Yksi lahtelaisen kulttuurin vuoden kohokohdista, Salpauksen sirkusartistikoulutuksen keväinen show, swengasi Lahden kaupunginteatterin Eero-näyttämöllä hurmaavasti jo kansainvälisen varieteen kaltaisella saumattomalla tyylikkyydellä.

Esityksen 1920-30 -lukujen rento ja leikkisän ilakoiva kokonaisilme sekä tartuttavalla hauskuudella rikastetut vaikeat, taitavat akrobatiat, mielikuvituksellisen juonikkaat jongleeraukset, ennennäkemättömän hurjat ja päätäpyörryttävän rohkeat ohjelmanumerot kymmenmetrisissä korkeuksissa täydentyivät taiteellisesti ehyeksi sirkusgaalaksi - huippusilauksena loistavien juontajien sujuva, iloapulppuava, monikielinen, fiksun kielihumoristinen sana-akrobatia.

 

Sirkusjalkajongleeraus.jpg

Pipsa Ilpala -jalkajongleeraus                                                                            Kuva Mikko Pirinen

Minna Pulsan henkeäsalpaava kiinalainen tolppa pudotuksineen,Veronica Dolhain huima trapetsitaide avaruuksissa kivankekseliäine lehdenluku-sivujuonteineen, Aarni Pahajoen & Eetu Rannan tarkka, vaarallinen, mutta hauska, taitava ja rennon tarinallinen keinuvipulautailu, Elina Raasakan pitkälle ammattimaisen hallittu vertikaaliköysinäytös, Jaakko Repolan illan harvinainen, loistelias tasapainotikasohjelma, Ada Forsbergin jännittävän herkkä washington-trapetsi, Anssi Kolehmaisen kertakaikkisen nerokkaan omaperäinen, hykerryttävän tarinallinen ämpäri-pallo -jongleeraus ja Victor Huuskon hurjaakin hurjempi avaruushuimapäänäytös cloud swing olivat illan alkupuolen monipuolista sirkusohjelmaa, yleisön jatkuvin väliaplodein todistamaa ihmetystä ja jännityksen tunnetta.                            

Pipsa Ilpalan harvinainen jalka&pallojongleeraus, Ireen Peegelin ehyt, herkkäotteisen sensuelli Cyr-rengasohjelma, Henna Ikosen taitavan varma, virtuoosimaisen monirytminen vanne-esityskokonaisuus, Linnea Purontauksen vaativa nuorallakävely, Amanda Muhosen pitkälle kypsynyt hieno käsilläseisontanumero, Ester Viljasen monipuolisuus taiturimaisena pianonkäsitteliljänä ja musikaalisena keinutrapetsitaitajana sekä Orfeo Llewellyn vertikaaliköytensä kanssa huimissa korkeuksissa hiuksianostattavan vaarallisilla tempuilla olivat cabaret-osan hämmästyttävän kypsiä, valmiita sirkusnumeroita.


Sirkusvertikaalik%C3%B6ysi.jpg

Orfeo Llewellyn - vertikaaliköysi                                                                         Kuva  Mikko Pirinen

 

 

Sirkusensamble.jpg

Ensamble - lopputanssi                                                           Kuva Mikko Pirinen

Mainiona päätöksenä sirkusartistit toteuttivat vaativalla koreografialla luodun vauhdikkaan lopputanssin, jossa yksi keskeinen hieno taiteellinen elementti, koko illan kauniinkiinteäksi kokonaisuudeksi sitonut  äänimaailma, soi teeman tyylikkyyden mittaisesti Mihaela Karkian välittämänä upeasti.

 

Keväisen näytöksen eheyttä täydensivät pitkälle harjoitetut, luontevasti sujuvat ohjelmanumeroiden limittymiset toisiinsa sekä vapautunut, hymysuinen yhteinen lavaesiintyminen. Kokonaisuutena ilta näytti, miten kännykkä-, netti- ja televisiokansankin saa innostumaan kulttuurista - kun se on riittävän kiinnostavaa, hauskaa, jännittävää ja meidät iästä riippumatta vastustamattomasti mukaansa tempaavaa. Salpauksen sirkuskoulutuksen taso on jo Suomen mittapuussa korkealla ja monilta osiltaan yksi harvinainen lahtelaiskulttuurin ylpeys, tuleva suomalainen henkilövientituote.

 

 

Koulutuskeskus Salpauksen artistikoulutus

STREET & CABARET

Esiintyjät: Minna Pulsa, Veronica Dolhain, Aarni Pahajoki, Eetu Ranta, Elina Raasakka, Jaakko Repola, Ada Forsberg, Ireen Peegel, Anssi Kolehmainen, Pipsa Ilpala, Victor Huusko, Amanda Muhonen, Orfeo Llewellyn, Linnea Purontaus, Henna Ikonen , Ester Viljanen.

Esitysarvio esityksestä 22.3.2016 klo 18

https://www.facebook.com/sirkusartistikoulutus/?fref=ps_resu