Lahden kaupunginteatteri raotti eilen vuoden 2020 kevään ohjelmansa aarrearkkua. Luvassa on neljä ensi-iltaa, kolme tammikuussa ja yksi vielä helmikuussa Ystävänpäivänä.
Kuuntelin tunnin teatterilaisten mielenkiintoisia, asiapitoisia ja kattavia esittelyjä. Innostus, joka jokaisesta kevään ohjelmasta viestineestä taiteilijasta välittyi, polttaa vieläkin ajatuksiani kesäsaunan raikkaan tuoksun ja ensilöylyn lailla, niin että korvat kuumana tätä vuodatustani yösydännä kirjoittelen muistiinpanojeni syövereitä tapaillen.
Tiedotustilaisuuden suurisydäminen ja tunnollinen harmaa eminenssi, teatterinjohtaja Ilkka Laasonen valoi meihin kuulijoihin uskoa teatteriin ja sen lahtelaistenhoon esitellessään näiden neljän ensi-illan näytelmiä, henkilökuntaa, perusteita esitysten tärkeyteen ja soveltuvuuteen juuri Lahden kaupunginteatterin kevään 2020 ohjelmistoon.
Tove Janssonin Kesäkirja - liian nuoren ja liian vanhan ihmisen sielukkaan filosofisella huumorilla
Eeva-Kirsti Komulainen
KESÄKIRJA
Eeva-Kirsti Komulainen:
"Miltei kymmenen vuotta sitten olin ensikertaa lukenut tämän Janssonin teoksen ja olin lukukokemuksestani niin innoissani, että soitin ohjaaja Laura Jäntille, että tämä teos pitäisi tehdä näyttämölle. Sain myötämielisen ohjaajan hyväksynnän. Sitten meni vuosia ja viimein otin yhteyttä Pipsa Lonkaan, jonka kanssa olimme tehneet Janssonin tekstin Kaksi naista ja meri neljä vuotta sitten Lahden Eero-näyttämölle, ja hän innostui heti asiasta. Puolitoista vuotta sitten Pipsa Lonka olikin tehnyt sitten sovituksen Lilla Teaternille, jossa se esitettiin ja nyt kun uusi puhelinsoitto Laura Jäntille vielä vahvisti, että hän tulee ohjaamaan sen tänne, niin asiasta esitykseksi saakka sovittiin.
Esitys kertoo hyvin vanhan ja hyvin nuoren henkilön elämästä kesäsaarella. Siinä pieni tyttö Sofia ja hänen isoäitinsä viettävät kesää ulkosaaristossa. Siinä näillä kahdella ihmisellä on vahvasti ainutlaatuinen yhteys ja ymmärrys luontoon ja toisiinsa. Molemmilla on vahva oma tahto ja oma ymmärrys, uskallus riidellä ja taistella sekä pohtia ja sopia.
Kesäkirjassa on vahvasti läsnä vanheneminen ja luopuminen. Teksti vapauttaa sovinnaisuuksista pohtia elämää ja kuolemaa, sillä sen tunteet ja tuntemukset ovat niin lämpimän luonnollisia, täynnä omafilosofista pohdintaa kokemuksista ja havaintoja elämän monista yksityiskohdista - ja sen kieli niin nautittavan kutkuttavaa.
Tähän Kesäkirja-näytelmään liittyy vielä oman teatteriurani mielenkiintoinen yhteistyö Kuopion kaupunginteatterin kanssa, jonne olin tullut neljäkymmentä vuotta sitten nuorena näyttelijänä. Nyt teos esitetään myös siellä, ensin Lahdessa keväällä ja sitten Kuopiossa syksyllä."
Kevätnäytäntökauden uutuudet avaa siis Lahden ja Kuopion kaupunginteatterien yhteistyönä valmistuva Tove Janssonin Kesäkirjan tekstistä Eero-näyttämölle valmistuva suomenkielinen kantaesitys. Kahdelle näyttelijälle näytelmäsovituksen on tehnyt Pipsa Lonka, musiikin säveltänyt Markus Fagerlund, esityksen tulkitsevat Eeva-Kirsti Komulainen (Lahti) ja Seija Pitkänen (Kuopio) Laura Jäntin ohjaamana.
Ensi-ilta on Eero-näyttämöllä 16.1.2020.
Lahden kaupunginteatterin suuressa Juhani-salissa nauretaan kevät 2020 jalat solmussa ja varpaat kippurassa
Neil Simon
JUORUJA
Ilkka Laasosen mukaan farssia ei Lahden isolla näyttämöllä ole aikoihin nähty ja tässä nyt kokeillaan, miten yksi maailman näyttämöiden suosituin farssi lähtee Lahdessa toimimaan.
Farssin vuonna 1988 kirjoittaneen amerikkalaisen käsikirjoittaja - farssiekspertti Neil Simonin (1927-2018) kerrotaan päässeen juuri tämän farssin hauskuuteen ollessaan hyvin surullinen ja tullakseen itse lohdutetuksi.
Tommi Kainulainen
Ohjaaja:
"Joukko newyorkilaista kutsuttua kermaa kokoontuu viettämään varapormestarin kymmenvuotishääpäivää. Kun vieraita alkaa saapua, ei isäntää, emäntää eikä kokkia näy missään. Kun he löytyvät, emäntä ja isäntä ovat päissään ja isännän korvassa on reikä, joku on häntä ampunut. Paikalle ilmestyy varapormestarin lakimies ja suuri skandaali olisi valmis, jos sitä ei alettaisi kaikin mahdollisin keinoin peitellä...tästä tapahtumasta farssi lähtee käyntiin.
Teoksen suomennos oli melkolailla näytelmän syntyaikoina tehty, joten nyt se vaati tuoreudekseen ajantasaisemman käännöksen.
Näytelmähän tapahtuu kuin suuressa kartanossa ja se sopii myös laajalle Juhani- näyttämölle, jossa koko monihuoneisen rakennuksen kaikki huoneet voidaan yhtä aikaa elävöittää näyttämön täydeltä. Jo nuorena sain Lahdessa kerran istua katsomossa ja nauraa yhdelle farssille niin, että piti istua jalat kippurassa ja solmussa. Haave on ollut tehdä se nauramismahdollisuus nyt ohjaajana - farssi - ja antaa katsojille vapauttavaa naurua koko suuren lavan täydeltä."
Tommi Kainulainen ohjaa ja on myös tehnyt näytelmään tuoreen suomennoksen.
Ensi-ilta on 22.1.2020.
TÄYDELLINEN RIKOS
selvitetään improvisoimalla
Ilkka Laasonen:
"Eero-näyttämölle tulee yksi nykyteatterilajin erikoisuus, improvisaatioteatteria, jollaiseen Lahden kaupunginteatterissa on vain hieman perehdytty jo muutama vuosi sitten ohjaaja Tiina Pirhosen johdolla. Nyt on herännyt ajatus, että voisimme itse tehdä improvisaatioon perustuvan teoksen täyden näytelmän muodossa.
Meillä on jo sopimus, että teemme rikosnäytelmän - työnimenä Täydellinen rikos? Mutta ennen esitystä kukaan tekijöistäkään ei tiedä, mistä rikoksesta on kysymys tai kuka sen on tehnyt - se selviää sitten matkan varrella.
Mari Naumala on yksi tämän improryhmän jäsenistä. Hän on kaksi vuotta sitten valmistunut Teatterikorkeakoulusta ja tehnyt siellä nimenomaan tämän teatterialan gurun -Tiina Pirhosen - ohjauksessa improvisointiin perustuvia näytelmiä.
Iimprovisaationäyttelemisessä ei yritetä saada kaveria lankaan, vaan häntä autetaan.Toistakymmentä improesitystä on varattu erikseen koululaisesityksiin kasiluokkalaisille."
Mari Naumala
"Kiinnostavinta siinä on täysi kontrolloimattomuus, yllätyksellisyys Yksin pystyy improvisoimaan kohtauksia, mutta ryhmän ja koko illan näytelmän improvisointiin tarvitaan näyttelijöitä, joille toisen näyttelijän kuuntelu, kontaktit, reaktiot vastanäyttelijän kanssa ovat tärkeitä, tarinaa kuljettavia ja näyttelijätyön sujumiselle ja rakentumiselle tässä ja nyt oivaltavia. Kokemuksenani on 13 eri näytelmän tuotantoa ja niistä muutama onnistui niin erinomaisesti, että jopa puolesta sanasta vastanäyttelijän repliikkiä pystyi aavistamaan, mistä voisi olla kysymys. Kyllä tämä teatterimuoto on vaikeaa, tosi tosi vaikeaa, mutta hyvin mielenkiintoista sekä katsojalle että esittäjälle.On oltava keskittynyt, valpas ja kuunneltava mitä lavalla tapahtuu, näyttelijä joutuu itse olemaan käsikirjoittaja, leikkaaja, ohjaaja ja koko ajan tarkkana - myös muusikkona hän tietenkin joutuu toimimaan. Meillä on myös tällaiseen esitykseen sopiva huippupianisti, joka auttaa näytelmän toteutusta usein ratkaisevasti.".
Improvisoitu näytelmä,Täydellinen rikos? on kokoillan näytelmä, arvioitu ensipuoli 45 min, väliaika ja toinen puoli 40 min.
Pituus riippuu tietenkin myös siitä, selviääkö rikos koskaan vai ei. Stella Polariksen Tiina Pirhonen ohjaa ja eläytyvästä ja elävästä musiikista vastaa saman teatterin taiteilija Hannu Risku.
Ensi-ilta on 30.1.2020.
Selinan, Jeminan sekä kahdeksankymmenen päijäthämäläisen taiteilijan tulkitsema, läpisävelletty musiikkispektaakkeli
Ilkka Laasonen:
"Yksi poikkeuksellinen esitys on vielä valottamatta. Se on esitys, joka sisältää paljon musiikkia, tanssia, puhetta. Se on ilmaisun kaikkien elementtien yhdistelmä. Siinä on myös esiintyjiä huomattava määrä. Jemina Sillanpää ohjaa ja käsikirjoittaa tämän teoksen suurelle näyttämölle. Hän on myös idean äiti ja taiteilijoiden koollekutsuja, tuottaja ja hänen energiansa avulla olemme saaneet tällaisen suurprojektin kaupunkiin. Selina Sillanpää vastaa teoksen merkittävästä musiikin osuudesta."
Panu Varstala, ja Sillanpään sisarukseti
KARNEVAALI 2020
Jemina Sillanpää:
"Työryhmä on yli sadan hengen suuruinen, josta 80 esiintyjää teattereilta on mahtava työryhmä, paikallisia lapsia ja nuoria edustavat Laulupuukuoro ja valmistuvat sirkusopiskelijataiteilijat, Pyrkimys on päästä nostamaan tältä alueelta kaikki vahvuudet esille - mieletön joukko erilaisen esittävän taiteen ihmisiä. Itseäni kiinnostaa, miten spektaakkelimainen esitys tulee iholle ja miten esitys on kiinni juuri tässä ajassa ja sen esittäjät kotiseudussaan, sillä esittäjiä yhdistää päijäthämäläisyys. Elämäniloa, vauhtia riittää, mutta samalla pohdimme, miten me muutumme ja muutummeko me ihmiset ylipäätään lajina ja mitä meistä jää.
Olemme sovittaneet musiikin orkesterille, jossa Lumos kvartetti, Martti Peippo, Miikka Kallio ym ovat mukana. Panu Varstala on meidän pääkoreografi:
Panu Varstala:"Miten sukupolvien välinen tieto välittyy ruumiin liikekielellä...saadaanko se jollain tavalla esille, se on kiinnostavaa"...
Ystävänpäivänä ainutlaatuinen teatterispektaakkeli valtaa Juhani-näyttämön. KARNEVAALI 2020 on lähes pelkästään päijäthämäläisin voimin valmistuva kantaesitys.
Ensi-ilta on 14.2.2020 Juhani-näyttämöllä.
Lahden kaupunginteatterin kevään täyttää vielä koko kevään jatkavat Nunnia ja Konnia, Neljäntienristeys, Isä, Aarresaari sekä Opus Deus, jonka ensi-ilta on vielä tällä kuluvalla syyskaudella 29.10.19.
www.lahdenkaupunginteatteri.fi
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.