KaupteAT17YDB.jpg

Lahden kaupunginteatterin ylälämpiössä teatterin koko henkilökunta ja median monikasvoinen uteliaisuus odottaa jännittyneenä. Täällä Pohjantähden alla -näytelmien tekijät, ohjaaja Juha Malmivaara ja sovittaja-dramaturgi Ari-Pekka Lahti astuvat esiin. Tuntuu kuin he juuri nyt olisivat täynnä alkuaan 700-sivuisen käsikirjoituksensa Väinö Linnaa haltioissaan mykistyneet ja päättäneet olla kertomatta mitään tästä järkäleaarteesta. Saisiko teatterinjohtaja Ilkka Laasonen miehet sittenkin jotain vuoden merkittävimmästä teatterisatsauksesta kertomaan ja edes vähän avautumaan. Viimein kaksikko alkaa purkaa vaitiolonsa täyteyttä.

Ari-Pekka Lahti kertoo jo puolitoista vuotta painineensa teoksen kimpussa. Teos on Suomen komeinta ja vaikuttavinta historiatekstiä, myös erittäin ajankohtaista. Väinö Linnan romaanin yhteys nykypäivään on vavisuttava, maailma jakautuu yhä enemmän kahtia ja kansan pitäisi antaa enemmän ja enemmän periksi, luopua työpaikoista ja tehostaa. Sama tilanne oli 1900-luvun alussa,

Juha Malmivaara jatkaa. Romaanin ajankohtaisuus rinnastuu tämän päivän maailmanpolitiikan tilanteeseen: ääriliikkeet ovat nousussa, rajoja vahvistetaan ja sisäänpäin käpertyminen on voimakasta, tulevaisuususko horjuu.  Olemme vaiheessa, jossa karsimme yli vuoden työtä. Malmivara ilmoittaa nyt sulkevansa suunsa ja poistuu. Vielä  tentataan paikalla olevia näyttelijöitä ja heidän ensitunnelmiaan teoksesta ja harjoituksista, valotetaan näytelmien suurta musiikkipitoisuuttakin, mutta melko nopeasti harjoitukset jatkuvat näyttelijäkunnan noustessa kahvipöydästä kohti salia.

Viralliseen Suomi 100  -juhlavuoden ohjelmistoon kuuluva Väinö Linnan romaanisarja Täällä Pohjantähden alla nähdään Lahden kaupunginteatterissa kaksiosaisena näyttämötoteutuksena. Teoksen ensimmäisessä osassa keskitytään seuraamaan Suomen valtion itsenäistymisvaiheita 1880-luvulta vuoteen 1918. Näitä vaiheita kuvataan Jussi ja Alma Koskelan perheen sekä Pentinkulman kylän silmin. Kuu on torpparin aurinko  -nimisen osan ensi-ilta on 5.10.17.

Täällä Pohjantähden alla -teoksen toisessa osassa seurataan itsenäisen Suomen alkutaivalta vuosien 1918 - 1951 välillä. Akseli Koskela selviää Hennalan vankileirin koettelemuksista ja palaa lopulta kotiin Koskelaan. Yhdessä Elinan kanssa hän pyrkii rakentamaan lapsillensa parempaa tulevaisuutta, mutta vanha katkeruus isäntien ja torpparien välillä nostaa päätään mm. Lapuan liikkeen vaikutuspiirin kasvaessa. Mäensyrjäkansan kärsimystie eli osa kaksi saa ensi-iltansa 15.11.17.

 

kaupt.kokooma17.jpg

 

Teatterin syyskausi käynnistetään heti elokuussa Tatun ja Patun Suomi  -näytelmällä, joka pohjautuu Aino Havukaisen ja Sami Toivosen suosittuun samannimiseen kirjaan. Innokkaat ja uteliaat oppaamme, joita esittävät Anna Pitkämäki ja Raisa Vattulainen, johdattelevat katsojat suurella sydämellä suomalaisuuden ytimeen. Ensi-ilta on 30.8.17. Näyttämösovituksesta vastaa näytelmän ohjaaja Olka Horila.

 

Syksyn musikaali Love Me Tender tarjoaa romantiikkapommin. Musikaali on täynnä Elvis Presleyn tunnetuksi tekemiä hittejä. Musikaalin kulkurina nähdään Pimeys-yhtyeen laulaja ja kosketinsoittaja Joel Mäkinen. Kulkurin tyttöä esittää nuori musikaalitähti Anni Kajos. Eletään 1950-lukua ja amerikkalainen pikkukaupunki herää eloon, kun komea kulkuri kaartaa moottoripyörällään kaupunkiin. Ensi-ilta on 2.9.17.Musikaalin ohjaa Ilkka Laasonen

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2017/02/syksyn-musiikillisia-lahtelaisuutuuksia

 

Kaupunginteatteri%20syksy%20a.jpg

 

Yhteistyössä Teatteri 2.0:n kanssa valmistuu Lahden kaupunginteatterin uuden dramaturgin ja kotikirjailijan Taija Helmisen näytelmä Merkkipäivä. Lempeä tarina perheestä, hitaasti hajoavasta hyvinvointi-Suomesta ja tarinasta maalta kaupunkiin saa kantaesityksensä 1.11.17. ohjaajana Kaisa-Liisa Logren. Merkkipäivä on päähenkilönsä, näyttelijä Taisto Reimaluodon haastatteluihin ja niistä innoituksensa saaneisiin tarinoihin perustuva näytelmä. 

 

Kuudet kasvot syksyn viiden ensi-iltanäytelmän takaa ovat persoonallisilla olemuksillaan ja teostensa esittelyillä täyttäneet ajatuksemme tulvilleen odotusta ja innostusta. Saimme täydellisen annoksen teatterin julkisuuskuvan todellisista taustavoimista. Näitä kasvoja emme enää teatteriteoksissa näe, mutta heidän työnsä, ajatuksensa ja näkemyksensä täyttävät Lahden kaupunginteatterin koko syksyn herkkyydellään, väkevyydellään, tunnelmillaan.