<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

 

Postiluukkuihin ja postilaatikkoihin on ilmestynyt yhä useammin  pyyntö: ei mainoksia, kiitos! Viimeistään näin vuodenvaihteessa, kun kiikutamme muhkeaa lehtipinoa jätepaperikeräykseen, hämmästelemme lehtikantamuksemme suurta painoa.

 

1168275.jpg

Hesarin mainosten määrä lehden sivuista voi olla jo lähes puolet

 

Miten voi olla mahdollista, että Helsingin Sanomien tai Etelä-Suomen Sanomien tilaajalle tulee jokaisen lehden varsinaisilla sivuilla maksettuja mainoksia jopa yli puolet koko päivänlehden sivuista?

Mainoksien maksamista vartenko me vuositilaajat olemme? Niitä vartenko me pulitamme Hesarin vuositilauksesta 229  euroa tai maakuntalehden vuosikerrasta 209 euroa?

 

1168301.jpg

Etelä-Suomen Sanomien sivujen mainosten osuus oli viime viikolla lähes 40%

 

Sietokykyvyn  rajoille  kansalaisen arkipäivän tuttu rutiini - päivän lehden lukeminen - on  ajautunut. Miten rauhatonta ja aivokuorta uuvuttavaa onkaan tuollaisen kirkuvan ärsyttävän mainoskielen ja monivärikuvituksen täyttämien mainosten lomassa päivän lehden asioiden selaileminen ja niiden löytäminen. Uppoutuminen kokonaisen laajemman jutun lukemiseen alkaa olla jo monesti mahdotonta.

 

Lehtien riippumaton tieto vaarassa

 

Entä mainonnan mukana lymyävä piilomainonta?  Kuinka riippumattomia artikkeleita päivälehdet enää pystyvät tekemään: suosimaan juttuja suurten mainostajien työstä -lääkefirmojen, autoliikkeiden, Nokian, Nesteen - ja siirtämään sivuun jutut vähän mainostavien yrittäjien, yhteisöjen tai henkilöiden työstä ja niiden tuloksista, vaikka jälkimmäiset lukijan kannalta ovat useinkin paljon tarpeellisempaa ja mielenkiintoisempaa informaatiota.

 

Lehdenluvun vaihtoehto

 

1168519.jpg

Sadat kuntalaiset ovat päätyneet uuteen päivälehtirutiiniin - käyntiin kirjaston lukusalissa - ja valitsemaan mieluisimman päivän lehden

 

1167563.jpg

 

Lahden kaupunginkirjaston lukusalissa vuoden 2007 viimeisessä työvuorossa

Sirpa Saareke

 

 

Lehtitalojen on aika pohtia lehtiensä rakennetta, sisältöä ja muotoa uusiksi.

Voisiko mainossivuston laittaa sittenkin liitesivuiksi – niitä varten, jotka sieltä haluavat ostakaa ostakaa tietoa etsiä?  Laadukkaampi mainokseton lehti voisi maksaakin vähän enemmän: ei mainoksia, kiitos.

Kiinnostavuutta ja laatua  vuonna 2008. Kyllä kiitos!

 

Lisäkirjoitus 4.1.2008 klo 15.30

Tämä vuodatukseni on saanut sanomalehtiammattilaiset liikkeelle. Toimittajat ovat sähköposteissaan viestittäneet tuskastumisensa mainoksiin - toisaalta mainokset takaavat yhä useammalle toimittajalle leipätyön.

Sanomalehtien rahoitus Suomessa tänään

1185016.jpg

Lehden rahoitus Suomessa puhuu jo puolestaan kenen lauluja lehdet laulavat

 

Kumpi?

Lukijan kannalta

1.Jos lehti olisi vain mainostajien kustantama, niin se olisi kuitenkin 70% paksuinen nykyiseen lehteen verrattuna, eikä lukijan tarvitsisi maksaa tilausmaksuja.

2. Jos lehti olisi vain tilaajien kustantama, niin se olisi 30% nykyisestään, eikä lukijan tarvitsisi tuskastua mainoksiin.

Kumman lehdistä haluaisit?