Kalle Mustonen, Lahdessa syntynyt, täällä Lahden taideinstituutista ja Muotoiluinstituutista taiteeseensa valmistunut monipuolisuus on tuonut kotikaupunkiinsa todellisen puutaiteilijoiden suomalaisleegion mitä nautinnollisimpine teoksineen.
Lahden Taidemuseon neljässä toisiinsa liittyvässä tilassa kohdattavanamme on 24.2.-14.5.2017 kahdeksan täysin erilaisen, ilmaisultaan, tekniikaltaan sekä muotokieleltään häikäisevän persoonallisen kuvanveistäjän töitä, joita yhdistää keskeisesti materiaali - puu.
Ennenkaikkea näyttely lumoaa katsojan Mustosen ideoimalla, valitsemalla ja ripustamalla eheällä kokonaisuudella ja teosten tasokkuudella, tasapainoisuudella, herkkyydellä ja kauneudella.
Joukon perusjärkäleen Mauno Hartmanin harmonisen upea koko huoneen täyttävä teos Rakkaus on tietenkin oikeutetusti läsnä, Terhi Kaakisen viehättävän puhuttelevat lapsiveistokset väreineen iloistavat kurkkivilla katseillaan kävijää, Jasmin Anoschkinin lapsekkaat veistokset suorastaan haltioittavat väreillään ja naiivin yksinkertaisuutensa nerokkuudella, Jussi Valtakarin suuri luonteikas pikkuveistosten sarja on ehdotonta veistostaiteemme tunnelmatäyteistä suomalaista nykyglamouria, Kalle Mustosen seinällinen käkikellomaailma tulvii kymmenien ajatusten ja toteutusten riemukasta fantasiaa, Riku Riipan lähes totemiset figuurimonumentit pysähdyttävät ajattelevilla tunnelmillaan, Hanna Vahvaselän koko suuren näyttelysalin takaseinää hallitseva tervantuoksuinen seinäkollaasiTiramisu on tuoretta veistosilmaisua komeimmillaan ja Pasi Eerik Karjulan kookkaan reliefimäiset kuvat suomalaisuudesta tervehtivät haastavan kutsuvasti museossa kävijää mennen tullen viesteihinsä perehtymään.
Näyttelyn kahdeksanmetrinen tunnusteos - Kalle Mustosen Puutarhatonttu - on jo seikkailut Mäntän kuvataideviikoilla, Hyvinkään taidemuseossa ja nyt Lahdessa. Se on nostanut Mustosen maamme eturivin kuvanveistäjiin omaperäisellä ajatuksellaan, kevyellä tekniikallaan ja kiehtovalla, hellyttävällä olemuksellaan. Tontun atmosfääri, sisään astuttava toiminnallisuus, lähimmäislämpimyys ja huumori on saanut jo maailmanlaajuista huomiota. Mustonen on kutsuttu teoksineen seuraavaksi Yhdysvaltoihin, jonne tonttu jatkaa hieman pienempänä lentokoneen rahtiruumaan mahtuakseen.
Kalle Mustosen Death of the Gnome King – Afterlife. päältä
ja sisältä
Mauno Hartmanin taattua vakuuttavuutta
Terhi Kaakisen kurkkivan uteliaita lapsiveistoksia
Jussi Valtakarin yksi kymmenistä veistostaiteemme nykyglamourin vaikuttavuuksista
Lahtelaisseinien sisällä en tällaista näyttelyvaikuttavuutta, täydellistä puunveiston tyylitajuista ilmaisurikkautta ole ennen kokenut.
Kansainvälisestikin näyttely on harvinaista koettavaa - suomalainen puunveisto on korottunut sen mukana uudelle, omatuoksuiselle ja jäljittelemättömälle 2000-luvun taiteen kultakaudelle.
http://www.lahdenmuseot.fi/museot/fi/taidemuseo/nayttelyt/
Juliste: veistos Jussi Valtakari Shame, kuva Tiina Rekola
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.