1764500.jpg

Tämä kaupunkilaisten yhteinen Vesijärven maisemanautinto alkaa olla Lahdessa harvinaista.

 

Lahtea ei selkeistä syistä valittu Saksan Essenissä vuoden 2017 Euroopan vihreäksi pääkaupungiksi. Ehkä kuitenkin on hyvä palauttaa kaupunkimme virkamiehille ja päättäjille asuinympäristömme todellisuutta muutamin ajatuksin. Terveellisen asuinympäristön kun ei pitäisi olla kenellekään leikittelyn ja oman karriäärin rakentamisen saati rahapalkinnosta kilpailemisen asia.

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2017/05/pilkantekoa-viherpaakaupunkiajatuksella

 

Euroopan vihreä pääkaupunki on kaupunkien välinen vertaileva kilpailu, jossa kilpailuun ilmoittautuneet kaupungit ihmisen asuinympäristön terveellisyyden ja viihtyisyyden mukaan arvioidaan ja pisteytetään.

 

Kansainvälinen asiantuntijapaneeli teki jokaisen kaupungin hakemuksesta tarkan teknisen arvioinnin paikan päällä. Arviointi perustui seuraavien 12 tekijän mittaamiseen:

1) ilmanlaatu, 2) ilmastonmuutoksen hillitseminen ja siihen sopeutuminen, 3) ekoinnovointi ja kestävä työllisyys, 4) energiatehokkuus, 5) kaupunkien viheralueet ja kestävä maankäyttö, 6) yhdennetty ympäristöasioiden hallinta, 7) paikallisliikenne, 8) luonto ja biologinen monimuotoisuus, 9) akustisen ympäristön laatu, 10) jätteen syntyminen ja jätehuolto, 11) jätevedenkäsittely ja 12) vesihuolto.

 

Lahden keskusta on kaupunkimme strategiaan moneen kertaan ympätty tavoite, jota varten on oikein perustettu keskustaeheyttäjän virka ja yhdistys. Lahden keskustaa hallitsee väärin mitoitettu joukkoliikenne, jossa ilman saastuttavat diesellinja-autot kiertävät toria aivan liian monta kertaa tunnissa ja tarpeettomasti. Keskustan ilmanlaatu on tuon typeryyden seurauksena ihmisen terveydelle vaarallisia saastepartikkeleita täynnä. Pelkkä huonosti toteutettu paikallisliikenne (kohta 7) pilaa siis ilmanlaadun (kohta 1) ja äänekkyydellään (kohta 9) akustisen ympäristön kaupunkimme ytimessä.

Ilmanlaadun kaupunkimme yhteisissä tiloissa ovat vallanneet terveydelle vaaralliset homeitiöt: päiväkodit, koulut ja yhteiset tilat ovat hengenvaarallisia ja kaupungissamme on pakko käyttää eniten väistötiloja Suomessa.

Kaupunkilaisjärjellä ei Lahtea voi ylistää ympäristökaupungiksi enää kuin jätehuollostaan (kohta 10) ja hyvästä, puhtaasta pohjavesivarannostaan (kohta 12).

 

 

Hakudelegaatio väärin valituin henkilöin

 

Kun Lahti palkatuin henkilöin sitten laati hakemuksensa, syntyi kovin ihanteellinen ja auvoinen, täysin todellisuuden vastainen kuva kaupungistamme vihreänä ympäristökaupunkina ja näin päästiin hakemuksella kilpailun finaaliin. Asiaan kuuluu, että poliittinen järjestelmämme lähettää finaaliin kaupungin suurikokoisen edustuksen, jolla ei ole todellista tietoa ja asiantuntemusta koko asiassa. Lahden kahdeksanjäsenisessä delegaatiossa vain professori Heikki Setälä edusti todellista ympäristöasiantuntemusta, muut olivat pelkkää tarkoitushakuista Lahden silmänlumetta kilpailun tuomareille.

1. En tiedä, mitä Euroopan vihreän pääkaupungin valitsijat ajattelivat viherkaupunkiosion kohdasta, jossa paikallisliikenne on yksi arvostelukohta. Lahdesta kun paikalla oli jälleen, nyt käsi polkupyörätapaturmassa loukkaantuneena ja paketissa, Lahden kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta. Taisivat miettiä, että mitenkähän turvallista terveydelle siellä Lahti-kaupungissa tuo kevytliikenne oikein onkaan? Myllyvirta tosin on matkustanut turhaan ympäri maailmaa muissakin Lahti-edustuksissa ja huonoin arpaonniseurauksin kisahankkeissa. - aina Afrikan eteläkärkeä, Kapkaupunkia myöten.

 

2. Ihan kyllästymiseen asti lahtelaiset ovat nauttineet sinänsä laadukkaasta ja vitsikkäästä tuuban ja syntetisaattorin soitosta tilaisuudessa kuin tilaisuudessa. Mutta oliko sillä mitään tekemistä vihreän pääkaupungin kanssa jää vähintään ratkaisemattomaksi arvoitukseksi.

 

3. Entä sitten kaupunginhallituksemme juuri tänään väistyvä johto, joka Juha Rostedtin ominaisuudessa, kaupunginhallituksemme kalliisti kuukausipalkattuna puheenjohtajana, edusti suomalaisen Lahden kaupungin vihreää arvovaltaa. Hän on kansainvälisesti tunnetumpi kuitenkin moottoriurheilijapersoonana, jopa tuon urheilulajin johtotehtävissä kunnostautuneena. Siksi häntä ei Lahden vihreys käytännössä ja aidosti kiinnosta tippaakaan. Aito Rostedt näkee Euroopan viherpääkaupunkiajatuksen pelkkänä viherpiiperryksenä räväkän ja pauhaavan moottorinpärinän rinnalla. Rostedt ei ollut hänkään siis eduksi hakuporukan arvovaltapersoonana.

4. Miksi lahtelaisprojektin hakemuksen tekemiseen koko viime syksyksi palkattu Marju Prass ainoana asiantuntijana ei kelvannut edustamaan Lahtea Saksassa?

 

 

Kannattaako enää Euroopan vihreä pääkaupunki -statusta hakea

 

Hopeapajut 3.jpg

 

Jos Lahden keskusta, Vesijärvi, sen rannat, Lahti ja sen harjut, metsä, puistot ja viheralueet sekä liikennejärjestelyt ja yhteiskunnan ylläpitämät rakennukset olisivat tuossa huonosti päättyneessä hakuprosessissa olleet siinä kunnossa, kuin mitä ne ennen kaupunginjohtaja Myllyvirtaa olivat, olisi ollut jonkinlaista kanttia edes hakea tuota Europan vihreän pääkapungin mainetta. Kaikkihan on Myllyvirran aikana ja osin jopa kaupunkimme yhdentyneen ympäristöasioiden hallinnan (kohta 6) uuden johtajan Saara Vauramon ensitoimien myötävaikutuksella tuhottu ja tuho etenee joka päivä jatkuvin, turhin, kiihtyvin kaavoitustoimin puistot, metsät, kaupunkilaisten yhteiset rannat, hyvän ja terveellisen asuinmpäristön ja lahtelaismaisemat hävittäen.

 

Liikemaailman ja rakennusbisneksen painostuksesta väkisin väärään paikkaan sijoitetun kehätien tulevalla saasteella, pohjavesien ja asuinympäristön tuholla Lahti on tulevana Euroopan vihreä pääkaupunki -hakijana jo lähtöasetelmissaan häviäjäksi tuomittu.

 

Lis%C3%A4liite.jpg