Taide kuvallisena ja käsitteellisenä ilmaisuna osuu varmimmin maallikon kohdalle entisiä, hyviksi koettuja apajapaikkoja kokien, mutta myös entistä useammin niissäkin sattuman yllättämänä. Nämä perinteiset museot sekä Suomen suven erityiset kesänäyttelyt toivat yllätyksellisinä onnenkantamoisinaan meille nautittavaa taidetta niin runsain mitoin, että kesä ponnahti käyntiin todella kaikin aistein koettavaksi:Lahden taidehalli, Asikkalan Danielson-Kalmarin huvila ja          Mäntän kaupunki ovat tämänkertaisen alkukesän taideartikkelini kokemustaustaa.

 

 

   1247113439_img-d41d8cd98f00b204e9800998e      Lahden taideinstituutin viimeinen näyttely

 

 

Taideinstituutti%202016.jpg

Anssi Uusnäkin Metsien laulu -installaatio sekä teräsveistokset Alku 1 ja Alku 2 täyttävät suurena visiona koko taidehallin seinän voimallaan, värillään, vauhdillaan, vapautuneen rajulla siveltimen käytöllään ja kokonaistunnelmallaan.

 

 

Taideinstituuti2016.jpg

Maaria Jokimiehen suurikokoinen öljymaalaus Nimetään tää paikka Kaivoksi vakuuttaa ihmisläheisyydellään ja viestii tekijän vankasta ihmiskuvaajataidosta, eri kansallisuuksia edustavien lähimmäisten, heidän suhteittensa ja  tunteittensa taitavasta tulkitsijamaalarista.

 

 

Lahden taideinstituutin oppilastöiden näyttely, kolmentoista viimeisen valmistuvan ammattitaiteilijan työt ovat nähtävänä Lahden taidehallissa 20.8.2016 saakka.

 

Koko näyttely maalauksineen, veistoksineen ja kolmen omaperäisen installaation voimalla luotaa tätä päivää niin tuoreesti ja osaavasti, että laajoille seinille ja permannoille tehty teosten ripustus tuntuu valtavan väkevänä ja vakuuttaa kaiken vuosikymmenten työn oikeutuksesta ja onnistumisesta.Tämä viimeinen näyttely jää säihkymään kuin kimaltelevana kruununa suomalaiselle taiteen opetukselle, sen uljaalle menneisyydelle ja taiteen tulevaisuususkolle.

 

Näyttelyn työt todistavat vankkaa yli neljäkymmentä vuotta kestänyttä selkeää lahtelaistaideopetuksen sanomaa: meillä on jälleen lähitulevaisuudessa katseltavanamme ja koettavanamme taitavien, kansainvälisestä ajasta kiihkeästi ammentavia sekä suurin lahjakkuuksin taidetta tuottavia, tulevaisuususkoisia taiteilijoita ja heidän teoksiaan.

 

Tuottavin yksikkö

Näyttelyn taiteilijat:

KAISA PORKKA    ELISA MARIN    KATRI KORJUS    MINE GÜNGÖR    MAARIA JOKIMIES
MINNA LOUHELAINEN    JENNI NISKALA    NIKLAS INGELIUS    ANSSI UUSNÄKKI    HEIDI KATAJAMÄKI                
ARTTU MATILAINEN     SUVI FORSSÉN     VEERA INKERI

Lisää näyttelystä ja sen aukiolosta:

http://www.lahdenmuseot.fi/museot/fi/taidemuseo/

 

   1247113439_img-d41d8cd98f00b204e9800998e     Ars Kalmari

NArs%20Kalmariimet%C3%B6n.jpg

Nyt pujahdimme toisentyyppiseen näyttelyyn, taidemyyntinäyttelyyn Asikkalan Vääksyyn, Danielson-Kalmarin huvilaan, jonka lämminhenkisessä, hirsiseinien ja vanhojen vuosikymmenten tapettisessa sisustusympäristössä monet vanhat, mutta myös aivan uudet lahtelaistaiteen omailmaisulliset taiteilijat esittäytyivät: omana arvionani Ars Kalmari näyttää nyt kesiensä monipuolisinta taideantia.

 

Kalmari-Lukkari.jpg

 

Taidemaalareista Tuomo Lukkarin vaikkapa kauniiksi koruiksi luokiteltavat luontomaalaukset kertovat taiteilijan jälleen löytäneet uudenlaista hehkuvan elämänmakuista ilmaisua, Tiina Salmi vedoksiinsa tiiviyttä, uudenoloista väriskaalaa hänelle ominaisen monikerroksisuuden leimatessa edelleen teoksia eikä Satu Loukkolan herkkätunnelmaisia luonnon hennon herbaariomaisia tussimaalauksia ei tietenkään hänen taattua iki-ihanaa lintututkielmajatkuvuuttaan voi muuta kuin jälleen ihastella.

 

Ars%20Kalmari-Lientola.jpg

 

Veistoksien monipuolinen kavalkadi: etunenässä Elisa Lientolan tuttujen kookkaiden metalliveistosten hitsaustyön ja pintakäsittelyn upeus, Matti Happosen seinätapetteihin sulautuvat talviset savututkielmat ja Matti Vesasen vuosi vuodelta tyylipuhtaammat, pitkälle tutkitut, klassismin rikkumattomat, värivalinnoiltaan rauhoittavat kipsiset ihmistutkielmat.

 

Ars%20Kalmari-Vesanen.jpg

 

Niin. Kaikki talossa näytteillä oleva tuoksuu ja väreilee taidetta, teoksia, joihin voi rakastua jo näyttelyn ensikierroksella ja lumoutua niitä uudestaan katsellessaan tai löytää uusia taiteilijoita ja töitä, joita vilisee talon täydeltä, mutta silti upean rauhalliseen henkeen taitavasti ripustettuna.

 

 ARS  KALMARI

Ars%20juliste.jpg

Julistekuva Harri Salmi


Kesän 2016 näyttelyn taiteilijat: Matti Happonen, Essu Koskinen, Sanna Lappalainen, Elisa Lientola, Seija Levanto, Marjut Liesmäki, Anja Liimatainen, Satu Loukkola, Tuomo Lukkari, Kikka Miilus, Meri Pauniaho, Harri Salmi, Tiina Salmi, Seppo Seppänen, Kalle Säde, Matti Vesanen ja Annukka Visapää.

Esillä grafiikkaa, maalauksia, veistoksia, tekstiili- ja valokuvataidetta.
Kesänäyttely on avoinna 18.6.-7.8.2016 Danielson-Kalmarin huvilalla Vääksyssä ti-pe ja su 11-17, la 11-15, ma suljettu.

 

 

 

 

M%C3%A4ntt%C3%A4.jpg

Suomi sivistysmaana on täynnä taidetta. Ehdoton suomalainen käyntikohde taiteen menneisyyden ja nykyisyyden päivitykselle on Mänttä. Tämä maamme paperituotannon patruunoiden taiteelle omistautunut kulttuuri säätiöineen sekä vuosittaisella kesänäyttelyllä sijattu upea teollisuuskaupunki on Suomen ja maailman taiteen ihmetyksen aiheinen esittelyareena numero yksi.

 

 

    1247113439_img-d41d8cd98f00b204e9800998e   Pekilo

 

 Pekilo.jpg

 

Lahtelaisopetuksen taideanti uljaana esillä

 

Tänä vuonna taiteen kesänäyttely Mäntän Pekilossa* on poikkeuksellisen mielenkiintoinen, laaja ja tasokas. Sen hyvämakuisen kuraattorityön on tehnyt ensin Lahden Muotoiluinstituutissa ja sitten Lahden Taideinstituutissa opiskellut, Ars fennica -palkittu taiteilija Anssi Kasitonni ja tuloksena meillä on ajateltavaa neljän kerroksen, monien laajojen korkeiden ja ilmavien esittelyhallien täydeltä erilaista taiteen ilmaisua ja tekniikan rajapintateoksia - todellista ajan suomalaista ja kansainvälistä rattoisaa ja mukaansatempaavaa taiteen monipuolista nykyhurmaa.

* https://fi.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nt%C3%A4n_kuvataideviikot

 

Erityinen ansio on koettavissa siis itse näyttelyn kokonaisilmeessä ja sen muodostumiseen ratkaisevasti vaikuttaneen tänä keväänä murhatun Lahden taideinstituutin suomalaiseen taideopetukseen jättämillä pysyvillä jäljillä.

 

Yksi näyttelyn vetonauloista on juuri tästä opinahjosta valmistuneen sekä sen jälkeen pitkän päivätyön puun kanssa ahertaneen kuvanveistäjä Kalle Mustosen mammuttinen, 8-metrinen puuinstallaatio Afterlife - puutarhatonttu - koko näyttelyn kiehtovasta ilmeestä viestivä hieno, itsenäinen teos. Tontun elinpäivät ovat päättyneet ja se on mätkähtänyt selälleen ikiuneensa. Nyt voit turvallisesti kurkistaa sen sisälle, käväistä sen sisäistä elämää tutkimassa ja kokemassa. Teos on ideana ja toteutuksena todellinen läpimurto taiteilijalle suoraan maamme veistäjien ykkösriviin.

 

Pekilo20161.jpg

 

Pekilo2016%20-2.jpg

 

Jo tuloaulan seinällä, hienolla maalaustekniikalla toteutetut, kolmiulotteiset, monineliöiset Riikka Hyvösen maalaukset pysähdyttävät aiheensa ajankuvina ajattelumme vakaviksi. Naisten takapuolien mustelmat ovat rullaluistimin pelattavasta muotipelistä roller derby, jota pelataan jo ympäri maailman suosittuna naisten joukkuelajina. Kipu joukkueyhteisön puolesta koskee, mutta koetaan velvollisuudeksi kestää ja kuva kertoo vaikuttavasti aikamme urheiluviihteen fyysisistä uhrauksista yhteiseksi menestykseksi.

 

Pekilo20163.jpg

 

 

Peruskerroksen suuren näyttelyhallin perältä häämöttää selvästikin poliisiauto, josta poliisin vävynä olen tietysti velvoitettu kiinnostumaan. Sen idea valkenee vasta läheltä Kaija Papun virkkaamalla tehdyksi työksi - nauran itsekseni näkemääni ja pähkähullua ideaa, appivainajani varmasti kunnioittavasti hyväksyy työidean ja teoksen työmäärän.

Teoksen edessä lattiatasossa aukeaa monta aaria käsittävä laaja kineettinen installaatioteos Kahden vaiheilla. Sen tekijäryhmä Tiina Raitanen, Emma Rönnholm & Salla Vapaavuori on selvästi saanutkin teoksen sisällä huvituneena liikkuvan yleisön kokeilemaan käytännössä elämän tasapainoisuuden käsitteiden vastakohtia.

 

Pekilo2016-7.jpg

 

Tommi Musturin Muuttunut kotiseutu, kookas pystyssä seisova installaatio kirmaa väreillään sarjakuvan lailla kuin kaikkialta iloa ja showmieltä maisemaansa lainaten.

Anja Salonen (USA) tuo öljyvärityöllään Aallot kansainvälistä pop-ilmaisua ja sanomaa suoraan merten takaa ihmeteltäväksemme ja ratkaistavaksemme.

 

Pekilo2016a.jpg

 

Pekilo2016%20c.jpg

.

Monissa kohden näyttely osoittaa taiteen polkuja löytyvän kaikkialta ja materiaalien määrä ja laatu on mielikuvituksellisen loputonta. Joskus näille poluille löytyy äärimmäisen vaikuttavat inhimilliset syntyasetelmansa, kuten alla olevalle upealle Teija, Pekka & Iisakki Isorättyän kauniille lasiselle veistosinstallaatiolle.

 

Pekilo%202016b.jpg

L%C3%A4%C3%A4kitysinstallaatio.jpg

 

Kolmenkymmenenneljän Kommandona-ryhmäksi nimetyn taiteilijjajoukon teoksiin löytää jokainen kävijä oman, rajatun kiinnostuksensa, monet työt jäävät tässä vuoden nuoren ja akuutin taiteen usean sadan teoksen jättikatselmuksessa vain ohikiitävästi havainnoitavaksi kokemiseksi. Monista tajuaa vain niiden hallitun rakenteen tai kiehtovan ilmaisun. Kaikki tuntuu tässä näyttelyssä niin vauhdikkaalta, uudelta, valoisan paljastavalta, salaperäisen piilotetulta ja ronskilta, että niiden lomassa on moneen vakavaankin teokseen ilottelun vastakohdaksi helppo jymähtää ja pysähtyä miettimään elämän loppumattomia kontrasteja.

 

Annika Dahlstenin videoanimaatio Yöperhonen jää yhdeksi näyttelyn hienoimmaksi, herkkätunnelmaisimmaksi kokemuksekseni: henkeäsalpaavan jännittävä dramaturgia, animaation harvinaista suurta glamouria liikkeinä ja läpinäkyvinä hyönteishahmovisioina, keskittynyttä kerrontaa eläviksiloihdituin animaatioin ja äänin - ehyen kokonaisuuden täydellisyyttä!

 

 

 

     1247113439_img-d41d8cd98f00b204e9800998e     Serlachius - tyylin ja tason maailmanhuippua

 

  G%C3%B6sta%20serlachiusmuseo.jpg  Gustav-museo.jpg

 

Serlachius-museot ovat sekä suomalaisen taidemaailman että maailmantaiteen todellinen suuri ja aina havahduttava käyntikohde. Klassikkotaidemaalareittemme - Suomen taiteen kultakauden Schjerfbeckin, Gallen-Kallelan, Halosen, Ruokokosken ja veistäjiemme Wikströmistä alkaen - museon omistuksessa esillä olevien mestariteosten taide on viestinä korkeatasoisesta taiteesta ennen meitä.               Tänä kesänä sieltä löytää tuon vankan taiteen lomaan oivaltavasti ripustettua montakymmentä empaattisen lämmintä, vapauttavan hauskaa pienoisveistosta..

Serlachius käsitteenä on ollut jo pitkään myös suomalaisen tämän päivän taiteen uuden ilmaisun tuoreiden ilmiöiden ja ajankuvan asiantuntevin ja pettämättömin esittelyareena. Ja viime vuosina Serlachiuksen näyttelyt ovat kohonneet erityisnäyttelyillään koko maailman kansainvälisen taiteen tuntosarveksi.

 

 

Gösta

 

G%C3%B6stamuseo.jpg

Tämän Gösta-museon parkkipaikat ovat täynnä ajoneuvoja ja erityiset bussit tuovat suurelle käyntiaukiolle jatkuvana virtana matkustajia, myös päivittäin vakioaikatauluisilla museovuoroilla Tampereelta saakka. Kaikkialla laajalla museoalueella liikkuu taiteesta kiinnostuneita museokävijöitä, joiden puheensorinasta kuulee monen eri kansallisuuden liikkuvan kanssamme museoalueen monissa näyttelyissä.

.

Serlachius-G%C3%B6sta%20Mrk1.jpg

Valitsimme ensin modernin, komean ja valtavankokoisen paviljonkiosan Göstan erityisnäyttelyihin paneutuaksemme. Jo ulko-ovella hätkähdämme. Museokansan rientäessä näyttelytiloihin se ei juurikaan huomaa ohittaessaan museon pääoven edustalla kesän taiteilijavieraan, brittiläisen Mark Wallingerin luonnollisessa koossa olevaa valkeaa veistosta. On varmaan tekijän tarkoituskin, että veistos kuin sulautuu kansaan ja puhuttelee kuin alitajuisena hahmona kiiruhtajia. Seuraan pitkän ajan sisäänrientävän yleisön välinpitämätöntä reagointia.

Serlachius-G%C3%B6sta%20Marka%202.jpg

Käyn vielä lähempää teosta tarkastamassa. Kristushan se siinä on nykyasussaan, ilman perinteisiä viittojaan, pitkää tukkaansa ja nyt teollisuusajan piikkilankakruunussaan.

Sisällä Mark Wallingerin näyttelyssä saankin vakuuttua: tämä ihmisteos on ollut jo 16 vuotta aikaisemmin vieläkin kansoitetummassa paikassa, keskellä miljoonakaupunki Lontoon asukkaita, heidän arkeaan ja juhlaansa ja elämän ajatuksiaan. Symboliikkaa ja rinnastusta kristusmyyttiin ei tarvitse kaukaa hakea: tässä hän on nykyinen toisinajattelevamme, syrjitty, pilkattavamme joka päivä keskuudessamme.

Wallingerilla on leikkimielistä mielikuvitusta määrättömästi, mutta myös härnäävää poliittisen taiteilijan uskallusta pukeutua juuri brittien kansalliseläimeksi, Suuressa, vain Wallingerille pyhitetyssä salissa on tämän kosmopoliittisen brittitaiteilijan monenlaisia teoksia: on mielenkiintoinen, pitkä video Berliinistä, jossa hän tutki valtakulttuurin ja maahanmuuttajan asemaa toisiinsa pukeutumalla karhuksi kymmeneksi päiväksi matkien eläimen liikkeitä suuressa lasikopissa ihmisten katseltavana.

Wallinger%20karhuna.jpg

Kuva Stefan Maria Rother

Saman suuren salin seinät ovat täynnä kymmeniä kaksikertaa taiteilijan kokoisia omakuvia: taiteilija on maalannut ne aivan maalauspinnan lähellä, oikean puolen oikealla kädellä, vasemman puolen vasemmalla kädellä, itse näkemättä tulosta. Katsojalle tulee tuloksesta heti mieleen psykologiasta persoonallisuutta kartoittavat Rorschachin musteläiskätestit. Ilmeisesti taiteilija tarkoittaa, että katsoja saa nyt kuvailla ja pohtia, minkälaisen Wallingerin omakuvan hän taiteilijasta saa selville. Ainakin sen, että kaikissa kuvissa hän omaa eri persoonan ja todistaa ihmisessä olevan monta eri minuutta. Myös jotakin freudilaista ilmaisupyrkimystä teoksista aistimme jo ulkona olevan Kristuspatsaan syövyttyä alitajuntaamme ja minävoimaisen ilmaisun pelkistyessä vimein pelkäksi I-krjaimeksi (I=minä englanniksi).

Serlachius-G%C3%B6sta-Mark%204.jpg

Salin yhdessä kolkassa on oveton englantilaisen poliisin puhelinkopin näköinen kiiltävän teräksinen koppi, joka heijastuu kuin se olisi läpinäkyvä. Sillä taiteilija kenties ottaa osaa tieteismaailman tutkimuksen ja olettamusten aika- ja avaruusvisioihin, toisiin ulottuvaisuuksiin, joita monet tieteiselokuvat tuottavat ajassamme koko ajan.

Serlachius-G%C3%B6sta-Mark%205.jpg

Vielä istumme penkille ihmettelemään videota, jossa rautatien eri asemat kulkevat luoksemme. Täysikokoisella laajakankaalla ihmettelemme nyt elävän kuvan teknistä ihmettä. Hämmästelemme vailla mitään tulkinnanmahdollisuuksia.

Pitkään jaksamme tämän monipuolisen, moneen taidemuotoon uskaltavan, estottoman kokeilijan töitä seurata, tutkia ja ihmetellä.

 

 

Toisenlainen  maailmankaikkeus

Pari erityisnäyttelyä maltamme vielä kovin pikaisesti laukata läpi. Taiteen tähtitaivaat -näyttely luo silmäyksiä taiteen ja tieteen erilaisista näkökulmista ja välittävät meille maailmankaikkeutta kautta aikain.

Akseli Gallen-Kallelan Tuonelan matkalla -teos kuvaa tähtikuvioiden avulla elämän symboliikkaa, Fanny Churbergin Harjoitelma vuodelta 1878 kuu-uskomusten vaikuttavuutta ja TommiI Grönlundin & Petteri Nisusen metalliveistos 2000-luvun käsitystä maailmankaikkeuden lainalaisuuksista.

Gallen-Kallela-Serlachius2.jpg


Serlachius-G%C3%B6sta-taiteen%20t%C3%A4h

Serlachius-G%C3%B6sta%20t%C3%A4hti%203.j
 

 

 

Feminismin muotoon, kritiikin hengessä

Suuri tila on kuvanveistäjä Noora Schroderuksen käsissä saanut materiaalikseen langat ja ihmiskarvat sekä tekniikoikseen naisellisen käsityön, kirjonnan ja ompelun. Pieniä teoksia on kymmenittäin seinät täynnä. Monien pohjakankaana on aito seteli. Näennäinen feminismi ottaa kuitenkin sekä huumorilla että kontrasteilla kantaa ja kyseenalaistaa maailman rikkaudet ja sukupuolisuuden. Jopa suuret nyrkkeilyhanskat todistavat taiteilijan suurenmoisen huumorin ja vimman tuhota kyseenalaisia yleistyksiä.

 

Serlachius-G%C3%B6sta%20feminiininen%201

 

Serlachius-G%C3%B6sta-Feminiini%202.jpg

 


Vanha Gösta

Vnha%20G%C3%B6sta.jpg

Kävelemme nyt pitkin kahta Gösta-rakennusta yhdistävää ilmastoitua lasikäytävää kohti vanhaa Gösta-rakennusta. Tietenkin käymme siellä taas kerran läpi Gösta-patruunan elämänvaiheet monine rakentamisprojekteineen sekä taidemesenaattiuksineen, katselemme pari Emil Wikströmin veistostakin, toinen itse Gösta-patruunasta vuodelta 1930.

G%C3%B6stareferoituviim..jpg

Päähuomiomme on kuitenkin tämän museokohteen päätteeksi tutustua tänään vasta vuonna 2015 Serlachius-säätiön hankkimaan Helene Schjerfbeckin poikkeukselliseen maalaukseen, jota emme ennen ole nähneet. Siinä perinteinen Kristus-hahmo on vaihtunut lihalliseksi mieheksi. Teoksen nimeksikin taiteilija antoi sen valmistuttua 1925 Ryöväri paratiisin portilla. Ei ehkä herkintä Schjerfbeckiä, mutta poikkeuksellista modernia sanomallista rohkeutta aikansa naistaiteilijalta.

 

Helene%20Scherfbeck%20G%C3%B6stassa.jpg

 

Näin Gösta-museokokemuksemme ja mietttimisemme, joka alkoi aikamme brittitaiteilijan Mark Wallingerin kristusmyytistä tulo-ovella, päättyy suomalaisen kultakauden naismaalarin Helene Schjerfbeckin teokseen Ryöväri paratiisin portilla. Ajattelumme ympyrä on sulkeutunut.
 

                                                                                                                                                                                                                                                                               

Gustav

 

 

Mänttäkäyntimme lopuksi suuntaamme tiemme kohti kaupungin keskustaa. Gustav-museon Paperiperkele, Maisema ja Muinais-Mänttä -ohjelmiin ja näyttelyihin tutustuimme vuosi sitten.

Nyt on vuorossa Markku Valtosen humoristiset pikkuveistokset.

Kun kierrämme kolmen kerroksen toimivat ja Serlachiuksen toimintoja ja vuosikymmeniä esittelevät tilat, emme voi muuta kuin ihailla taitoa, miten nämä pikkuveistokset on sulautettu asiallisiin yhteyksiin: niitä pilkistää vanhoilta, arvokkailta vuorineuvosten ydiltä, seiniltä, portaikoista, miltei kaikkialta. Ja mikä riemukkainta, niitä katsellessa tulee niin kovin hyvälle tuulelle, että pitkä museopäivä sittenkin saa kevyet paluujalat kävijöidensä jo hieman väsähtäneen kehon alle. Tässä joitakin poimintoja talon monistakymmenistä todellisista kesän huumoripiristeistä.

                     

Markku%20Valtonen-Srrlachius4.jpg

                   Läpihuutojuttu

 

Markku%20Valtonen%20tyhj%C3%A4nhuutaja.j

                            Tyhjänhuutaja

 

 

Markku%20Valone-Serlachius3.jpg

           Lihapiirakkka kahdella nakilla

 

Markku%20Valtonen%20Kalassa.jpg

                Kalassa

 

 

Markku%20Valtonen-Serlachius2.jpg

                                    Juhannus

 

Lahen uutisia toivottaa hyvää ja turvallista Juhannusta!