Lahden kansanopiston teatteri kulkee kansainvälisen uudistavan teatterin korkeilla, tyrskyvillä mielikuvitusmerien aallonharjoilla - ja rikkoo vauhdin, musiikin, ilmaisun, joukkovoiman, maneerien ja kyökkirealismin rajat uudenlaisella, kansainvälisistä idän teatteriperinteistä ammentavalla kantaesitysteoksellaan.

 

FastFood%20KATHAKALI.jpg

 

Tämä runsaan kahdenkymmenen esiintyjän ensemble tarjoaa pienelle, koronarajatulle kolmenkymmenen hengen katsojajoukolle kuusi esitystä Elina Kilkun kirjoittamasta ja ohjaamasta teoksesta Fast Food KATHAKALI. Loppuunvarattuihin esityksiin mahtuu yhteensä ainoastaan 200 armoitettua katsojaa. 

 

Elina%20Kilkku.jpg

 

Alunperin kirjoittaja-ohjaaja Elina Kilkku oli jo vuonna 2011 parin kuukauden Intia-kiertokäynnillään tajunnut sieltä palattuaan, miten me lännessä olemme niin monessa asiassa etuoikeutettuja. Täällä me pohdimme mihin kouluun, mihin opiskeluun me laitamme jälkipolvemme. Mitä kaikkea heille hankimme ja ostamme, heidän harrastuksiinsa uhraamme, heidän tulevaisuutensa varmistamme.

 

Onni, varallisuus ja tulevaisuus ovat maailman toisella puolen Intiassa täysin eri tasolla. Epätasa-arvo, eriarvoisuus ja omien oikeutuksien kohtuuttomuus iskivät vasta sieltä palattua länsimaisen ihmisen itsestäänselvyyksien määrällä vastaan rajusti. Kokemus ei jättänyt rauhaan, vaan vaati kirjoittamaan nyt nähtävän kaksituntisen teoksen.

 

Eilen oli vuorossa uusi lehdistötilaisuus koronan vuoksi maaliskuussa viikkoa ennen ensi-iltaa keskenjääneestä maailman kantaesityksestä. Tilaisuus paljasti poikkeuksellisen uudenlaisen teatteriestetiikan, joka pohjaa paljolti intialaiseen muinaiseen tanssiteatteriin länsi-intialaisessa Keralassa 1600-luvulla.

 

Kathakali-teatterin ilmaisussa esiintyjät on jaettu näyttelijöihin ja laulajiin. Näyttelijät eivät itse puhu repliikkejään, vaan he esittävät koreografioita, jotka symbolisoivat erilaisia reaktioita, tunnetiloja ja sanoja. Käsillä esitettäviä symboleja on perinteisessä kathakalissa 24 ja kasvoilla esitettäviä perusmerkkejä yhdeksän. Monimutkaisten, esittäjälle sisäänrakentuvien koreografioiden vuoksi kathakalia on harjoitettava jo pikkulapsesta alkaen.

Sen teemat pohjautuvat kansantaruihin, legendoihin, uskomuksiin, mutta myös sankaruuteen, vääryyden osoittamiseen ja ihanteiden ylistämiseen.

 

.Kansanopisto%20syksy%202020%20c.jpg

 

Tyylin viimeistelee myös rohkea ja ilmaiseva puvustus, maalatut kasvot väreineen ja pääkoristeineen, hiusrakennelmineen. Kasvojen eri väreillä on symboliikkansa ja näin värit edustavat myös eri hahmoja ja niiden ominaisuuksia. Teatterilava on pelkistetty ja näyttelijät vailla rekvisiittaa.

 

Perinteisesti kathakali-esitys alkaa illalla ja loppuu aamunkoitteessa. Realismista ja kahvikuppikohtauksista on loitonnuttu henkisiin arvoihin, mutta samalla ponnistettu hurjaan vauhtiin, musiikkiin, riehaan - ja kansanopistolaisten tulkinnassa kauas alkuperäisestä teatteriteoriasta.

 

Benjamin%20Klemettinen.jpg

 

Benjamin Klemettisen musiikki tuntui liikuntanäytteestä ihastellen kuin teatterilavasteeksi sävelletyltä  - läpisävellettynä sen teho kasvoi paljon kertovammaksi kuin mikään perinteinen musikaalimuoto - sävelet ovat nyt tiivis osuus tanssillista, koreografista kerrontaa.

 

Lahden kansanopiston tulkintakatkelmista viehättyi kauan odotettuun toisenlaiseen teatteriin. Se on kaikkea muuta kuin kyökkiteatteri. Perinteisestä intialaisesta tarkkamuotoisesta alkulähtökohdasta kansanopisto lainaa vain pinnan ja irtautuu omaksi, puhuttelevaksi, rennoksi, raikkaaksi, hauskaksi ja viihdyttäväksi teatteriksi.

 

Ensi-ilta tänään 21.8.2020 klo 20.00

Lisätiedot esityksestä:

https://www.teatterikoulutus.fi/esitykset/fast-food-kathakali