1254935116_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

 

Maiju Lassilan hupinäytelmä Viisas neitsyt ilmestyy Lahden kaupunginteatterin näyttämölle uudesti luotuna, musikaalisena, väliin jopa syvällisenä, mutta hauskaakin hauskempana mielenilona. Asialla on Kari Heiskanen ja hänen uunituore sovituksensa vuosisadan alun kepeästä Lassila-tekeleestä.


Aikakirjojen mukaan tämä 1913 ensiesitetty, seuranäyttämöillä ja kesäteattereissa vuosikymmeniä kansan hauskuutena tulkittu kyläkuvaus uhkean lesken vetovoiman käynnistämistä pienen kylän avioliittomarkkinoista ja sen mukana rahan ja vallan sekä vähän rakkaudenkin voimasta on vain silloin tällöin saanut laitosteattereiden suojissa kunniakkaan uudistavan tulkinnan – yksi poikkeuksista on Jouko Turkan sovitus 1978 Helsingin kaupunginteatterille.

Mutta nyt tulee menetettyjen vuosikymmentenkin edestä ja täydeltä laidalta kunnon komediaa! On niin turvallista, mieltä parantavaa saada nauraa kerrankin makeasti – ei tyhjille tuhmuuksille, vaan monille elämän menneitten ja nykyaikojenkin ahdistaville määräysvoimille – papistolle, virkavallalle, yhteisön käskyttäjille – ja tuhansille  väärinymmärryksille sekä niihin alistuville meille itsellemme.


Monimuotoinen näytelmäteos

Toisaalta esityskokonaisuus on huippuälykästä aivovoimistelua: seuraat, arvaat ja arvuuttelet miten tuossa käy – ja taas yllätyt farssiakin hauskempiin yksityiskohtiin.

Eikä katsojaa tuo vallattoman nerokkaasti moneen uuteen solmuun punottu juoni juonen päällle ja ohjaajan huumorinäyt pidättele. Meillä on kerrankin harmitonta, väliin nerokasta, hetkittäin ihan syvällistraagistakin, hurjavauhtista hupia nautittavanamme nauruhermojen katkeamispisteeseen saakka.

Kokonaisuudessa on melkomoinen runsaudensarvellinen korkeatasoista, taiteellista kunnianhimoista päämäärää ja onnistunutta ryhmätyötä: näyttämöleikki pienessä maalaiskylässä, rakennettavan kirkon seinäkehikon ympärillä, erootttisen naiskapistuksen vetovoima, lisänä oikea saatana pirullisena naishahmona, miesten lihanhimo ja kaiken tekopyhyyden irvailu yhdessä kerrassaan toimivan joukkoliikunnan kanssa ovat kuin modernia, puhuttua nykybalettia, tyylikästä, silti irtonaista, realistista väliin runollista suomalaisteatterin elämänshowta.

Mikään ilmaisumuoto tässä menossa ei ole pyhää. Musiikki on ihan elävänä, jäntevöittävänä, monin keinoin ja instrumentein nyanssoivaa tai väliin parodiallisena operettina paikalla: hurjavauhtinen laulusoolo sisältöineen villitsi yleisön mukaan rytmiin temmaten.

Ammattillisesti vaativimmilla, herkimmillä tikapuillaan teatterit taituroivat komedioissaan, niissä tosin on usein niin kovin säännönmukaista pudota mätkähtää tavanomaisuusvitsien tai kaksimielisyyksien heinäkasoihin. Lahden Viisas neitsyt ei tälle tasolle haksahda, ei sinnepäinkään. Sen joukkokohtaukset on ohjaaja, koreografi apunaan,  tyylikkäästi asemoinut koko suurelle, avaralle näyttämölle toimintaan sytyttäen: ajatuksella, taidolla ja huumoriherkuilla täytettyä tunnetta, hikeä, kyyneliä, työtä ja toimintaa, väärinkäsityksiä – totta ja leikkiä elämän arjessa.

 

Näyttelijöiden valloittavuutta

1254940228_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Sari Havas, Iikka Forss ja Leena Kokko-Saukkonen

Niin - vaikka Sari Havaksen nuori leski Maiju Miehimys ei katsomon puolella ihan himoja ja vetovoimaa olemuksellaan käynnistäisikään – katsomosta kun voi istuimista turvallisesti pidellen havaita ja uumoilla Maijun arvoitukselliset, laskelmalliset tarkoitukset ja aikeet – kylän miesväen, uskovaisämmät, papit ja vallesmannit tuo ruumiinhekumallinen ilmestys saa pois tolaltaan.

Komeasti pelaa komediaa Tapani Kalliomäki kahdessa vastakkaisessa roolityypissään, naimahaluisena isäntä-saiturina kuin moliere-ajan kitupiikki vaimokuumehouruissa koikkelehtien,  taivaanrannanmaalarina taas hillittynä roomeona salaisesti, ujosti valloittaen.

Kaksoisroolin toinen mestariveijari on Jari-Pekka Rautiainen, jonka lukkari-piispa on myös tekstin pohjalta komediamestarillinen ratkaisu: Rautiaisen irrottelevassa, temperamenttisessa, oivaltavassa otteessa näytelmän valta-asetelmat heittävät häränpyllyä rennon sulavasti ja taiturimaisesti.

Mikko Jurkan kyläpappipatriarkka on voimakas ja latautunut roolityö, vietävän kiimakiihkoinen, taitavasti muuntautuva ilmestys, oikea korkeantason salavonkaaja, Iikka Forssin ja Leena Kokko-Saukkosen uskovaisämmät ihan mahdottoman hauska täysosuma niin ilmaisun täsmällisyydessä, liikunnaltaan, tyyppiluomuksina kuin kokonaiskuvinakin. Jos teitä ei Iikka Forssin komediantaju purskauta nauruun, olette jo elämän lopullisesti murjoma. Forssin näyttelijäntyössä maallikkokin aistii taiteen ikiaikaisen voiman: klovnit ympärillämme ovat elämämme suolaherkku.

Taito ja paneutuminen on leimallista tulkinnan kaikissa roolitöissä.

Suuren näyttämön uudistettu tekniikkka on Viisaan neitsyen lavastuksessa saanut henkeäsalpauttavan hienon, yksityiskohdiltaan rikkaan, toimivan ratkaisun: taas kerran voi vain hämmästellä Kari Junnikkalan luomaa, moneen yltävää, toimivaa näyttämökuvaa, jonka valosuunnittelu täydentää suorastaan lumoavaksi.



Heiskasen ja Lahden kaupunginteatterin Viisas Neitsyt  on suomalaisen ammattiteatterin ilotulitus iloisina väreinä ja räiskyvinä paukkeina. Sen ilmiasu, komediallinen nerokkuus, näyttämöllinen leikki, tyylikkyys, ihmisen naurattamisen taito, sydämellisyys, hurlumhei on moniin vuosiin kirkkain hauskuuden huippu  lahtelaisessa teatterituotannossa.


Viisas neitsyt

Käsikirjoitus: Maiju Lassila - Kari Heiskanen
Ohjaus Kari Heiskanen
Koreografia Matti Paloniemi
Lavastus Kari Junnikkala
Puvustus Anu Pirilä
Valosuunnittelu Harri Peltonen
Äänisuunnittelu Sami Järvinen
Rooleissa Sari Havas (vier.), Laura Huhtamaa, Leena Kokko-Saukkonen, Elsa Saisio, Anna Vihanto, Iikka Forss, Jori Halttunen, Mikko Jurkka, Tapani Kalliomäki, Jarkko Miettinen, Mika Piispa, Aki Raiskio, Jari-Pekka Rautiainen ja Timo Välisaari.
Muusikot Timo Koskelainen, Esa Parikka, Martti Peippo
Lisäksi Lahden Ammattikorkeakoulun opiskelijat Tiina Hyttinen, Sanna Parviainen ja Henna Simojoki.

Valokuvat: Johannes Wilenius

 

http://www.lahdenkaupunginteatteri.fi/