lauantai, 7. marraskuu 2020

Mielikuvituspoikaystävä Lahdesta

Mielikuvapoikauyst%C3%A4v%27%20kuvab.jpg

Mielikuvituspoikaystävä K-18 on Henriikka Rönkkösen suosittuun samannimiseen blogiaiheiseen esikoiskirjaan perustuva monologiesitys. Se markkinoi itsensä komediana sinkkuelämän ihanuudesta ja kamaluudesta.

Mielikuvituspoikaystävän näytelmäversio Lahden kaupunginteatterin pienimmällä Aino-näyttämöllä on pikkuhurjaa seksisen elämänautuuden realistista kuvailua ja kuvitelmiakin nuoren sinkkunaisen seksinälän summaksi nidottuna ja analysoituna elämäntilana.

Esitys on taiten dramatisoitu, sujuvaksi näyttämöpuherepliikkiseksi muotoiltu kokonaisuus. Maanpinnassa seksin ja sen apuvälineiden realismissa ja yhtä aikaa eetterissä tässä päivässä esitys kulkee myös somessa, facebookissa, twitterissä ja nettitreffeissä kohtauksissaan.

 

Teoksen kulttuurinen anti on ehdottomasti rohkea, peittelemätön syöksyminen koko seksibrutaaliuden käsitekaaokseen, sanastot estoitta puhki puhuen sekä keveän railakkaan komediallisuuden tavoitteena kertoa sinkkunaisen pelkästä täyttymättömästä halusta ja sen ympärille rakentuvista hallusinaatioista rohkeasti asiat tilittäen. Tietenkin kaiken vauhdikkaan menon ja seksikaluston rekvisiittameiningin läpi kuultaa sinkkuuden kipeä kohtalo, hetkellisistä miessukupuolen tuottamista onnenhetkistä muistelu ja haaveilu, jotka täyttävät lähes koko tarinan, jos kohta yksinäisyydestä ja lukuisista pettymyksistä rakentuva todellisuus tuo komedialle tasapainoa.

Teatterillisin, lumoavin panos esityksessä on sen taitavassa Jussi Virkin visuaalisessa video-osuudessa, joka toimii hämmästyttävän komeasti, näppärästi lähes taikuusmaisesti toteutetussa näyttelijän ja videopersoonien välisessä dialogissa.

Mielikuvituspoikayst%C3%A4v%C3%A4%20kuva

 

Näyttelijä Aija Pahkala osaa ammattinsa, tekee tällaisesta pelkän seksiputken kapeaksi rajatusta yhden prisman kaleidoskoopin läpikatsovasta tekstivuodatuksesta kelpo esityksen. Näyttelijättären avuna on innostava heittäytyminen, taitava temponvaihtelu, vallaton sisäinen huumoriasenne. Laulaminenkin kuin meidän tavisten tapaan sujuu parin iskelmäksi sävelletyn seksiviljelmäsanaston riimityksellä ihailtavasti. Aija Pahkalan hössöttävän hauska ja vauhdikas esitystapa ja pitelemättömän taitava paneutuminen eivät löydä vertaistaan.

Pahkalan paahtavatilityksellisessä menossa on välillä pudota vauhdista. Nuo naiselämän seksikokeilujen kohtalokkaat kliseet, abortti ja sen kohtaussynkkyys värittyivät kovin melodramaattisiksi, hieman tekosyvällisiksi ainakin takapenkkiin koettuna. Perinteinen häiden ja vihkimisen ulkonainen hekumoitu tuttu kaava huntuineen pappeineen nosti teoksen dramaturgian ja näyttelijätoteutuksen taitavasti toteutetuksi maukkaaksi vastaparodiaksi - esityksen yhdeksi huumorihuipuksi.

 

Mielikuvapoikauyst%C3%A4v%27%20ohjelma.j

 

Muista kohtauksista ajateltavaa huvia syvemmälle antoi teksti ja toteutus Mielikuvituspoikaystävän (Riku Korhonen) kanssa. Sille löytyi jo teatterillinen dialogitaso siivittää katsojan omiakin ajatuksia realismia kauemmas. Samoin ehyt punainen lanka punoutui Pasin (Seppo Merviä) kanssa käydyssä pitkässä dialogissa, joka kokonaisuutena tuntui lämpöisen hurmaavalta. Aivan uskomattoman hauskaksi ja toimivaksi, esityksen visuaalisen nerokkuuden huipuksi nostan kohtauksen Äiti ja pikkutrullit.

 

Voinpa vain sanoa, ettei aika tullut pitkäksi - väliaikaa lukuunottamatta - vaikka esitys sinänsä ei maailmoja kaada tai taivaita tavoita. Viihteellistä, ronskia, hyvin tehtyä teatteria tärkeästä aiheesta suosittelen myös muille kuin sinkuille naisille.

https://www.lahdenkaupunginteatteri.fi/tuotannot/mielikuvituspoikaystava/

 

Lis%C3%A4liite.jpg

Kommentit

Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

Ladataan...