Kaiken taiteen suomalainen tyyssija on sittenkin Helsinki. Helsingissä on musiikin, teatterin, arkkitehtuurin ja kuvataiteen korkein kehto, opetus, täällä suuret laitokset esittää ja esitellä taidetta, täällä majailevat suuret taidekeskittymät, taiteilijatkin, taiteen tuottajat, tuotantoyhtiöt ja monet kymmenet mesenaatit, taiteen sijoittajat, taidesäätiöt ja suuri media kaikkine muotoineen, kansainvälisyyksineen taiteestakin viestiäkseen ja sitä esitelläkseen.

 

Amos%20Rex.jpg

Pieni vaatimaton valomainos 1930-luvulta Helsingin ydinkeskustassa Mannerheimintiellä kattaa sisälleen valtavan suuren ja modernisuudessaan Euroopan omaperäisimmän taidekeskuksen.

 

Menkää siis katsomaan Amos Rexiä. Se on näyttö siitä, miten uudesti ja rohkeasti pitää toimia, kun taidekäsitettä tänään maapallolla uudistetaan. Ei edes Helsingissä kannata kunnallispolitiikkaa, sen jäykkäliikkeisyyttä mukaan maanitella. Vaikka Amos Rexin neljäksi vuodenajaksi aina uusiksi näyttelykokonaisuuksiksi muuntuva taide on nyt ensimmäisessä julkisuudessaan idealtaan japanilaistäyteinen, kaukana aineellisuudesta ja perinteisestä kuvallisesta kehystämisrajoituksesta, niin se on virtuaalisessa tavoittamattomuudessaankin jo suurenmoinen kokonaiskokemus suomalaisessa taiderakentamisessa ja kansainvälisen taiteen esittelyareenana.

 

 

Kuluneena määritelmänä koko näyttelystä voi sanoa sen olevan jokaiselta suurelta saliltaan kuin valtavaa installaatiota, joka ottaa katsojan mukaansa, tahtoi tai ei. Installaatiotekniikka on kuitenkin jotakin aivan uutta, siihen liittyy koko ajan ääniä eikä sen logiikkaa pysty eikä haluakaan ymmärtää vaihtuvuudessa, tunnelmissa.

 

Amos%20Rex%204.jpg

 

Näyttely riemastuttaa eksyttävissä peiliseinissään aluksi nauruun asti, siinä on jännittävyyttä lapsenmielisille ja pelottavuuttakin kaikenikäisille, vaikka pieni tuska häivähtää mielialaan, kun näyttelytilasta ei aina löydy etsimälläkään ulospääsytietä, vaan valtaisassa tilassa joutuu törmäilemään ihmisiin, peiliseiniin tai palaamaan lähtöpisteeseen kuin ratkaisemattoman labyrintin alkuun teoksen värikkäässä, voimakasäänisessä, liikkuvassa atmosfäärissä. Sen viidakkomaisessa installaatiossa luonto lonkeroineen ja eläimet ovat seassamme, perhoset istuvat olkapäällämme tai matelijat pakenevat lattialla niitä takaa-ajaessamme, luikkivat seinien viidakkolonkeroille pakoon niitä koskettaessamme, vilkastuvat ja kääntävät suuntaa. Kukat yltäessämme niiden terälehdille lehahtavat salamakasvuun kauniiksi kukkarykelmiksi. Aah, tätä ennen näkemätöntä pidättelemättömyyttä, vauhtia, avaruutta, vedensyvyyksiä, viivan ja värin leikkiä kuin tulevaisuuden aitoa maisemaa suuren tilan, lattian, seinien ja katon erottamattomana kokonaisuutena toden ja mielikuvituksen ketjuna.

 

aMOS%20rEX%203.jpg

 

Itselleni vaikuttavin sali oli valkoisten korppien mytologiaa, kymmenien lintujen lehahtaessa lentoon käsitys tilasta alkaa kadota ja koko sali kuin pyöriä ja me katsojat mukana korppirn lennoissa. Matka vie ulkoavaruuden pimeyteen, jokaisen korpin uusi lento vetää väriviivan avaruuteen, joka täyttyy tuhansista väriviivoista, viimein upeaksi väriloistoksi ja muuttuu tyhjyydestä puhkeaviksi kukkakimpuiksi, jotka valaisevat koko tilan omalla väriloistollaan. Tämän installaation vauhti, ääni ja voima on niin suuri, että tasapainoaisti tuntuu välillä pettävän ja pitää jo ottaa kädestä läheistä, ettei lennä nurin.

 

Amos%20Rex%202.jpg

 

Niin - jo pelkkä Amos Rexin suunnittelu, saati 50 miljoonan sijoitus rakentamiseen, toteutus keskelle pääkaupunkia, yhteiskunnan ytimeen, silti katseilta piiloon maan alle on taiteen uudenlainen ajattelukonsepti. Maan alle ohjautuu päivänvaloa suurista pallomaisista kupoleista – ahtaanpaikan kammokin on tipotiessään. Amos Rex loistaa toimivuutta täynnä ja on taiteesta täysin ymmärtämättömien kansalaisten sekä turistien ja taiteen asiantuntijoiden uuutena tiennäyttäjänä koko Euroopassa.

 

Arkkitehtuurisena suunnitelmana taidemuseon uudisosa on rakennettu Lasipalatsin arvorakennuksen aukion alle ja sisältää 2170 neliön muuntautumiskykyiset ja teknisesti hyvin varustellut näyttelytilat. Suunnittelun lähtökohtana on ollut luoda mahdollisimman joustavat tilat, jotka taipuvat nykytaiteen tarpeisiin. Taidemuseon rakentamisen yhteydessä suojeltu Lasipalatsin rakennus on kunnostettu hellävaraisesti takaisin loistoonsa.

 

Amos Rexin näyttelyohjelmat koostuvat uusimmasta, usein teknisesti kokeilevasta nykytaiteesta, 1900-luvun modernismista ja muinaisista kulttuureista. Amos Rex haluaa esitellä kiinnostavaa ja kunnianhimoista taidetta virkistävästi ja elämäniloisesti. Tarkoituksena on, että menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus tuottavat ainutkertaisia elämyksiä ja yllättäviä kohtaamisia maan alla, päällä ja valkokankaalla.

Amos%20Rex%20t.jpg

Magnus Enckell  Poikia rannalla 1910

Pienenä, levähdyttävänä rimnakkaisnäyttelynä Amos Rexissä on Suomen taiteen kultakauden teoksia.

 

Amos Rexissä on joustavat näyttelytilat sekä lapsille ja nuorille suunnattu taidepaja. Lasipalatsin klassinen 590-paikkainen elokuvateatteri tarjoaa tilan poikkitaiteelliselle toiminnalle, elokuvafestivaaleille sekä viikonloppuisin säännöllisille elokuvaesityksille.

Taiteen ja kaupunkikulttuurin kohtaamispaikkana Amos Rex vahvistaa osaltaan Helsingin kaupungin asemaa turvallisesti omalaatuisena eurooppalaisena kulttuurikaupunkina. Amos Rexin suunnittelu alkoi vuonna 2013 ja rakennustyöt aloitettiin tammikuussa 2016.Taustalla on Amos Anderson (1878-1961),suomalainen liikemies, lehdenkustantaja, kansanedustaja ja taiteen tukija. Hän jätti omaisuutensa Konstsamfundetille,Amos Andersonin taidemuseo toimi Helsingin Yrjönkadulla vuosina 1965–2017.

 

Tämän taidekeskusuutuuden ennakkosuosio on kiirinyt ympäri maailman - koko syksyn on kävijäjonoja riittttänyt. Käyntimme sattui ajankohtaan, jolloin jonoa oli enää vain vaatesäilytyksessä. Nyt esillä oleva näyttely päättyy 6.1.2019.

Amos Rex poikkeaa muista maailman esittävistä taidelaitoksista aukiolo-ideallaan - se on avoinna maanantaisinkin ja suljettu vain tiistaisin.

 

. www.amosrex.fi

 

Lis%C3%A4liite.jpg