Monelle maamme teatterille on muodostunut käytännöksi esitellä yleisölle tulevan näytäntökauden ohjelmistoa: tilaisuuksiin on yleensä pieni pääsymaksu tai paikkakunnan jonkin yrityksen sponsorointi. Lahdessa valtalehtiyritys tarjosi tämän tilaisuuden, tosin ilmaisliput piti noutaa etukäteen lehden kaupunkitoimipisteestä, vaikkei niitä ovella kukaan tarkistanutkaan.
Tulevan näytäntövuoden esittelyssä tällaista teatterifriikkiä jäi kaivelemaan pari asiaa. Teatterinjohtaja Maarit Pyökärin sydämellinen innostuneisuus teatterinsa mahdollisuuksista oli nautittavaa puhetta. Käytännössä vain itse esitykset tahtovat liian usein kuitenkin antaa mainossanojaan latteamman toteutuksen. Odotusten ollessa liian korkealla, pettymykset tulevat helposti – teatteri kun on tuollaista, Pyökärin sanoin, silmänräpäystaidetta, josta yksi pienikin elämys voi jäädä vaikuttamaan tai aiheuttaa pettymyksen.
Leena Kokko-Saukkonen ja Tapani Kalliomäki
Omana valikointina jään odottamaan vain pienen Aino-näyttämön mielenkiintoista kanadalaisen Morris Panychin näytelmää Täti ja minä - vanhasta tädistä ja hänen sisarenpojastaan. Se tuntuu olevan täynnä mustaa huumoria, yllättävyyttä ja ajankohtaisuutta jokaisen suvun tarinaan nivoutuen.
Ohjaaja Olka Horila näyttelijöineen
Pienen näyttämön Kenneth Grahamen satukirjaklassikon Kati Kaartisen näytelmäsovitus Kaislikossa suhisee taitaa muodostua sellaiseksi tavanomaisen turvallisesti sählääväksi lastenteatteriksi, jonne kyynikonkin sietokyky juuri ja juuri kestää mennä. Tosin Olka Horilan ohjaaman esityksen näyte yleisölle oli aikalailla mekaanisten välineitten kulissoimaa näennäisteatteria - toivottavasti esityksen ja tekstin pääteema ystävyydestä kantaa kuitenkin nähtyä sekavaa esittelyshowta pidemmälle.
Ohjaaja Bona = Pentti Kotkaniemi ohjattavineen
Suuren näyttämön Mikael Niemen tekstin pohjalta valmistunut Populäärimusiikkia Vittulajänkältä, tuo ruotsalaiseen ympäristöön sijoittunut, isien ja poikien kasvukipukertomus ja tarina pienen yhteisön uusista unelmista musiikin ja sen tekemisen muodossa: musiikin pitäisi antaa mahdollisuudet ryömiä ulos pienistä, ahdistavista viitekehyksistä. Innostuneen ohjaaja-sovittaja Pentti Kotkaniemen esittely oli nähtävyys: samanlaisessa murrosiässä, innostuneena, vakuuttuneena näytelmän vetävyydestä Kotkaniemen esittely oli mahdottoman hauska ja sinänsä jo esitys.
Mustalaisleiri muuttaa taivaaseen ohjaaja Tiina Brännaren avulla
Suuren näyttämön kassamagneetiksi teatteri on kaavaillut Jevgeni Doganin, Gorkin tekstiin säveltämän musikaalin Mustalaisleiri muuttaa taivaaseen.Tämä jo vuosikymmeniä suomalaisteattereitten lavoilla pyörinyt elokuvaversion laihempi muunnos kiinnostanee kauniita pukuja ja liehuvia tanssihelmoja odottavia teatterinkävijöitä.
Paikallaolijat saivat vielä kuulla näytteen lämpiöön valmistuvasta musiikkiohjelmasta, nähdä teatterin pari uutta taiteilijakasvoa ja kuulla lyhyen, hieman hälläväliätyylisen esittelyhaastattelun Ragnar Strömbergin tulevasta Suomen kantaesityksestä Ampiaiskesä.
Vanhaa, edelliseltä näytäntökaudelta jatkavaa ohjelmistoaan Lahden kaupunginteatteri esitteli varsin sekavilla ennakkovideoillaan (trailereillaan). Tuskinpa hienoa Sofi Oksasen Puhdistus-näytelmää ja sen komeaa lahtelaistulkintaa tuon sekavammin voisi esitellä.
Lopuksi tämä ennakkoesittelytilaisuus kilpistyi halpatarjoukseksi. Tilaisuudessa mukana ollut yli parisatapäinen yleisö oikeutettiin välittömästi esittelyn jälkeen lunastamaan kaksi lippua yhden hinnalla lippuluukulta. Itse en ollut valmis esittelyn jälkeen lunastamaan vielä yhteenkään esiteltyyn näytelmään pilettiä, mutta näyttipä lippuluukulla halpatarjous muodostaneen oikein jonon.
PS
Jutun kuvamateriaali on otettu katsomon toisesta penkkirivistä kovin tavallisella digikameralla - siksi kuvien valotus- ja tarkkuustaso on vaatimatonta, suonette anteeksi.TV
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.