sunnuntai, 23. syyskuu 2012
Musiikillinen Aleksis Kivi -herkku
Henrik Timosen Sydämeni laulu lumoaa sisältönsä kuvitteellisella, raikkaan tuoreella ja mielikuvituksellisella Kivi- naisnäkökulmallaan, revyymäisen rikasilmeisellä ja sydänjuuriin saakka vaikuttavalla, lämpimän huumorin maustamalla yleisohjauksellaan sekä hämmentävän monipuolisella näyttämötaiteellisella kokonaisvalmiudellaan.
Aleksi Kivi -esityksen nostaa merkittävien elämäkertakuvitusten joukkoon Jukka Linkolan säveltämä hienon musikaalinen, ainutlaatuisen teatterillisesti esitystä hallitseva, melodioiltaan ja teema-aiheiltaan rikas, tavattoman kaunis, miltei läpisävelletty libretto: musiikki, joka kokonaisuutena on täydellinen, laatuisa, nerokkaantoimiva ooppera. Esitys on täynnä Kiven tutun tuttuja runoja: aariamaiset, todella kauniisiin uusiin melodioihin puetut runot tulkitaan, väliin äänistemmoinkin, komeina kuoro-osuuksina, tai mikä ihmeellisintä, näyttelijä toisensa jälkeen laulaa ne huikeina sooloina taivaallisen lumoavasti. Viisijäseninen teatteriorkesteri soittaa monin eri instrumentein koko vaativan sävelteoksen varmasti ja nyanssirikkaasti Jasse Varpaman johdolla.
Heljä Heikkinen, Anssi Valikainen ja Gustaf Svensson
Esityksen toinen voimalataus on Jouni Prittisen musiikin ja tarinan henkeen loihtimassa koreografiassa, sen muuntuvan liikkuvassa tanssillisessa, kansanballadimaisessa sykkeessä, milloin masurkassa, tangossa, polskassa tai jopa flamencossakin. Tarkassa, hallitussa, kerronnallisessa, koko esityksen värittävässä liikekielessä näyttelijäkunta tanssijoineen on suorastaan hurmaavan monitaitoinen ja tiivistää sekä kantaa modernin tanssin tavoin itse näytelmän eetoksen kokonaiseksi, ainutlaatuiseksi näyttämötaidekokonaisuudeksi.
Oikeastaan perinteiset roolityöt jäävät voimakkaan ja mainiosti ohjatun, toimivan yhteisvireen sekä alati vaihtuvien tiiviiden tunnelmien taakse, henkilökuvat piirtyvät luonnoksiksi, usein vain tarinan lähes lavastuksellisiksi episodeiksi lukuisten kirjallisuushistoriallisten hahmojen täyttäessä hauskan kliseisesti suuren spektaakkelin kymmenet kohtaukset.
Johannes Korpijaakon sisäistyneen herkkä, ahdistuksessaankin vitaalinen ja realistisen uskottava Kivi on niin tekstin kuin esityksenkin täydellisintä mahlaista lihaa, henkisyyttä ja verta - komea ja vaikuttava kokonaistyö. Charlotasta, Kiven käytännönläheisestä emännöitsijähahmosta Satu Taalikainen luo rakastuneen naisen hahmotelman ja tunteita onnistuneesti - hänen laulamansa Onnelliset suorastaan järisyttää tunteitamme traagisessa todellisuuskontrastissaan. Aleksin kuvitelmien suuren rakkauden, Albinan, Elina Ylisuvanto tulkitsee riipaisevan etäisenä, laskelmoivan luokkatietoisena ja kylmän tavoittamattomana.
Kouvolan Sydämeni laulu on uljas näyttö pienen teatterin rajattomista taiteellisista mahdollisuuksista. Musiikillaan ja liikunnallaan se antaa katsojille värikkään, kiihkeän tunnelmarikkaan Aleksi Kivi -kirjailijakuvan, joka huipentuu teoksen vastustamattoman julmankauniissa, tanssillisessa, musiikillisesti täydellisyyttä hipovassa loppukohtauksessa liikuttavaksi, tässäkin päivässä puhuttelevaksi, sykähdyttäväksi teatterielämykseksi.
Satu Taalikainen, Johannes Korpijaakko ja Elina Ylisuvanto
KOUVOLAN Teatteri
SYDÄMENI LAULU
Musiikki Jukka Linkola Käsikirjoitus ja ohjaus, lavastus Henrik Timonen
Kapellimestari Jasse Varpama Puvustus Irmeli Toivanen
Koreografia Jouni Prittinen
Äänimaailma Kari Mitikka Valot Heimo Hiltunen
Näyttelijät ja tanssijat: Johannes Korpijaakko, Satu Taalikainen, Elina Ylisuvanto, Riku Korhonen, Tatu Mönttinen, Jose Viitala , Anssi Valikainen, Nina Petelius-Lehto, Ilmo Ranne, Heljä Heikkinen, Nicolas Frimodig/Anton Ukkola, Anni Kurittu/Lotta Sainio, Gustaf Svensson, Johanna Kuisma-Taskinen, Katja Mattila, Anni Toikka, Riikka Nöjd, Harri Hovi ja Petteri Tykkä
Orkesteri Jasse Varpama, Pinja Lintonen, Kaisa Kuvaja, Maija Rantanen/Vesa Vilenius, Samir Geper/Tuomo Huhdanpää, Antti Saarinen
Valokuvat Marja Seppälä
http://www.kouvolanteatteri.fi/
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.