kohokohta. Sen steppaavat askelet ovat suurta, yksinkertaista, taivaallista, vaivattomuuden, huolettomuuden pilviin nostavaa kehon ja ilmaisun konserttia, jollaista korva ja silmä saa vain harvoin nauttia kansainvälisyydessään huima vientituote.

 

Anni Kajos koko illan vahvan musikaalisena, monipuolisen kantavana, taipuisan varmana näyttelijänä, hurmaavana laulajana tiivisti ohjelmakokonaisuuden äänikauneudellaan sekä paneutumisellaan yhteisten osuuksien koreografioihin ohjaustoteutuksin, yhtyelaulun stemmotulkintojen ihanuuksiin, jopa huilusooloin esitystä tarkoin sävyin herkkyydellä täydentäen.
 

Ja tietenkin koko ryhmän primus-motor Panu Kangas, jonka seremoniallinen rooli kokosi puheosuuksin ja spontaanin paneutunein sympaattisin tyyppiluomuksin esityksen sekä tunnelmoi lauluyhtyein, sooloin ja myös sellistinä hämmästyttävän taitavasti..

Mielimusikaalissani Viulunsoittaja katolla (säv. Jerry Bock) Panu Kangas on vuodelta 1973 alkaneiden tevjekokemusteni yhdeksäs - mutta ihmeekseni ja ihastuksekseni taas täysin uusimuotoinen, vakuuttava, harmiton, nykyaikainen Tevje - osaavan ensemblen stemmataituruuden säestäessä Kankaan soolo-osuuden valoisan toiveikkaaksi.

 

 

Illan kokonaisuuden kehysti, rytmitti ja rakensi ehyeksi taitavan suvereeni pianisti Matti Hussi -mukaansatempaavana, myötäilevänä ja vauhdittavana maestrona.

Teatterin ääni- ja valosuunnittelu (Jukka Vierimaa ja Tiina Hauta-aho) sekä niiden toteutus (Mika Virtanen&Anette Toivonen, Marko Haapalainen) kruunasivat esityksen täydelliseksi.


 

Tämä musikaalien kokonaisuus ei ole pelkkä konsertti, se on myös poikkeuksellinen teatterikokemus, kertaus Lahden kaupunginteatterissa esitetyistä musikaaleista neljännesvuosisadan takaa tähän päivään.

Se on myös loistoesimerkki yhteistyöstä kaupunginteatterin kanssa. Rooliasut lainattiin teatterin puvustosta ja niitä vaihdettiin hauskasti näyttämöllä yleisön edessä.

Superlatiivit harvoin kuihtuvat niin tyhjänpäiväisinä kuin nyt Ilta musikaalien parissa  tulkintavoiman tenhoavuuden kuvaamisyrityksessä. Jo kolmelle täysin loppuunmyydylle esitykselle soisi lisää esityskertoja - musiikillisessa ja teatterillisessa viihdearvossa ja taituruudessa teos on suomalaisen musiikkiteatterin ehdotonta nykyhuippua.

 

 

Arvio kirjoitettu 30.1.19 esityksestä Lahden kaupunginteatterin Eero-näyttämöllä

 

Lisää tietoa esityksestä:

https://www.lahdenkaupunginteatteri.fi/produktio/221/ilta_musikaalien_parissa

 

 

Lis%C3%A4liite.jpg