Nimet%C3%B6nSuomi-filmin%20siivin%20c.jp

 

Elokuvamusiikin tulkinnat teatteritaiteen areenoilla alkavat olla Lahden kaupunginteatterin vierailujen taattu, yleisön ihannoima ja palvoma, odottama tapaus kerran vuodessa. Ei pelkkä perinteinen konserttilavojen, orkesterin, solistien sekä kapellimestarin ja juontajien ilta, vaan jälleen todellinen elävä, tasokas, vauhdikas, väkevä, kaunis ja lumoava, nyt supisuomalainen konserttigaala kaikkine tulkinnallisine elokuvallisine, näyttämöllisine juonenpoikasineen, tansseineen, valaistuksineen, puvustuksineen, taustaprojisointeineen - juonellisen punaisen langan ympyräisen ehyt kokonaisuus.

Mikä sitten on filmimusiikille se ominaisin ja tavoiteltavin tarkoitus - maaginen, ennalta koettu ja siten meille monille jo nostalginen tunteita kohottava filmin sisällön leimaava elokuvamelodia, jolla usein koko elokuvan tarinan muistamme ja nyt Kellopeli-kulttuuriosuuskunnan taitavan teatteriorkesterin rytmittämänä, musiikin tulisiin, kiehtoviin melodioihin ja rytmeihin leiskuttamana uudelleen tavoitamme.

Iltaa emännöi Kellopelin oma valovoimainen Naiskipparikvartetti, joka värikkäällä elämänilolla seilasi läpi vuosikymmenten ja nosti esiin mielenkiintoisia yksityiskohtia ja sävellyksiä kotimaisesta elokuvamusiikista ja sen tekijöistä kautta aikojen.

Elokuvagaala.jpg

Kolmenkymmenenkolmen kappaleen kokonaisuus lähtee vuodesta 1941 Kulkurin valssina, jonka sanat on koko Suomelle tuttujen kynäniekkojen (J.Alfred Tanner&Mika Waltari) ruotsalaiseen kansansävelmään sanoittama maailmankuva. Ihmisen onni kuvataan siinä eräänlaisena luokkatietoisena kreivin ja kulkurin elämänä, joista tasa-arvo on kaukana, mutta vapaus ja riemu elää löytyy vain elämän maantietä huolettomana matkaavalle kulkurille ja sieltä kulkuri huutelee – tule kanssani tyttö ohoi!  

 

Kellopeli%20b%20osuuskunta.jpg

Elokuvamusiikin tarinakokonaisuuden gaalailta päättyy (Kaj Chydenius/ Matti Rossi) sävellykseen Jos rakastat. Vaikuttavan kauniin melodian väkevän polttavassa kutsussa nainen asettaa monia ehtoja rakastamiselleen ja mukaan lähtemiselleen elämänkumppaniksi - vasta sitten kun mies täyttää liki parikymmentä erilaista oman elämänsä rakastamisen kohteista luopumisista, nainen suostuu - piirtämään kuvansa hiekkaan suostumuksensa vakuudeksi. Tässäkin ihannoidaan kaikkea elämän vapautta ja sosiaalista asennetta, symboliikalla - rakastaa vain pieniä tyttöjä ja pieniä poikia, pieniä mummoja - elämän pieniä asioita.

 

Elokuvamusiikin kavalkadista saatiin musiikkiviihteen lisäksi myös pieni, tärkeä tiedollinen anti. Seurueemme naiskolmikko äkkäsi, ettei yhtään naissäveltäjää suomalainen elokuvamusiikki tunne!

Yksi havainnollisimpia dramaturgisia oivalluksia oli tuoda illan kokonaisuuteen aikakausien lehdistön kriitikoiden arviot itse elokuvista - visiona lehtitoimituksen pöytä, josta luetaan pätkä kritiikkiä, taustalla suuri sivu elokuvasta kirjoittaneesta sanomalehdestä. Useimmin noiden suosittujen, ikivihreiksikin muuttuneiden sävellysten elokuvat kritiikki lyttäsi kehnoiksi ja ala-arvoisiksi. Ilmeisesti arvostelut eivät vaikuttaneet mitenkään aikakausien elokuvissa käyntiin - Pekka ja Pätkä, Uuno Turhapuro tai Kummelit elivät huumoritarjontansa kansansuosion huipulla vuosia - piut paut kritiikeille huikkaisten.

 

On aiheellista vielä kerrata, että tämä kymmenjäseninen ensemble on yhteisilmaisussaan rakastettavan musikaalinen, luonteva ja monitaitoinen teatteriseurue. Kellopelin näyttelijät toivat jälleen ammattimaista tuulahdusta Lahden vanhalta Päijät-Hämeen koulutuskonsernin ajattelemattomasti lakkauttamalta Lahden musiikki- ja draamateatterikoulutuksen (Mute) ajalta, mutta myös yhä voimissaan olevasta maankuulusta Lahden kansanopiston teatterikoulutuksesta.

Impulsiivisen nopein poiminnoin erittelyjä kokemastani: Sipriina Kaurasen ohjelman taitava suunnittelu ja ilmeikäs altto monissa gaalan laulutulkinnoissa, Petri Knuuttilan ja Siiri Konosen maulla esittämät vaikuttavat soolo- ja duotulkinnat, Elina Rutin temperikkaan vauhdikas katupoikien laulu, Kalle Kurikkalan taipuisa, moneen numeroon uhrautuva näyttelijätyö ja musikaalisuus, Noora Koivumiehen vavahduttavan sensuellit Chydenius-tulkinnat….

 

Illan kauneimpiin solistisiin hetkiin luen kahden musiikkitulkintavirtuoosin laulaja Julia Vuorisen ja tanssija Ville Mäkisen esityksen (Toivo Kärki/ Reino Helismaa) kaikille tutusta Täysikuu-tangosta. Vuorisen kaunis ääni ja heittäytyminen tunteisiinsa orkesterin tarkoin, herkin sävyin säestäessä latasivat iltaan poikkeuksellisen vahvan tunnelman. Siihen liittyi Ville Mäkisen täydellinen, kaunis, äärimmäisen taitava ja taipuisa tanssi, jonka vertaista en teatterin suurella Juhani-lavalla ole ennen kokenut sisäistyneessä ilmaisussaan näin vangitsevasti.

Puoliajan jälkeen jumalaisen ihastuttava sävellys ja sanat (Anssi Tikanmäki/Juice Leskinen) Balladi elokuvasta Klaani soi säveltensä ja tekstinsä veroisena liikuttavana esityksenä Anni-Maija Koskisen laulamana ja jätti illasta unohtumattoman poikkeuksellisen lumoavan elämyskokemuksen.

Konsertin pari eloisan hauskaa ja kekseliästä juontohuippua - kahden juontajan vuoropuhelu Säkkijärven polkka -sanaleikkauksilla oli dialogioivalluksen suurta huippua, ja toinen George de Godzinskyn nimen hilpeä lausumisyritys, hyvin toteutettu vitsi: molemmat kielenkäytön ja välijuontojen aina tarpeellista hupia.

Konsertin liikekielen yksinkertaisuus ja ilmaisutenho loistivat monessa koreografiatoteutuksessa, vaikkapa koko ensemblen tulkitessa Pekka ja Pätkä -elokuvan  (Kärki/ Helismaa) laulelmaa Lentävä kalakukko: kekseliäästä tulkinnasta välittyi veturin vipuvarret ja rytmi katsomossa istuvien silmiä ja luustoa somasti, menneiden aikojen höyryjunamaisesti, hytkyttävästi, hauskan hykerryttävästi.

Kauneimmasta elokuvasävelmästä oma valintani osui teatteriorkesterin upeaan sovitukseen, instrumenttisilla soitinväreillä tulkitsemaan Lasse Mårtensonin Myrskyluodon Maija - alkuperäisen iki-ihanan tunnussävellyksen sydänvireisen hienoon esitykseen.

 

Nostalgisen illan kruunasi teatteriorkesteri, jossa kevyenmusiikin tutut ja tuoreet hahmot eri soittimin toivat säveliin laajan, elokuvallisen soinnin ja tehon. Kapellimestari Matti Hussi on luonut orkesteristaan hämmästyttävän ammattitaitoisen, yhteissoitossaan taikamaisen vivahteikkaan teatterielementin vailla vertaa. Kokonaisuus syntyi myös musiikkisovituksista, jotka sellisti Niklas Hagmark ja basisti Jussi Koskinen olivat varmalla tyylitajulla kymmenelle solistitaiturille, orkesterille soittimineen, jousistolle romanttisine sointeineen, kuorolle ja lauluyhtyeille taidokkaine stemmoineen ja tanssille tunnelmallisine koreografioineen sovittanut. Näistä Suomen lyhyen elokuvahistorian valituista sävelmistä tehdyt sovitukset takasivat illalle kokonaistunnelman eheyden ja esitystaiteellisen vaikuttavuuden. Orkesterilla on täysin mannermainen viihdyttämisen taito tulkita, säestää, sähköistää, briljeeratakin lavaesitykset sävelmaailmoiltaan ikimuistoisiksi teatterikokemuksiksi. Pelkkä saksofonisti-pillisti Martti Peippo on taidoillaan jo yksi maailman soittajien yläkastien kameljonttinen muusikkohurmuri-ihme.

 

Lavasädehtiviä taiteilijoita, puitteina Lahden kaupunginteatterin Juhani-näyttämön suurestradi sekä kaiken takana vahva, täydellinen osaavien, eläytyneiden, säihkyvän lumoavien taiteilijoiden taiteellinen anti musiikillisessa ja teatterillisessa ainutkertaisuudessaan - Lahdessa nämä tavoitteet on valtavalla yhteisöllisellä ja taiteellisella paneutumisella, nuorekkuudella ja yhteisellä innostumisella Kellopeliosuuskunnan tuotannossa jo toistamiseen onnistuneesti tavoitettu ja meille armoitetulle, täyssalilliselle yleisölle nyt idearikkaan ohjaajan Tapani Kalliomäen varmoin, mielikuvitusrikkain ajatuksin kypsytettynä tarjoiltu.

 

OHJAUS Tapani Kalliomäki
MUSIIKIN SOVITUS Niklas Hagmark
KOREOGRAFI Tytti Liukkonen
KAPELLIMESTARI Matti Hussi
KÄSIKIRJOITUS Sipriina Kauranen, Anni-Maija Koskinen, Elina Ruti

esiintyjät Sipriina Kauranen, Petri Knuuttila, Noora Koivumies, Siiri Kononen, Anni-Maija Koskinen, Kalle Kurikkala, Ville Mäkinen, Outi Paasivirta, Elina Ruti ja Julia Vuorinen

ORKESTERI
Kellopeli House Band: Matti Hussi, Jussi Koskinen, Lari Lius ja Jaakko Rossi sekä Martti Peippo   Lumos-kvartetti: Annukka Nevalainen-Lius, Anette Grevberg, Sirkku Hilanko ja Niklas Hagmark

https://web.facebook.com/pg/kellopeliosk/posts

Viimeinen esitys keskiviikkona 11.11.2020 klo 19

Lis%C3%A4liite.jpg