Suomen peruskoulu tasa-arvoperiaatteineen on lopetettu. Syrjäisimmissä kunnissa, myös Lahden talousalueen monissa pikkukunnissa, tuhansien koululaisten päivän koulutyö alkaa löpön ja bensan katkussa sekä päättyy samaan tunnelmaan: monet tuhannet lapset sullotaan päivittäisiin koulukyyteihin huristelemaan pitkin maanteitä. Kouluja on lakkautettu ympäri maan ronskilla kädellä, lapsen etua kunnioittamatta.Taksien ja muiden ammattiautoilijoiden sekä polttoainemyyjien voimin toteutuva peruskoululaitos on Suomessa totta.

Suuriin kouluyksiköihin on ahdettu jälkeläisemme Lahdessakin. Lähikoulu, johon laki velvoittaa, on tyhjillään, muussa käytössä tai rappeutumassa käyttämättömänä, usein jo myyty pilkkahinnalla. Lähikoulu-käsite on jäänyt toteutumatta myös suurissa kunnissa. Peruskoulun tasa-arvo on mennyttä maailmaa koulujärjestelyissä, jotka nykyisin hoitaa kunta ilman suurempaa valtion ohjailua tai järjestelyä.

Uusin opetusministerimme haluaisi tällaiseen peruskouluumme, jonka perusopetuslaki on käytännössä jo muutenkin surkastuttanut, vielä lisää oppitunteja sen pienimmille oppilaille. Mihinkähän Jukka Gustafsson on hukannut entisen lapsuusjärkensä siitä, että koti on lapselle paras paikka ja että leikki on lapsen ja lastenmielisten perusoikeus. Kyllä koulua, koulutusputkea ja lisäkoulutusta riittää kyllästymiseen asti halki koko elämän, miksi sillä pitäisi lapsuus pilata?

1312961718_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Opetusministeri Jukka Gustafsson esiintyi 9.8.2011 TV:n ajankohtaisohjelmassa. Sen aiheena oli yksityiskoulujen, erityisesti kristillisten koulujen invaasio Suomeen edellisten hallitusten aikana.

http://tarmon.vuodatus.net/blog/457053/ristittyjen-helmas/

Opetusministeriltä odotan ensin vankkaa ja varmaa ajatuskättä puuttua vallalla olevaan, yksityistä perhettä ja sen arvoja loukkaavaan koulutoimintaan: pienten lasten iltapäivätoiminta esimerkiksi Lahdessa on täysin käsittämättömän ajattelemattomasti, perheitä ja heidän maailmankatsomustaan, kodin ajattelumaailmaa vähättelevästi hoidettua. Opetusministerin haastan kunnioittamaan suomalaisia lapsia ja heidän vanhempiaan.

Koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa koskeva lainsäädäntö tuli voimaan 1.8.2004. Perusopetuslain mukaan aamu- ja iltapäivätoiminnan tulee tarjota lapsille monipuoliset mahdollisuudet osallistua ohjattuun ja virkistävään toimintaan sekä mahdollistaa lepo rauhallisessa ympäristössä, ammattitaitoisen ja tehtävään soveltuvan henkilön valvonnassa. Toimintaan osallistuvalla lapsella on oikeus turvalliseen toimintaympäristöön. Aamu- ja iltapäivätoiminnassa tulee lain mukaan olla toiminnan järjestämistapa huomioon ottaen riittävä määrä ammattitaitoisia ohjaajia. Säännöksissä ei ole määritelty ryhmäkokoa. (Perusopetuslaki 48§)

Lahdessa kaupunki vain tilaa iltapäiväkerhojen järjestäjät. Nyt Lahti on saanut iltapäivätoiminnan järjestäjiksi sekalaisen seitsikon.

1312962008_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Lahden Möysän koulu, lapsuuteni kansakoulu on saanut uudet puitteet, moninkertaisesti kasvaneet suuret lisätilansa, joiden viimeistely on paraikaa käynnissä. Ulkonaisesti koulutyö alkaa loistavissa kehyksissä - entä koulun sisäinen ilmapiiri tai perusopetuslain edellyttämä 1-2 -luokkalaisten iltapäiväkerhotoiminta?

Saattaa käydä, että työssäkäyvät vanhemmat saavat lapsensa välttämättömän iltapäivätoiminnan järjestäjäksi esimerkiksi Kansallisen Kokoomuksen, siis oikeistolaisen poliittisen puolueen alaisen Kansallisen Lastenliiton, kuten itse käymässäni Möysän koulussa sekä työpaikka-aikojeni Harjun koulussa on tänä vuonna käynyt. Tai moniarvoisuutta elämässään periaatteenaan pitävät vanhemmat löytävät lapsensa Lahden seurakuntayhtymän iltapäivätoiminnasta Ahtialan koulussa järjestäjien lupaamien rukousten parista. Monessa koulussa, kuten Myllypohjan peruskoulussa, iltapäiväkerhotoimintaa vetää Heinolassa vuonna 2007 perustettu urheiluseura Lasten leikki- ja liikunta ry, eivätkä vanhemmat syyttä huolestu silloin lain edellyttämästä lapsensa levon ja rauhallisen ympäristön toteutumisesta iltapäivätunteina. Eri kielivähemmistöt järjestävät kaupungissamme myös Lahden tilaamaa iltapäiväkerhotoimintaa (ranska, ruotsi) ja vielä steinerpedagoginen iltapäiväkerho saa kaupungintukea.

1290782093_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Reilu puolivuotta sitten Väestöliiton mainio, innostava, asiantunteva lastenpsykiatri Raisa Cacciatore valaisi monisatamääräiselle, kiinnostuneelle vanhempainjoukolle lapsen käsittelyyn liittyviä kysymyksiä ja vanhemman keskeistä tehtävää niissä. Ainakaan Lahden  iltapäiväkerhotoiminnassa vanhempien toiveita ei ole mahdollisuus huomioida. Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lahden osasto on alkavana lukuvuotena heittänyt kokonaan kasvatusrukkaset kehään aikaisemmin vastaamastaan Lahden koulujen iltapäivätoiminnasta. Miksi?

http://tarmon.vuodatus.net/blog/2729966/tunteiden-hallitsijaksi/

Kaikkihan olisi hyvin, jos  lahtelaisvanhemmilla olisi mahdollisuus valita jokin näistä seitsemästä järjestäjästä, vaan ei: yksittäisellä lahtelaiskoululla toimii vain yksi iltapäiväkerhon järjestäjä. Käytännössä valinnanvapautta ei voi järjestää. Perhe vielä pulittaa tuosta ajatusten ja ideologian pakkosyötöstä 80 euroa kuussa -  päästäkseen oman leipätyönsä hoitamaan. Laki estää kuntia perimästä suurempaa korvausta.

Joutuvatko jälkeläisemme vanhempiensa jokapäiväisen työpanoksen onnistumisen pantiksi, poliittisten tai aatteellisesti vieraiden järjestelmien kasvatuskynsiin.