lauantai, 3. heinäkuu 2021

Sofian maailma - vapaudenhuuto teatteritaiteelle

Suomalaisen teatteritaiteen ahdinko on harvoin tullut omasta valtiokoneistosta. Suomessa on teatteri ollut kansanterveyden vuoksi valtion kieltämä sivistysnautinto viimeiset puolitoista vuotta maailmanlaajuisen koronapandemian hillitsemiseksi. Tiukoissa valtiomahdin käskypihdeissä maailman kuuliaisin kansa on selviytynyt suhteellisen pienin fyysisin ihmisuhrauksin, mutta teatteri on joutunut patoamaan kansanluonteeseemme kuuluvan yleisötaiteensa jo räjähdyspisteeseen.

P%C3%A4%C3%A4osat.jpg

Suvi Blick ja Robin Svartström

Teatterin ratkaisevasta elementistä, yleisöstä, purkautuu nyt kuin enteellisesti ja vapauttavasti juuri Suomenlinnan Hyvän Omantunnon linnakkeen kesäteatterissa kaikkien teatteritaiteelle avoimien sylien ja sielujen lähes täydellinen vastaanotto, vapaudenhuuto, teatterinautinto Ryhmäteatterin suurtyöstä.

Johanna Freundlichin filosofian meren tuhansien vuosien historian omakohtaisessa kahlauksessa näytelmässä nimeltä Sofian maailma saamme uppoutua yli kolmenkymmenen merkittävän maailman filosofin ajatuksiin lähes 2500 vuoden ajalta, ja keskeisimpien yhdentoista ajattelijan hahmot hän tulkitsee maukkain, persoonallisin rooliohjauksin.

Freundlich on dramaturgina tehnyt (Jostein Gaarderin 30 vuoden takaisesta) romaanista omanäkemyksisen, monisyisen, toimivan, puhuttelevankin näyttämöteoksen. Sen tähän päivään iskostuvaa ajankohtaisuutta tulvii koko teksti ja sen rivien välit siitä, ettei maailman nykytendensseihin kuulu viisaus, jota meille kautta aikain ovat tarjoilleet ja tarjoavat tänäänkin filosofit, sekä yksi sovituksen sivujuonne YK:n osuus ja asema maailmanrauhassa. Ohjaaja Freundlich herkuttelee kaikin mahdollisin teatterikeinoin kuin suitsettomana keväisenä villivarsana mielikuvissaan - teoksen monisyisyys, kuvittaminen on niin runsasta, rikasta ja rönsyilevää, että katsoja antaa välillä tarinan logiikan mennä ohi viihteenä, varsinkin jos omissa vähäisissä filosofi-tuntemuksissaan yritttää esityksen käänteitä loogisesti seurata.

                     

Elämäänsä teini-iässä juuri maailman filosofien ajattelun mukana ratkova Sofia on tuotu tähän päivään lähes kaikkine nykyajan tekniikoineen, mutta mikä nautittavinta, täydellisintä Suvi Blickin näyttelemänä, itsestäänselvyyksiä ratkovana ja valoittavana nuorena. Blickin raikas, äärettömän monipuolisiin ilmaisuasteikkoihin kykenevä persoona on keskeinen sinetti tällaisen suurteoksen ymmärtämiseksi. Tällä kohden kuusisataasivuinen alkuperäisteos saa uskollisen, taitavan ja ajatteluttavan sisällön käsikirjoittajan ja pääroolin kiehtovana yhteisenä, kantavana, vakuuttavana teatterityönä.

 

Robin Svartström näyttelee esityksen toisen keskeisen henkilön, filosofianopettajan. Alberto Knox saa tulkintana verevän, innostuneen, hieman turhankin ärsyyntyneen hahmon. Svartström antaa esitykselle paljolti sen rytmiä, kohtausten siirtymiin sisältöä inhimillisyydessään, eläytyvässä, paneutuneessa, vitaalisessa näyttelijätyössään ja taitavassa dialogijohdattelussaan.

Kaikki muut näytelmän roolityöt enemmän tai vähemmän kuvittavat alkuperäisromaanin varsin kuivaakin tekstiä hahmogalleriallaan.

Sari Mällinen tulkitsee monet roolinsa empaattisen elämänmakuisesti, kuten arkisen äidin roolin ihanan tavalliseksi ja luontevaksi persoonaksi, harvinaisen naisfilosofi Hildegard Bingeniläisen pyhimysmäisen kiinnostavaksi filosofipoikkeukseksi sekä Immanuel Kantin vahvan jykeväksi, vastuuntuntoiseksi, mestarillisen ehjäksi roolityöksi. Mällisen tarkat ajoitukset ja lämmin huumori ovat esityksen suurenmoista, tarpeellista ammattiherkkua.

 

Jouni Innilän rooliluonnehdinnoista Majuri Albert Knag rakentui hieman yksioikoiseksi, torsomaiseksi sotilaaksi, mutta paljastuu näytelmän lopussa koko salaperäisen postikorttitarinan ratkaisuksi, herkästi ja hienosti näytellyssä, aidon tunteikkaassa lähimmäishahmottelussa  - ja hänen Sokrateensa sykki tuhansien vuosien aikakausien takautumaksi ajan patinaa hykerryttävän tyylikkäästi.

 

Aarni Kivisen rooliluomuksista ihastuin useampaankin, varsinkin Baruch Spinozan varmaan, temperamenttisen, selkein ääriviivoin tulkittuun hahmoon. Hänen empiristifilosofinsa George Berkeley jäi yhdeksi esityksen tarpeellisista arvoituksista. Kivisen näyttelemä sähkömies näytti (yhdessä dramaturgian kanssa) maailman ajankohtaisten infrastruktuurintoimintojen teknisten yllätysten pysäytysvoiman ja toi roolin sivuelementtinä esitykseen hitusen vähäistä, aina tarpeellista romantiikkaa.

 

Ninja Pasasen puvustus ihastutti toimivuudessa, tuhatasuisessa, kekseliäässä, aikakausia hulluttelevasti värittävässä, valloittavassa runsaudessa.

Janne Siltavuoren mielikuvituksellisiin lavastusratkaisuihin sopivan vinhasti pyörivin näyttämöinteriöörein, kolmella vertikaalitasolla toimivin näyttämökuvin ja monien rekvisiittaratkaisujen taikuusmaiseen loihdintaan ei koskaan kyllästy.

 

Ryhmäteatterin avaus on ronskin rosoinen ja värikäs näyttämöteos, tekoyritteliäskin toisinaan. Alun huutomainen replikointi on korville tuskallista - siihen tosin kuuloaisti tottui. Loppupuolen tuoreimpien maailmanfilosofien esittelyn pikajuoksu tuntui nautittavalta kiireessä ja perusteellisuudessa, samoin kirjansivujen ajankulkua kuvaava käyttö suurin numeroin riemastutti aina filosofiassa läsnä olevalla kirkollisuudellaan. Yhteisnäytteleminen oli turvallisen laatuisaa, joukkokohtaukset, tanssitkin kelvokkaan maittavia. Sofian maailma on määrätietoinen teatterielämän rohkea vuoden 2021 avaus, joka virkistää, pistää päät pyörälle, epäilemään, jatkuvasti kysymään: kuka minä olen ja missä on tämän päivän viisaus.

 

Ryhmäteatteri

Jostein Gaarder: Sofian maailma

Suomennos: Katriina Savolainen

Ohjaus ja dramatisointi: Johanna Freundlich
Rooleissa: Robin Svartström, Suvi Blick, Jouni Innilä, Aarni Kivinen, Sari Mällinen
Lavastus: Janne Siltavuori
Pukusuunnittelu: Ninja Pasanen
Valosuunnittelu: Ville Mäkelä
Äänisuunnittelu: Jussi Kärkkäinen
Maskeeraussuunnittelu: Tiina Winter

 

 

Katso esitysaikataulut ja liput, sekä ohjelma:

https://www.ryhmateatteri.fi/

Kuva: Kaappaus Ryhmäteatterin esitteestä

 

Lis%C3%A4liite.jpg

Kommentit

Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

Ladataan...
  • Kommentoi

    Kommentointi avautuu jokaisen artikkelin alla olevasta puhekuplakuviosta.
    Toivon runsaasti kommentteja vuodatuksiini. Kirjoittajan on liitettävä kommenttiin toimiva sähköpostiosoitteensa mahdollista yhteydenottoa varten (sähköpostiosoitetta ei julkaista). Näin taataan sananvapauslain 4. pykälän vastuukysymykset kommentin sisällöstä sekä kirjoittajan lähdesuoja.

    Toimituksen sähköposti: lahenuutisia[at]luukku.com