Jukon%20Don%20JUan%202019.jpg

Don Juanin tulkinta Janne Pellisen sovituksena ja ohjauksena tuo Teatteri Vanha Jukoon rohkeasti Molièren klassisen tekstin.

 

Näytelmän yli kuudenkymmenen vuoden ikäinen Tyyni Tuulion hieno täsmäsuomennos syttyy dialogissaan hurmaavan eloisana näyttelijätaiteena hehkuunsa.

Ummehtuneen antiikkinen hovitarina kasvaa keveän veijarihenkiseksi rakastettavaksi hauskuudeksi, mutta samalla viiltäväksi aikamme moraliteetiksi.



 

Jukon sovituksessa näytelmän parikymmentä roolia toteuttaa neljä näyttelijää. Erityisesti soljuva ja vuolas näyttämöpuhe sekä teoksen rytmi ovat näyttelijälle vaativa haaste - ja yllättävän taitavasti ensemble siitä selviytyy.

 

Viisinäytöksinen teos esitetään ilman väliaikaa vajaassa puolessatoista tunnissa - silti koko tarina petoksesta ja sen ihannoinnista, moraalittomuudesta toimii juoneltaan tyylikkään kiinnostavasti ja nyppii pisteliään modernisti meitä rinnastamaan tapahtumia tähän päivään. .

Teoksen juonen suuret tapahtumaharppaukset kerrotaan taustalle heijastetuin lausein - näin esitys tiivistyy jännityksessään ja jänteisyydessään. Kokonaisuuden vaikuttavuutta lavastetaan muutamin klassisin suurin sävelkoruin - Mozartin ja Queenin valtavin orkestraalisin musiikkivinjetein, uhkean laajasoinnin vallatessa koko teatteri-interiöörin tunnelman. Tyylikkään toimivien lavasteiden 1600-luvun miljöö saa sopivan vastapoolinsa ja rekvisiittansa 2000-luvun aikamme tekniikan (videokuvan ja kaukosäätimen) muuttaessa hetkiksi ajankulkua, nerokkaan maukkaasti aikakaudet yhteen nivoen.


 

Jukon%20Don%20Juan%202019%203.jpg

 

Näytelmän tarinaa kuljettaa - kuten 1600-luvullakin - Don Juan ja hänen lähin luottopalvelijansa Sganarelle.

Aleksi Holkko ja Satu Säävälä näyttelevät nuo keskusroolit hämmentävän persoonallisesti, näyttelijätaidolla, joka vangitsee pauloihinsa. Heidän keskinäinen kontaktisalamointinsa ja läheisriippuvuutensa on teatterin suurta, vakuuttavaa, elämää suurempaa näyttelijäihmettä.


 

Aikamme Don Juanista välittyy tunteettoman kylmä ja suunnitelmallinen persoonallisuus, jolle ainoa ilo ja elämäntarkoitus on petos ja nautinto sen jatkuvasta onnistumisesta - moraalittomuus ja sillä ylpeily.

Aleksi Holkon Don Juan on häpemättömän selkeä, salailematon konna. Holkko luo huumaavan viileän, älykkään laskelmoivan, kaupunkiketun notkean ja aidoille tunteille pakastinkaapin kylmän ihmishahmon, täynnä kyltymätöntä ja potensseissa kasvavaa määrätietoista vitaalisuutta. Jotakin suurten markkinayhtiöiden, pörssien ja harmaanrahan, häikäilemättömyyden ahnetta julkkishahmoa hän ajallemme kuvastaa. Mitään auktoriteettia kunnioittamatta, mistään seuraamuksista välittämättä hän on maailman kaiken tapahtumisen keskipiste, nautintojen ja voittajien maailmanruhtinas. Holkko elää intensiivisen tyynesti tämän omalle persoonalleen vyöttämänsä hahmon, modernisti sen sieluineen, valheineen, näennäisine vilpittömyyksineen, petoksineen ja mainioine liikekielineen meille tarjoillen. Minä itse, valloitukseni ja nautintoni siinä elämän koko resepti.


 

Kuin toisilta, menneiltä moraalin vuosisadoilta löytyy hänen ojentajansa, palkattu kumppaninsa, sielukas ja sydämellinen palvelijansa Sganarelle.

Satu Säävälän palvelija edustaa mei ihmisyksilöiden enemmistöä. Hän noudattaa äärimmäistä raamatullista nöyryyttä, realismia, tekouskollisuutta, joustavuutta, vanhoillisuutta ja Don Juanin mieletön kaiken hamuava maailma on hänelle kauhistus.

Säävälä näyttelee rooliinsa, tunteikkaan, sydämellisen, kokeneen, naiivin palvelijan, jolla on pyyteettömät ja rehelliset elämän tavoitteet ja päämäärä saada niihin suitsiin myös isäntänsä kylmäverisenä oriina laukkaava maailma. Eikä palvelijan selvitäkseen tällaisessa isännän julmuudessa pientä valhetta ja vilppiä, sisähymyis huumoriakaan tarvitse välttää.

Säävälällä on taito vetää kihelmöivän elävästi, kansantajuisesti ja mukaansatempaavasti näytelmän komeat pitkät monologit - ne ovat esityksen täydellistä näyttelijätyön kypsää herkkua.

 

 

Maria Nissi näyttelee neljä eri näytelmän hahmoa, kaksi niistä teoksen juonen kannalta merkittäviä. Donna Elviran (Don Juanin puoliso) Nissi tulkitsee selkeänä elämänkaarena ensin uskolliseksi, rakastuneeksi naiseksi, sitten uskottoman miehen pettämäksi uskoon turvaavaksi ja nöyryytetyksi.

Varsinainen näyttelijäkarisman raikas jymäys on Nissin hurja luomus talonpoika Pierrotina. Näytelmän molière-tekstin maittavinta pitkää dialogikeskustelua hän tulkitsee yksin suurenmoisella vimmalla, vauhdilla, mukaansatempaavalla eläytymisellä, hienolla erittelyllä, ponnekkuudella, taitavalla rytmityksellä - sisäistynyttä ihmismielen kahden tulen välistä uskollisuuden ajatustaistelua välittäen.

 

Markus Karekallaksen naisfiguurissa ohjaaja käy sketsin rajoilla, kun tuo ainainen hupi mies naisena ilmestyy näyttämölle aidossa, rehevässä täysparrassaan. Karekallas luo naishahmostaan kuitenkin tyylikkäästi ja rohkeasti todellisen, liioittelemattoman, vakavan hahmon.  Karekallaksen Don Carlos (Elviran veli) saa jäyhän temperamenttisen, vahvan ja lujatahtoisen olemuksen, joka kostoasenteineen luo näytelmään aitoa dramaattista sanan ja aseen yhteisvoimaa.


 

 Jukon%20Don%20Juan%202019%202.jpg

 

Alkuperäisen näytelmätekstin Sganarellen rooliin liittyy hämmästyttävästi Molièren 1650-luvulla kirjoitetun näytelmätekstin ennustava ajankohtaisuus 2019-vuodellemmeNäytelmän aloitusmonologissa Sganarelle puhuu pitkään nuuskan vaikutuksesta ja ihannoi sitä monin ylistyksin. Nuuska herättää hyveellisiä ja kunniallisia tunteita kaikissa käyttäjissään. Näytelmän loppurepliikissä Sganarelle taas luettelee, kuinka monet laittomuudet ja väärinkohdellut ihmiset saavat Don Juanin väkivaltaisesta kuolemasta viimeinkin hyvityksen.

Teatteri Vanha Jukon näytelmävalinta enteilee terävän kaukonäköisesti tulevaisuutemme.

 

Lahden Don Juan nousee fantastisesta alkutanssistaan alkaen ulkokuoriltaan ihastuttaviksi näyttämödekoraatioiksi, joissa aika ja aikakaudet lomittuvat ja sisältö herättää meidät nykyisyytemme moraalittomaan todellisuuteen.

Teatteri Vanha Juko on luonut tällä esityksellä komedialliset kasvonsa uusiksi - tirskuen, ajatellen ja kauhistellen huvinsa nautittaviksi.

 

 

TEATTERI VANHA JUKO

Don Juan
 

Alkuperäisteos: Molière
Suomennos: Tyyni Tuulio
Ohjaus ja sovitus: Janne Pellinen
Visualisoinnin suunnittelu: Paula Koivunen
Visualisoinnin toteutus: Hanna Kaitila
Valosuunnittelu: Simo Saukkola
Äänisuunnittelu: Janne Louhelainen
 
Näyttämöllä:
Aleksi Holkko:  Don Juan
Satu Säävälä: Sganarelle
Markus Karekallas: Gusman, Charlotte ja Don Carlos
Maria Nissi: Donna Elvira, Pierrot, Mathurine, Don Alonso ja Köyhä
Videolla:
Hannu Salminen: Don Luis

Valokuvat Antti Sepponen

Ensi-ilta 24.10.2019

 

http://teatterivanhajuko.fi/donjuan/

Lis%C3%A4liite.jpg