VaPPI14-normal.jpg

Lahden Mieskuoron laulukimarassa Taas leivoset ilmassa leikkiä lyö, Suomen laulu, Ankkurit ylös sekä yhdessä Lahden Viihdekuoron kanssa tässä laulama Hämäläisten laulu kajahtivat kaupungintalon portailta koleana vappuaamuna 2014 sadan hengen lahtelaiskuulijakunnalle.

Hyvää kevättä erinomaisessa kaupungissamme! Näin päätti kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta reilu viikko sitten vastauksensa 27 kysymyksen sarjaan, jotka esitin lahtelaisten laatimina hänelle. Lukijoiden kommentit sekä sähköpostit toimitukseen tuntuvat jatkuvan enkä ole niissä havainnut ainuttakaan kaupunginjohtajaamme puolustavaa kannanottoa. Kaupunginjohtaja Myllyvirta jättää useaan kysymykseen myös vastaamatta.

Myllyvirta jätti ilmeisesti tahallaan vastaamatta kysymykseen: ” Miksi Lahti kertoo edelleen profiloituvansa ympäristökaupungiksi, vaikka se on kaikkea muuta?”  Artikkelista Kytölän raiskaus olisi Myllyvirrallekin selvinnyt, miten kaupunki raiskaa jopa ennen kaavapäätöksen lainvoimaisuutta huoletta perinneympäristöään - viimeksi pari päivää sitten Kytölän Nummi-Paavolan perinteikkäästä pihasta Kytölän Selkätie 115 hävisivät hienot tuijat. http://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2014/03/kytolan-raiskaus

Ihmettelen, että kaupunginjohtajamme kehtaa vastata kysymyksiin niin ympäripyöreästi ja suoltaa mielestään asiantuntevasti sanahelinää sellaisiinkin kysymyksiin ja asioihin, joista ei selvästikään tiedä yhtään mitään.

http://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2014/04/kaupunginjohtajan-piinapenkki

Yksi näistä on lahtelainen koululaitos, jonka itse uskon tuntevani kuin omat taskuni. Yli kolmenkymmenen vuoden virkaura siinä, vaimoni pitkäaikainen työ kouluhallinnossa, kolmen oman lapsen opiskeluaika, lapsenlapsien koulutyö parhaillaan sekä kaupungin vanhempainyhdistyksen asiat, valtakunnallinen ja lahtelainen koulubyrokratia ovat minulle vieläkin ajankohtaisesti tuttua kouluelämää. Lahden kouluarjessa koulukiinteistöt, niiden väärille, osaamattomille henkilöille ajautunut rakentaminen ja korjaus sekä itse koulujen johtamisen kasautuminen monin tavoin kasvatuksellisesti kyseenalaisille ratkaisuille ja näköalattomille henkilöille ovat kaikkea muuta kuin hyvää ja tulevaisuuteen suuntaavaa suomalaista saati kansainvälisesti arvostettua opetustointa.

Kuin perimänä Lahden kouluelämä jatkuu erittäin epävakaasti myös ylemmän asteen koulutuksessa. Edelleen ammattikoulumme ja ammattikorkeakoulumme henkilöstöä määräilee Päijät-Hämeen koulutuskonserni tavalla, josta ei hyvää seuraa. Siellä operatiivinen johto on vanhoissa, hapantuneissa käsissä (toimitusjohtaja Tokola ja henkilöstöpäällikkö Siikaniemi ovat kuuluneet operatiiviseen johtoon jo yli kymmenen vuotta). Juuri käydyissä yt-neuvotteluissa he ovat jälleen tehneet laittomuuksia: luottamusmiehiä, ahkerimpia, osaavimpia ja työyhteisönsä taloudenpitoon kriittisimpiä työntekijöitä on irtisanottu jälleen perusteettomasti. Samojen johtajien irtisanomismenettelyjä on jo edellisen P-H Koulutuskonsernin hallituksen aikana käyty kymmenittäin oikeudessa ja päädytty langettaviin tuomioihin. Kaikki heidän oikeusprosessinsa ja niistä aiheutuvat monet korvaukset maksamme me, yhteiskunta. Eikö tällaista osaamatonta, meille veronmaksajille kalliiksi käyvää operatiivista johtoa millään saada vaihdetuksi? Haloo, kaupunginjohtaja Myllyvirta erinomaisuuksinesi.

Kun näin kevään heräämisen juhlana, vappuna katselen synnyinkaupunkini menoa ja rahantuhlausta toisarvoiseen ja kalliiseen turhaan rakentamiseen yhdessä vieraitteni silmin, yhdyn heidän näkemykseensä: miten rumaksi ja vieraaksi Lahti onkaan muuttunut ja muotoutumassa hengeltään ja ominaispiirteiltään - kauas erinomaisuudesta!

Alla todisteeksi Vapun 2014 näkymät kaupunkimme insinööripäättäjien muovaamasta todellisesta ihmisten kohtaamispaikkojen erinomaisuudesta:

Vappu142-normal.jpg

Ensinäkymä Lahteen linja-autolla saapuvalle: keskeneräinen, ruma näkymä jatkuu määräämättömään tulevaisuuteen, koska Ranta-Kartanon rakennusprojektia on säästösyistä hidastettu.

Vappu14-normal.jpg

Viehättävä, ihmisläheinen Lahden tori nykyasussaan

Vappu133-normal.jpg

Lahden rautatieaseman tulo ja lähtö ovat suurten työmaa-aitausten kiertämistä.