Tämä artikkeli osoittaa, mitkä perusvirheet estävät Lahden seudun joukkoliikenteen laajenemisen sekä millaisia, helposti toteuttavia ratkaisuja Lahden seudun joukkoliikenteen järjestämiseksi tarvitaan, että lahtelaiset ja ympäristökuntien asukkaat saataisiin joukkoliikenteen käyttäjiksi sekä vaihtamaan oma auto linja-auton kyydiksi.

 

Joukkoliikenne3-normal.jpg

 

 

LAHDEN SEUDUN JOUKKOLIIKENNE

 

Seitsemän vuotta sitten annetut EU-säädökset ja uusi laki edellyttivät, että viimeistään vuonna 2014 joukkoliikenne on järjestettävä toimivaksi kaikkialla Euroopassa. Lahden seudun joukkoliikenne muodostettiin yhtiöksi. Yhtiö käyttää markkinointinimenään Lahden seudun liikenne ja kirjainrypästä LSL. Sen poliittisena päättäjätasona toimii Lahden seudun joukkoliikennelautakunta, johon kuuluu jäseniä kaikista Lahden seudun joukkoliikennekunnista. Joukkoliikenneviranomaisena toimii Lahden kaupunki.

 

Joukkoliikenteen lisääminen on yksi kaupunkimme tärkeimpiä, hienoimpia tavoitteita Lahden ympäristökaupunki-imagon, ilmanlaadun ja väen ikääntymisen tuomina haasteina. Nyt puolitoista vuotta rullannut, uusittu, kuntajohtoinen joukkoliikennejärjestelmä on osoittautunut täysin epäonnistuneeksi Lahden olosuhteisiin.

 

Lahti on kyllä uhrannut omat, ympäristökuntien ja kilpailuttamiensa liikennöitsijöiden varat näennäisuudistuksiin: lisännyt linja-automääriä, pakkomaalauttanut kaikki linja-autot kaksivärisen sinisiksi, muuttanut linjojen numeroita entisistä tunnistamattomiksi ja laittanut reitteihin uudenlaisia, arvoituksellisia kirjainyhdistelmiä ja asukkaiden arkeen soveltumattoman aikataulutuksen. Yhdeksi suurimmaksi esteeksi siirtyä joukkoliikenteen käyttäjäksi on nyt selvinnyt lippujen hinta, joka on Lahden seudun joukkoliikenteessä maan kallein.

 

Matti%20Kuronen.jpg

Teknisen ja ympäristötoimialan toimialajohtaja Matti Kuronen laittoi kolmen vuoden Lahdessaoloaikanaan kaupunkimme asiat, varsinkin joukkoliikenteen, täysin ala-arvoiseen, toimimattomaan ja kalliiseen kuntoon. Kuronen jätti Lahden ja siirtyi yksityisen rakennusfirman palvelukseen kuluvan vuoden 2016 keväällä.

 

Tästä täydellisestä Lahti-tietämättömyydestä on ylimpänä virkamiehenä vastannut vielä viime vuoden Lahden teknisen ja ympäristötoimialan toimialajohtaja Matti Kuronen (Helsingistä) ja edelleen joukkoliikennelogistikko Kim Venesjärvi (Riihimäeltä) ja joukkoliikennesuunnittelija Roope Ahola (Oulusta) apulaisineen. Kaupunkimme joukkoliikenteestä ovat vastanneet siis keskeisesti kolme miestä, joilla kellään ei ole ollut kahta vuotta pidempää lahtelaistuntemusta.

Alla linkki jo vuonna 2014 esitettyihin huomioihin Lahden joukkoliikennetoteutuksen puutteista.

http://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2014/08/liikenneviranomainen-lahti

 

 

LINJA-AUTOJEN AIKATAULUT JA REITIT on laadittu vastoin Lahden seudun asukkaiden matkustustarpeita.

Joukkoliikenne2-normal.jpg

Lahden keskustan mäet ruuhkautuvat matkustajista miltei tyhjistä linja-autoista, joiden jatkuva karavaani matkalla rautatieaseman matkakeskuksen pysäkille tai paluu sieltä torille on käsittämättömän typerää.

 

1. Aikataulutuksen ja reittisuunnittelun ovat tehneet ammattikuljettajia, liikennöitsijöitä, meitä asiakkaita ja toiveitamme kuuroin korvin kuunnelleet kaupunkiamme täysin tuntemattomat suunnittelijat, apunaan ilmeisesti alan ammattikorkeakouluopiskelijat.

a)  Esimerkki ala-arvoisesta aikataulusuunnittelusta.

AikatauluskannausLSL.jpg

Tällaista aikatalua, jossa päivän tuntien minuuttilähdöt jatkuvasti muuttuvat, kukaan reitin vakituinenkaan käyttäjä ei voi muistaa - suunnitteluvirhe vaikuttaa siirtoyhteyksiinkin ratkaisevasti. Samanlainen, vielä sekavampi on linjan n:o 17 aikataulutus.

 

b) Kun lahtelainen tai Lahdessa vieraileva tutustuu joukkoliikenteen aikatauluvihkoseen, hän voi vain ällistellä, miten sen sivujen 14-15 ilmansuunnat ovat vaihtuneet täysin käsittämättömiksi: Mannerheimintie kulkeekin etelä-pohjoissuunnassa ja Vesijärvenkatu länsi-itäsuunnassa.

Reittikartta.jpg

Edes mukanaolevasta aikatauluvihkosesta ei siis ole luotettavaksi oppaaksi.

 

2. Valituksia ja purnauksia suunnittelun kymmenistä epäonnistumisista on esitetty jatkuvasti puhelimitse, viikkolehdissä, ESS:ssä suoraan Lahden seudun liikenteelle palautteina, sähköpostein, kommentein sekä tietenkin facebookissa ja julkisissa verkkokeskusteluissa, twitterissä.

Kim%20Venesj%C3%A4rvi.jpg   

Kim Venesjärvi                                                    

Joukkoliikennelogistikko Kim Venesjärven vastaukset ovat kysymyksestä toiseen aina tällaisia:

- Asiaa on selvitetty, mutta mitään helppoa ratkaisua siihen ei ole. Kesken sopimuskautta on vaikea tehdä muutoksia, jotka lisäävät tai vähentävät kustannuksia.

- En tiedä aiemmasta tilanteesta, koska muuttuneiden linjojen osalta meillä ei ole käytettävissä vertailutietoa kuin 1.7.2014 alkaen.

- Yleisellä tasolla aikatauluja muutettaessa muutokset aiheuttavat yleensä joillekin heikennyksiä ja joillekin parannuksia.

Kun viimein kansa ei enää ole jaksanut kysellä, koska järkeviä perusteluja saati vastauksia ja muutoksia ei tule, Venesjärvi pystyy helposti vastaamaan:

- Nykyään aikatauluista ja reiteistä tulee vähemmän valituksia kuin uudistuksen alkuvaiheessa.

 

Jos joukkoliikenteestä vastaava virkailija on näin toimintansa lahtelaistoteutuksesta tyytyväinen sekä asiakkaiden muutosehdotukset torjuva, ei ainakaan virkailijatasolta löydy pelastusta Lahden seudun joukkoliikenteen pelastamiseksi katastrofilta.

 

Roope%20Ahola.jpg

Roope Aholan vastatessa puhelimeen selitykset ovat olleet astetta insinöörillisempiä ja seikkaperäisempiä.

 

 

 

LAHDESSA MAAN KALLEIMMAT joukkoliikennetaksat

Kun  näinä aikoina Lahden seudun joukkoliikenne on siirtymässä Waltti-aikaan, artikkelin toinen osa käy lävitse yhtä Lahden seudun liikenteen suurinta suunnitteluvirhettä - matkalippujen hinnoittelua. Se on yksinkertaisesti koko maan kalleimmaksi hinnoiteltu joukkoliikenne, joka ei suinkaan vedä matkustajia mukaan joukkoliikenteen käyttäjiksi, vaan karkottaa heidät tylysti.

Walttikortti.jpg

Waltti on joukkoliikenteen uusi matkakortti. Waltin tulevaisuuden visiona on toimia Suomen kaikki kaupunkiseudut kattavana matkakorttina.

Matkustajalle Waltti-matkakortin käyttö merkitsee tulevina vuosina aiempaa helpompaa matkantekoa, kun liput ovat saman tyyppisiä eri kaupungeissa ja omaa matkakorttia voi käyttää muuallakin kuin kotikunnassa. Kasvavan yhteiskäyttöisyyden lisäksi Waltin etuna tulee olemaan kattava ja monipuolinen latausverkosto. Waltti-korttia voi ladata palvelupisteissä, netissä, liikennevälineissä ja jatkossa yhä useammassa myyntipisteessä kautta maan.

Waltti-järjestelmän kehittäjänä toimii TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy, joka on kuntien ja valtion yhteinen IT-palvelu- ja hankintayhtiö. Sen toiminta kattaa yli 20 kaupunkiseutua ja 9 joukkoliikenteen järjestämisvastuussa olevaa ELY-keskusta ympäri Suomea.

http://waltti.fi/walttikortti/

 

Valttikaupungit%20ja%20asukasuku.jpg

Yllä Waltti-kaupungit ja niiden asukasluvut, alla yhteystiedot Waltti-joukkoliikenteen nykyisin toimiviin aluetoimipisteisiin

Joukkoliikenteidenpalelupisteet.jpg

 

 

LIPPUJEN  HINNAT  Lahdessa

Pieni puhelinsoittokierros Waltti-korttia käyttävien paikkakuntien palvelupisteisiin, sähköpostikirjeenvaihto niiden kanssa sekä vertailu järjestelmässä olevien seutujen lippuhinnoitteluun näyttää, miten toisarvoisena Lahden seudun joukkoliikenteen suunnittelijat  ja päättäjät pitävät lipun hintaa käyttäjälle. Hinta muodostuu itse lipusta, sen hinnasta erilaisille käyttäjille sekä matkojen lataustavasta. Vertailen Lahden matkalippuhintoja muiden joukkoliikennekeskusten hintoihin muutamin esimerkein.


a) Lahdessa opiskelijalipun voivat ostaa vain alle 25 vuotiaat

Muissa Waltti-kunnissa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Kajaanissa, Kouvolassa ja Oulussa, myös yli 25-vuotiaat opiskelijat saavat matkustaa alennetulla hinnalla. Kortin saaminen edellyttää päätoimista opiskelua ja opintojen etenemistä. Tuskin 25 vuotta täyttäneellä opiskelijalla on sen parempi taloudellinen tilanne kuin alle 25-vuotiailla, sillä heillä saattaa olla jo perhettä ja velkaakin. Joensuussa ja Kuopiossa Waltti-kortti on tarkoitettu opiskelijoille (25 vuotta täyttäneille) ja alle 25- vuotiaat voivat matkustaa nuorten lipulla. Oulussa, Kajaanissa ja Kouvolassa 25-vuotias tai vanhempi päätoiminen opiskelija voi ostaa kausilipun alennettuun hintaan.

Päätelmä: Lahdessa kaikki opiskelijat eivät halua kulkea joukkoliikennevälineillä, koska lippuhinnoittelu määrätynikäisille opiskelijoille on maan kallein.

 

b) Pelkän ladattavan Waltti-kortin saa maksutta Jyväskylästä ja Oulusta tilaamalla sen netistä.  Muualla kortti maksaa 5 euroa.

Lahdessa kortin hinta on aina 5 euroa hankkimispaikasta riippumatta, vaikka  Lahden seudun liikenne suosittelee Waltti-kortin ostamista juuri netistä.

Päätelmä: Ihmiset eivät halua maksaa Lahdessa pelkästä kortista, koska vasta lataus tekee sen käyttökelpoiseksi.

 

c) Kortin lataaminen

Jyväskylässä kortin lataaminen ei maksa missään toimipisteessä senttiäkään.

Lahdessa lataamisen kustantaa asiakas maksamalla matkojen lisäksi latauspaikasta riippuen, erikoislaatuisen, täysin oudon provisiomaksun jokaisesta lataamistoimenpiteestä, seuraavasti:netti 1,42 euroa, R-kioski 3 euroa, Lahden kaupungin omat latauspisteet 2 euroa, linja-autot ja Matkahuolto 4 euroa.

Päätelmä: Lahdessa kansa ei halua koko Waltti-korttia, sillä jokaisesta latauksesta tulee matkoille lisähintaa pakollisesta provisiomaksusta jopa 4 euroa latauskerralta.

 

d) Esimerkki edullisuusajattelusta

Jyväskylän joukkoliikenteessä seniorit (yli 65-vuotiaat) matkustavat arvolipulla edullisesti päiväsaikaan klo 9-14.

Arvolipun%20hinnoittelu.jpg

Yllä Jyväskylän arvolippujen hinnasto

 

Jyväskylässä  on havaittu linja-autoissa olevan tyhjää juuri tuohon päiväsaikaan klo 9-14. Kun seniori-ikäisten bussimatka on näin alennettu edulliseksi, he myös valitsevat bussin kulkuneuvokseen, sillä lisäksi tuohon ajankohtaan päivästä on mahdollisuus matkustaa myös rauhaisemmin. Eivätkä linja-autot kulje tyhjinä pitkin aluetta.

 

Päätelmä: Lahdessa ei eläkeläisille ole mitenkään edullista matkustaa linja-autolla eivätkä he siksi myöskään valitse joukkoliikennettä matkustustavakseen.

 

 

e) Yölisä 

Jyväskylässä klo 24.00 - 4.00 yölisä on 1 euroa.

Lahdessa matkustamisessa joukkoliikenteessä yöllä klo 23.00 - 4.00 peritään normaalilipun hinta kaksinkertaisena.

Päätelmä: Lahden seudun joukkoliikenteessä ei kannata matkustaa yöllä kaksinkertaisen  taksan vuoksi.

http://www.lsl.fi/liput-ja-hinnat/

 

 

Artikkelini loppupäätelmä

Lahden joukkoliikennesuunnittelijat on nopeasti vaihdettava. Joukkoliikennettä voidaan supistaa ainoastaan tutkimalla aikataulut ja kuuntelemalla asiakkaiden toiveet.  Liikenneaikataulut ja hinnoittelu on uudistettava Lahden oloihin soveltuvaksi. Myös kaikenlaiseen joukkoliikenteen markkinointiin ja ideointiin on etsittävä uusia ajatuksia ja ideoita ja ne myös toteutettava. Jo toimivia joukkoliikenneseutujakin on haastateltava ja otettava niistä ja niiden kokemuksista oppia.

 

 

Kynä als.jpg

Tästä esimerkkinä Jyväskylän Seudun Liiikenteen, jolla on jo 37000 Waltti-kortin käyttäjää, muutamia uusimpia kampanjaperiaatteita:

Jyv%C3%A4skyl%C3%A4n%20liikenne.jpg

Pelipaitakyytiyhteistyö SM-liigan jääkiekkoseura JYPin kanssa, yhteistyö uuden 29.4. avattavan Prisma-kauppakeskuksen kanssa (kuukauden ilmaiskyydit keskustasta kaupalle), Bussiloikka-joukkoliikennekasvatuskampanja seudun ekaluokkalaisille, työmatkaliikkumisen hankkeita, opiskelija- ym. tapahtumayhteistyötä, Liikenneviraston liikkumisen ohjauksen tuella toteutettava Linkkeillen/Lenkkeillen -hanke jne.

 

http://linkki.jyvaskyla.fi/

 

 

Kynä als.jpg

Turun seudun joukkoliikenne ei kuulu Waltti-kortin järjestelmään, mutta sen aloittama kampanjointi yksityisautoilun vaihtamiseksi joukkoliikenteeseen olisi täällä Lahdessakin kokeilemisen arvoinen.

 

Turun%20joukkolikeennekokeilu.jpg

Kuva Yle

Turun seudun liikenneosakeyhtiö ilmoitti jakavansa ilmaiseksi kaikille 18 vuotta täyttäneille, joilla ei vielä ole matkakorttia, kortin, johon on ladattu matkoja 20 eurolla. Kortin saamiseksi edellytettiin tuo ajokortti-ikäisyys, asuminen joukkoliikennealueen kunnassa sekä matkakortittomuus. Kampanjan suunnittelijat ajattelivat ehkä tuhannen ihmisen tarttuvan tähän matkalippuajatukseen. Kun viikko sitten tiedustelin asiaa, selvisi, että liput olivat hetkessä loppuneet ja niitä oli jo painettu lisää ja jaettu jo yli 18000 sekä jakoaikaa jatkettu vielä parilla viikolla, että kaikki halukkaat ehtisivät kanpanjaan mukaan.

 

Turun joukkoliikkennejohtaja Sirpa Korte kertoi yhtiön innostuneista odotuksista, että kampanjan jälkeen monet kokeilumatkakortin noutaneet siirtyisivät yksityisautoilusta joukkoliikenteen käyttäjiksi. Asiaa tutkitaan muutaman kuukauden päästä.

http://www.foli.fi/fi/autonvaihtoviikot-oli-menestys-%E2%80%93-f%C3%B6li-kortteja-tilattiin-noin-18-500

 

Lippujen hinnat Turussa:

http://www.foli.fi/sites/foli.prod-cms.tiera.fi/files/Hinnasto%201.7.2014%20alkaen_0.pdf