Kewrrosten%20v%C3%A4liss%C3%A4.jpg  

Lahtelainen NYT-musiikkiteatteri on löytänyt henkisen verenkierrollisen ilmaisuvaltimonsa, josta eilinen ensi-ilta sykki uudenlaista tuoreutta viihteeksemme. Mikään ei edistä teatterin uusiutumista suuremmin kuin rassata pienen tutun teatteriryhmän perinteiset omat teatterivaltimot, niiden kalkkeutumat ronskein pallolaajennuksin - kuten nyt NYT sai pakollisen punalankaisen juonen,  pysähtyneen liikekielen, show-pinnallisuuden karsittua esityksestään.  

 

Olen aina epäillyt ryhmätyönä tehtyä käsikirjoitusta - sen jälki on usein kuivan tekninen, keinohauska perusta esitykselle. Nyt epäilykseni osoittautui luuloharhakseni. Ohjaajan (Kaisa Leppänen) ja kapellimestari-säveltäjä-sovittajan osuus (Ville Myllykoski) on käsikirjoituksen synnyn ja huippumusikaalisten näyttelijöiden operoimisen sekä ilmaisun uusimisen ilmeinen taikuus. Syntyi ennalta arvaamattoman persoonalähtöistä, tehokasta, yllätyksellisen impulsiivista, nautittavaa, vauhdiltaan kuumottavan sykkivää teatteria. Kerrosten välissä -esityksen elävä musiikki on samanhenkistä, hauskan lajikirjoista, uudenmuotoisen ilmaisevaa, moni-introista, musikaalista lajia, jonka pitkä kaunis melodinen kehys loi esityskokonaisuudesta sydänsykkeisen, rakastettavan kokonaisuuden.

NYT%20%C3%B6.jpg

NYTin ilmaisussa oli nyt niin paljon uusnäkemyksellistä teatterikieltä, totunnaisen ilmaisun korvaamista fantasialla ja yltäkylläisellä kehon koreografialla, että istuin teatterituolissa pian alun jälkeen nauttimassa esityksen raikkaudesta ja myös sen seasta pulppuavasta hurmaavasta revittelystä. Niinpä siinä myös, kun koko joukko ahtautui omista ajatuskerroksistaan päivittäin samaan hissiin, avautui kaupan päälle todellinen tunne äitiyden (Taru Still) hurmasta ja työtaakasta, nyky-yhteiskunnan tyypillisestä viestintälaitteiden orjuuttamasta flegmaattisesta oluella hoidettavasta yksinäisyydestä (Pyry Smolander) ja kuin sama yksinäisyyden sävel täysin vastakkaisena, maanisena elämänvireenä, kaiken työn ja hurjavauhtisen kiireen kestävästä (Sini Koivuniemi) yksilöstä, psyykeään, pahoinvointiaan näyttämättä, avun torjuen, mutta sohvan takana sen sisuksistaan ulos ääneen karjuen. Kuin siteeksi vielä saimme aikakauteemme päivitettynä virkistää ajatuksiamme muutamin hyvin tulkituin huumorijäntein - kuten ajasta jälkeenjääneen äitiysneuvolan irvokkaan hauskaa lypsytodellisuutta (Anni Kajos) tai kaiken mahdollisen työperäisen vaivan lääkettä, tyrkytettynä terapiahierontana tärkeilevässä tosikkoudessa (Väinö Riihimäki). 

Epäilemättä koko esityksen ensipuoli oli juuri tuota yllättävää, puhdistavaa, väkevää teatteria, jota harvinaisuutena voi vain päivitellä ja ihastella sitä kokiessaan. Jotakin rankan ja uuvuttavan olennaista kolmekymppisen elämäntilanteesta tallentui tuosta kaikesta vauhdikkaan jäsentymättömästä, kaaoksellisesta elämänvaiheesta. Muutamat selkeämmät repliikit silti toisinaan olisin toivonut kiivaimmista kohtauksista kuulevani.

Lopun pitkähköksi epilogiksi, liiankin seestyneeksi, tilittäväksi, analyyttisen kertaukselliseksi muotoutunutta lähes paikalleen pysähtynyttä näytelmän loppuosaa jäin hieman kummastelemaan. Se tuntui kaunistunnelmaisella rauhallisuudellaan hissineliökuvissa replikoivissa ja upesti laulavissa esittäjissään liian joutsenlauluiselta kolmikymppisten siirtyä seuraavaan kymmenvuotiseen elämänmenoonsa - kuin tyytyväisinä kokemuksistaan.

 

NYT on löytänyt teatterimuodon, tyylin, joka tuntuu purevan hyvin ainakin selkeästi alle kolmekymppisiin, jotka reagoivat hykerrellen pitkin iltaa kuin tulevan elämänvaiheensa odotuspyörteissä. Teatterisavu, valot, laatuisa äänentoisto ja maltillinen volyymi toimivat ihailtavan hienona ääni- ja visiokokonaisuutena.

 

KERR0STEN VÄLISSÄ

KÄSIKIRJOITUS JA SÄVELLYKSET Työryhmä

OHJAUS & KOREOGRAFIA Kaisa Leppänen

ROOLEISSA  Anni Kajos, Sini Koivuniemi, Väinö Riihimäki, Pyry Smolander & Taru Still

BÄNDI Ville Myllykoski (kapellimestari & kosketinsoittimet), Maria Lamminen (basso) & Aleksi Ylimäki (rummut)

ÄÄNISUUNNITTELU Tony Sikström  LAVASTUS & PUVUSTUS Riku Suvitie, Anni Kajos

OHJAAJAN ASSISTENTTI Tiina Romppainen

TUOTANTO Musiikkiteatteri NYT (Panu Kangas)

 

Kesto 1 tunti 30 minuuttia (ei väliaikaa)

Ensi-ilta Lahden kaupunginteatterin Eero -näyttämöllä 15.2.2023

 

LISÄTIEDOT:

Panu Kangas 0400861961

[email protected]