<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Postiluukkuihin ja postilaatikkoihin on ilmestynyt yhä useammin pyyntö: ei mainoksia, kiitos! Viimeistään näin vuodenvaihteessa, kun kiikutamme muhkeaa lehtipinoa jätepaperikeräykseen, hämmästelemme lehtikantamuksemme suurta painoa.
Hesarin mainosten määrä lehden sivuista voi olla jo lähes puolet
Miten voi olla mahdollista, että Helsingin Sanomien tai Etelä-Suomen Sanomien tilaajalle tulee jokaisen lehden varsinaisilla sivuilla maksettuja mainoksia jopa yli puolet koko päivänlehden sivuista?
Mainoksien maksamista vartenko me vuositilaajat olemme? Niitä vartenko me pulitamme Hesarin vuositilauksesta 229 euroa tai maakuntalehden vuosikerrasta 209 euroa?
Etelä-Suomen Sanomien sivujen mainosten osuus oli viime viikolla lähes 40%
Sietokykyvyn rajoille kansalaisen arkipäivän tuttu rutiini - päivän lehden lukeminen - on ajautunut. Miten rauhatonta ja aivokuorta uuvuttavaa onkaan tuollaisen kirkuvan ärsyttävän mainoskielen ja monivärikuvituksen täyttämien mainosten lomassa päivän lehden asioiden selaileminen ja niiden löytäminen. Uppoutuminen kokonaisen laajemman jutun lukemiseen alkaa olla jo monesti mahdotonta.
Lehtien riippumaton tieto vaarassa
Entä mainonnan mukana lymyävä piilomainonta? Kuinka riippumattomia artikkeleita päivälehdet enää pystyvät tekemään: suosimaan juttuja suurten mainostajien työstä -lääkefirmojen, autoliikkeiden, Nokian, Nesteen - ja siirtämään sivuun jutut vähän mainostavien yrittäjien, yhteisöjen tai henkilöiden työstä ja niiden tuloksista, vaikka jälkimmäiset lukijan kannalta ovat useinkin paljon tarpeellisempaa ja mielenkiintoisempaa informaatiota.
Lehdenluvun vaihtoehto
Sadat kuntalaiset ovat päätyneet uuteen päivälehtirutiiniin - käyntiin kirjaston lukusalissa - ja valitsemaan mieluisimman päivän lehden
Lahden kaupunginkirjaston lukusalissa vuoden 2007 viimeisessä työvuorossa
Sirpa Saareke
Lehtitalojen on aika pohtia lehtiensä rakennetta, sisältöä ja muotoa uusiksi.
Voisiko mainossivuston laittaa sittenkin liitesivuiksi – niitä varten, jotka sieltä haluavat ostakaa ostakaa tietoa etsiä? Laadukkaampi mainokseton lehti voisi maksaakin vähän enemmän: ei mainoksia, kiitos.
Kiinnostavuutta ja laatua vuonna 2008. Kyllä kiitos!
Lisäkirjoitus 4.1.2008 klo 15.30
Tämä vuodatukseni on saanut sanomalehtiammattilaiset liikkeelle. Toimittajat ovat sähköposteissaan viestittäneet tuskastumisensa mainoksiin - toisaalta mainokset takaavat yhä useammalle toimittajalle leipätyön.
Sanomalehtien rahoitus Suomessa tänään
Lehden rahoitus Suomessa puhuu jo puolestaan kenen lauluja lehdet laulavat
Kumpi?
Lukijan kannalta
1.Jos lehti olisi vain mainostajien kustantama, niin se olisi kuitenkin 70% paksuinen nykyiseen lehteen verrattuna, eikä lukijan tarvitsisi maksaa tilausmaksuja.
2. Jos lehti olisi vain tilaajien kustantama, niin se olisi 30% nykyisestään, eikä lukijan tarvitsisi tuskastua mainoksiin.
Kumman lehdistä haluaisit?
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.