Sirkusartistit%202020.jpg

 

Koulutuskeskus Salpauksen maineikas kolmivuotinen sirkusartistikoulutus on päätösvaiheissaan ja tuloksiltaan jälleen yleisön nautittavana. Eilisen ensi-illan 15 valmiin sirkusesityksen kokeminen oli katsojalle unohtumatonta hämmästeltävää taidon ja taituruuden suurta nautintoa.


JÄLKI

Nämä henkilökohtaisesti suunnitellut, harjoitetut ja nyt esitetyt näytteet olivat muodoltaan kaikki esittäjien persoonallisuudelle oivallisesti ajateltuja ja tietenkin esityksinä täysin uniikkeja, ennen näkemättömiä sirkusnumeroita. Niissä viehätti itse sirkuslajin taidokkuus, mutta sitäkin enemmän esittäjän omalle näyttönumerolleen loihtima tarina ja kertomus - sirkuksen magia - jotka toinen toistaan yllättävämpinä tähdittivät koko illan monipuolisen raikkaaksi ja mielikuvitukselliseksi.

Näillä äärimmäisen henkilökohtaisilla esityksillä nämä huippuammattilaiset jättävät jälkensä sirkusmuistoihimme.


 

Vahvaa ryhmäkohtaista toimivaa oli selvästi koulutuksesta näkyvä yhteishenki ja luja harjoituksen ja toisen suoritusten solidaarisuus: jännittävien varsinaisten ohjelmanumeroiden siirtymänumerot, joissa koko ryhmä oivalsi mitä kujeilevimmin ja hyvällä maulla yhteisen huumorin ja liikekielen merkitsevän katsojalle suurta sirkukseen kuuluvaa hauskuusnautintoa ja sopivaa jännityksestä hetkeksi helpottavaa tapaa saada temppunumeroiden välillä nauraa. Tämän harvinaisen yhteisöllisyyden nyt valmistuva artistien joukko on jättänyt perinnöksi lahtelaiseen sirkuskouluunsa ja meille lahtelaisille pysyväksi, elähdyttäväksi muistijäljeksi.


 

Show A

Esitysarvio on kirjoitettu ensi-illasta 10.1.2020

Yksittäisiä numeroita hallitsi kauttaaltaan oma tyyli, esitysvarmuus ja yksityissoolon rytmi sekä tarkoin mietitty kokonaisuus. Muutama irrallinen makupala eritellen on jälleen luettelomaisessa arviossa saanut pelkän oman makuni mukaisen lisäsuitsutuksen.


 

Anna Sticklerin rohkea ja vaarallinen, yleisön jännittämismekanismit äärimmilleen pingottanut sirkuksen kuningatarlaji aloitti kokonaisuuden ja nosti seuraajien katseet korkealle sirkuskaton kymmenmetrisen laen korkeuksiin huimapäisen keinuvassa sirkustrapetsinumerossa - taiteellisesti ehjässä, ajatuksellisesti monipuolisessa, monet syöksyt sekä irroitukset ja ilmakäännökset sisältäneessä ohjelmassa.

 

Salapusen%20sirkudartisdtit%2020120%20An

 

Annika Koljonen nivoi taidokkaan varman käsilläseisontatuokionsa tunnelmalliseen pianosäestykseen (Erika Koljonen), josta hän haki luontevasti useaan kertaan erilaisia mielialoja uusiin variaatioihin esityksessään.

 

 

Salpauksen%20sirkusartistit%202020%20Lyl

 

Lyla Goldmanin hersyvän eläytynyt suhde yksipyöräiseen ystäväänsä kohosi yhdeksi illan rakastettavimmaksi ja ehyimmäksi esityskokonaisuudeksi. Hänen ilmaisussaan on luontevuuden karismaa ja akrobatian ajatonta, hurmaavaa kiehtovuutta sekä kokonaisuus ehyt täydellisyys.

 

Entäpäs se sirkuksen helponnäköinen hauskuus, uuskomediallisuus, yllättävä sattumallisuus - Kestas Matusevicius teki tuon sirkuslajin taas tutuksi - pellen ja akrobaatin - verrattoman hauskaksi akrobatiatuokioksi sattumallisesta lattialle pudotetusta vaateläjästä, josta hän loihti fyysisiä hauskoja hahmoja ja varjokarikatyyrejä suurelle seinälle loputtomasti.

Emmi Peltolan rengastrapetsin parit vaikeat pyörähdykset sujuivat hallitusti ja trapetsiohjelmaa laajentaneet tanssikuviot tuntuivat hyvin avartavan koko esityksen tunnelmaa.

 

Sirkusartisti%202020%20Sanna%20Nuutinen.

 

Mielinumerokseni ihastuin Senni Nuutisen luomaan täydellisen ehjään, kabareetunnelmaiseen esitykseen ja sen hurjavauhtiseen vanneohjelmaan. Nuutisen tarinan viettelevän syntinen hahmo toteutui viekoittelevan täydellisenä näyttelijätäysosumana metalliketjuineen ja itse vannekäsittely tuntui jo täysin valmiilta mannermaisille estradeille.

 

K%C3%A4sill%C3%A4seisoja%20Sirkus%202012

 

Isaline Hugonnet esitti illan toisen käsilläseisontaohjelman - taitavan hauskasti yleisön aktivoiden ja temppujensa avuksi houkutellen sekä itse temput suvereenilla taituruudella toteuttaen.


 

Nykysirkuksen varmaan jännitykseen kuuluu kiinalainen tolppa, jonka tuottama kauhuelämys on hengenvaarallisuudessaan äärimmäisen nautittava. Illan aikana saimme kokea kaksi erilaista tolppataiteilijaa toinen Aino Mäkipään kertomuksellisena tarinana, jossa kaikenlainen puhumattomuus tuottaa purkautumisen vaikkapa kiinalainen tolppa -temppuna. Tuntui, että nuo helponnäköiset kiipeilykirmailut, ilmavat hyökkäysspurtit ylös tolppaan ja äkkipudotukset olisivat viimein kuin laukaisseet kaikki haudotut puhumattomat tuntemukset ja vapauttaneet tekijänsä kertomuksensa opetukseksi helpponäköisellä taitavuudellaan meille opiksi.


 

 

Emma Yildirimin pienten pallojen jongleerauksessa tarinointi ja höpöttely tuntui tarpeelliselta uudelta aluevaltaukselta, varsinkin kun itse temput sujuivat vaivattoman luontevasti ja Lotta Merisen Washington-trapetsissa oli ilmavuutta ja trapetsin liikkuvaa vaativuutta, jossa esiintyjän varma hallinta ihastutti onnistumisellaan.

Hasana Hamitova & Eino Kaisanlahti -duo teki vaativaa pariakrobatiaa täynnä olevasta yhdeksänruutuisesta viherpunainen-ohjelmastaan hauskan permantoakrobaattien yhteisesityksen. Sen hieno tarina ja vapautunut ilmeikkyys tuntuivat suorastaan mestarilliselta yhteisteokselta, virheettömältä ja myös täysin siemauksin nautittavalta viihteeltä.

 

Sini Saari vertikaaliköydellään hämmästytti välineensä monipuolisuudella ja vaativuudella.

Artistikatselmuksen ehdottomaksi huipuksi korottaisin Maiski Tiaisen & Sirje Tolosen  paritrapetsinumeron vaativuudessaan, sirkusmaisen vapautuneessa ilmeessä ja akrobaattitaitureiden äärimmilleen treenatussa ja toimivassa voimankäytössä. Myös heidän yhteinen huumorinsa, liikekielensä, riippumisensa sirkuksen katon ylärajoissa ja pujottelu- sekä pudotustemppunsa siellä yläilmoissa toisiaan auttaen ja meitä koko katsomoa mahanpohjasta saakka kauhistuttaen olivat sitä suurta sirkuksen täydellisyyttä.


 

Tilda Lappalainen oli valinnut tanssiakrobatialleen kaikista muista päättönumeroista poikkeavan musiikittoman perustan – hän puhui tarinaansa sitä samalla tanssien. Esitys sinänsä oli taitavaa, herkkää permantoakrobatiaa, mutta puheosuuden selkeys sittenkin vielä kovin keskeneräistä. Uhkarohkea ja kunnioitettava lopputyö ilman mitään tehokeinoja!

 

Illan viimeisenä ohjelmanumerona ohjelman toinen kiinalainen tolppa säväytti Tarek Benabadin hienona toteutuksena. Ohjelma alkoi käsinseisontana sirkuskaton laen korkeuksissa, tolpan yläpuolella ja sitten jatkui monin hurjin äkkipudotuksin, vakavin ilmein, pystysuorin otteettomin ilmakäännöksin ja hypyin, illan vaarallisuusmomenttien kaikki rajat uhmaten ja ne ylittäen.


 

Salpauksennsirkusartitstit%202020%20Ryhm
 

Nämä samat vuonna 2020 valmistuvat sirkusartistit esittävät näinä esityspäivinä myös toisenlaisen ohjelman. Arvioni on ohjelmasta Show A ja se toinen on nimeltään Show B.

 

72154974_158983715316688_733256629086032


 

Loppukeväältä uskaltaisin odottaa timanttiseen ryhmähenkeen kasvaneisiin valmistuviin artisteihin vedoten vielä näyttöjä koko ryhmän joukkoesityksistä meille katsojille, sillä nyt nähdyistä yksilöohjelmanumeroista vakuuttuneina ja pelkkää nautintoa saaneina me ahneuksissamme haluaisimme aina vaan lisää.

 

 

 

Show B 

Tämä esitysarvio on 12.1.2020 klo 13.00 nähdystä esityksestä

 

 

Salpauksen%20sirkusartistit%2020120%20B2
 

Toisen kerran, nyt miltei yli äyräittensä täynnä olevassa katsomossa istuessani näen runsaasti lapsikatsojia ja perheitä - sirkus kiinnostaa ihmisiä ikään katsomatta - sillä on sekä uutuusviehätys että satojen vuosien perinteet taattuna perustana. Illan aikana osaan jännityksestäni jo erottaa monia osatekijöitä, joiden ansiosta juuri lahtelaisesta Salpauksen sirkusartistien esityskokonaisuudesta, sen yhteisöllisyydestä, muotoutuu se ainutlaatuinen, sykähdyttävä ja taattu elämys.
 

Takuun antaa hiukset pystyyn nostattavien vaarallisten temppujen varmistus, joka kuin huomaamatta turvahakavaijerina silloin tällöin kymmenmetrisissä sirkuskaton korkeuksissa sovitusti kytketään päälle artistin lantiovyöhön: se on viisautta ja myös opetusta pienille ja meille suuremmille katsojille. Mehän television scifi- ym. ohjelmissa luulemme kaiken -pilvenpiirtäjistä alas asti tapahtuvien putoamistenkin - ihmisiltä onnistuvan.

 

Toinen sirkusyhteisön onni ja korkean taiteellisen tason mitta on oma, uljas lahtelaisten sirkusareena, sen hieno tekniikka ja sen ammattiosaajat valoihin ja äänitehosteisiin asti sekä aina esityksissä paikalla olevat sirkusopettajat, jotka kaikki ovat jokaisessa ohjelmanumerossa tarkoin katsein ja tarvittaessa nopein lisävarmistusottein mukana.


 


 

Nähty Show -ohjelmisto noudatti samaa kaavaa, jossa jälleen nuo ainutkertaisen uudet sirkusnäytteet itseisarvossaan ihastuttivat. Neljäsosa ohjelmanumeroista oli toisto ensimmäisestä Show A:sta.


 

Sini Saari ja Roosa Laakkonen aloittivat ohjelman ja puristivat nyrkkimme rystyt valkoisiksi korkealla katon rajassa esittämällään trapetsiakrobatialla, toisiaan neulansilmistä pujotellen, yksin käsin nostellen ja riiputellen, voltein ja kiepein herkutellen, itsensä toistensa yli kieputellen vaativaa lihasvoimaa korkealla yläilmoissa osoittaen kehto-ohjelmassaan. Se oli jälleen todellista perinteistä pariakrobatian huippua koko esitys.


 

Emmi Peltolan prinsessamaisen hauska käsilläseisonta tuntui huumorissaan ja baletinomaisuudessa kokonaisuuden jännittävyyden vaihtoehdoksi niin rentouttavan hauskalta.

 

Salpauksen%20sirkusartistit%20show%20B%2

Valokuva Joonas Purastie

Sirje Tolosen ohjelmanumero oli rennon vauhdikas ja vaativa; hänen vanteensa kiirivät ympäri areenaa ja rengastrapetsitemput hätkähdyttivät valmiudellaan ja koko ohjelma raikkaalla uutuudellaan.


 

Isaline Hugonnetin jongleerauksessa nautti yhtä aikaa klarinetillisesta hauskuudesta ja pallojenkäsittelyn harjaantuneesta vaivattomuudesta.


 

Aino Mäkipää yllätti pienten pallojen jongleeraajien rintaman. Hän oli nerokkaasti ratkaissut punaisille hohtaville palloilleen vastapuolen - pysty ja vaakatasot - joista hän sai pallot kimpoamaan elävästi ja uudenmuotoisesti mainiolla taidollaan ihastukseksemme.

 

Salpauksen%20sirkusartitsdtit%2020120%20

Sirkuksen näyttävimmät temput - ei välttämättä vaativimmat – syntyvät suurilla, usein värikkäillä vertikaalikankailla. Lyla Goldmanin purppuranpunaisissa silkeissä tekemä välineakrobatia oli suurilinjaisissa visioissaan kaunista katseltavaa.

 


 

Eino Kaisanlahden valtavan harjaantuneita rannevoimia vaativat liinat, Kestas Matusevicius & Annika Koljonen liikekieleltään tarkkakoreografinen pariakrobatia ja Maiski Tiaisen tiukka nuora -telineen suoritukset osoittivat kaikki näiden sirkusartistien temppuvalikoimien laaja-alaisuutta.


 

Shown kruunasi Anna Stickler uskomattoman monipuolisella artistilahjakkuudellaan. Tällä kertaa vuorossa oli vaikka mitä, pääasiassa akrobatia - löysä nuora, joka lajina on jo hillittömän vaikea. Stickler on pelkästään heittäytyvänä ja synnynnäisenä näyttelijänä  suuri kansainvälinen, eläytyvä ja vaatimaton lahjakkuus. Ja nyt taiteilijastetsonhattuisena varieteetaiteilijana aivan suurenmoinen luontevuus puhumattakaan hänen kehoonsa ja psyykkeensä liittyvää, mukaansa koukuttavaa rytmiikkaa, jolla hän siitä vain muunsi esitysrytmiään ja alkoi tanssia Bizet'n Carmen-oopperan Toreadorin aariaa löysällä nuoralla.

Salpauksen%20sirkusartistit%2020120%20B2

Enempää en osaa kuvailla. Jos olisin maailman viihdekeskusten agentteja, kiinnittäisin tämän huippuartistin oitis Pariisiin, Berliiniin, Lontooseen,New Yorkiin, Brodwaytuotantoihin - mihin tahansa - showtaiteen suureksi maailmantähdeksi. Menkääpä itse todistamaan -vielä ehditte tällä viikolla!


 

Edellä luettelemani ja erittelemäni kolmas tekijä tässä lahtelaissirkuksen maailmanmainetta saaneessa vaikuttavuudessa on sittenkin se tärkein ja uudistavin - esiintyjälahjakkuuksien kirjo, joka monesta sadasta kansainvälisestä pyrkijästä on viimein seuloutunut vaativissa sisäänpääsykokeissa Lahteen opiskelemaan.

Lahti on yksi Euroopan kansainvälisimmän taiteen tyyssija.

 

 

PS


Artikkeli on julkaistu kahdessa osassa:

A-osa 11.1.2020

B-osa 13.1.2020

 

Lis%C3%A4liite.jpg