Toni%20Nieminen2016.jpg

 

Taitaa olla ensimmäinen kerta elämässäni, kun saan seurata taiteen ja urheilun yhteistä, selkeän päämääräistä teatteriproduktion esittelyä. Lahden suurmäen pääkatsomon ylimmässä kerroksessa pöydän takana istuu mediaa vastassa nelikko, oikealta mäkihyppääjä Toni Nieminen, Lahden Uuden Kesäteatterin tuottaja Juha Pihanen, kirjailija-käsikirjoittaja Outi Keskevaari ja teatteriohjaaja Tommi Kainulainen.

Istujien taakse on juuri paljastettu alkavan näytelmätyön komeat mainokset, joissa puhuttu, kehuttu ja haukuttu Toni Nieminen poseeraa kilpailu-uransa voitonhetkinä mäkisukset olkapäällään.

 

Pöydän takana alkaa teoksen esittely, jonka valoisissa, huumoritunnelmaisissa ja toiveikkaissa ajatuksissa me kuuntelijat haukkailemme kysymyksinemme Niemisen nimellä ja tulevan näytelmän aiheella koristellusta suuresta täytekakusta lohkaisemaamme kakkupalasta kahvikupposemme herkutteluhuipuksi.

 

Tulossa on Dingosta tähän päivään ulottuva popmusiikkinen musikaali Niemisen elämästä. Kapellimestarina teoksen musiikista vastaa LAUKESin oma Asko Turkia ja esitys valmistuu vierailunäytelmäksi Lahden kaupunginteatterin Eero-näyttämölle lokakuussa 2017.

 

Musikaali on vasta käsikirjoittajan ja ohjaajan alkusuunnitelmien ensi raapusteluissa, niistä tihkuu sentään jotakin tietoa. Ohjaaja näkee teoksen poikkeuksellisen kiinnostavana yksilöurheilun psyykkisenä tarinana, käsikirjoittaja luokittelee teoksen kehysrajojen ulkopuolelle jäävät asiat niin historiallisen aikajärjestyksessä etenevän dokumentin kuin rakkaudettoman tosikertomuksen tai seiskalehtiset viihdejututkin, Nieminen itse on otettu kunniasta ja tekijöiden ammattitaidosta ja kaikki keskustelijat vakuuttavat omaa osuuttaan aiheen  asiantuntijoina Salpausselän kisojen hiihtomontun mäkihyppytapahtumiin, tunnelmiin ja vetovoimaan jo lapsuuskokemuksistaan saakka.

 

Odotettavissa on siis tunteikas ja tunnelmallinen musikaali urheilijaelämän hehkusta, sen nousukiidoista ja mahalaskuista, uhreistakin, poikkeuksellisen urheilulajin kilpailijan onnen ja alakulon tuntemuksista sekä siitä, miten mäkihyppääjä jo alaikäisenä saavutetut suurimmat meriittinsä vasta myöhään aikuisena pystyy laittamaan elämänsä vaakakuppeihin ja kasvamaan urheilijasta aikuiseksi ihmiseksi.

 

Saamme siis jännittää puolentoista vuoden ajan teoksen valmistumista, toiveikkaina pitää peukkuja, miten Niemisen viimeisen, juuri alkaneen kilpailu-uran nousun musikaalin ensi-iltaan tullessa on käynyt.