Miten%20menesty%C3%A4%20kansi.jpg

 

SÄVELLYS Frank Loesser

KÄSIKIRJOITUS Abe Burrows, Jack Weinstock ja Willie Gilbert

SUOMENNOS Reita Lounatvuori  LAULUJEN SUOMENNOKSET Ilkka Talasranta (2013)

OHJAUS Aleksi Lavaste  KOREOGRAFI Sari Louko  KAPELLIMESTARI Anna-Elina Tikkanen

LAULUVALMENNUS Ulla Renko  LAVASTUS Amadeu Vives

PUKUSUUNNITTELU Ulpu Korkeamäki  VALOSUUNNITTELU Jouni Nykopp  ÄÄNISUUNNITTELU Jukka Vierimaa  ORKESTROINTI Anna-Elina Tikkanen, Lassi Malvikko, Siina Suutarinen

 

 

Tiirismaan musiikkilukion broadway-musikaali on täynnä nuorten esittäjiensä ja kevääntulon hurmaavaa vauhdikkuutta.

 

Musikaalin hauskasti ja nokkelasti tekstiä painottava esittäjien vapautunut ilmeikkyys, mukaansa tempaava laulamisen, liikekielen ja soittamisen riemu eivät jätä enää mitään toivomisen varaa.

Siinä kuin sivussa - nykyajan työvauhdin huuma taustatarinassa, sen hauskuuksilla maukkaan komediallisesti ja silmänräpäyksellisen tarkasti ajoitetuilla yhteisnäyttelemisen heittäytymistaidolla toteutettu - valloittava lähes satapäinen ensemble luo tuoreen ja elävän, täydellisen musikaalispektaakkelin.

 

Tässä jo yli viidenkymmenen vuoden ikäisessä broadwaytarinassa on klassikoksi saakka tätä aikaamme sivaltelevaa kirpakkaa, hampaankoloissa muhinutta ajatonta tarinaa pyrkyryydestä, käskyttämisestä, yliopistoviisaudesta, työnarsismista ja kaikesta siitä mitä markkinointi hölmöimmissäkin ideoissaan juuri tänään on - makeasti niille nauraaksemme.

 

On myös totta, että markkinoinnin ohjekirjat, työpaikkapalaverit ja seminaariopit sekä kaikenlaiset markkinointiherätyksen mielikuvitukselliset ideat ovat kärjistetysti mitä ovelimmin tai älyttömimmin toteutettuina arkeamme.

 

Juoni yksinkertaisuudessaan on keskittynyt kuin minkä tahansa ohjekirjan noudattamiseen.

 

Miten menestyä vaivatta liike-elämässä  -kirja opastaa vaihe vaiheelta taattuun menestymiseen bisneselämässä, kun noudattaa tarkoin sen ohjeita. Omassa katsojatajunnassamme tällaiselle meitä ovelasti ympäröivälle työelämän todellisuudelle havahtuessamme saamme nyt nauraa kaksi tuntia sydämen pohjasta myös itsellemme..

 

 

Melodia-ikivihreitä ei tästä broadwayteoksesta löydy, sitäkin enemmän esittävän musiikkiteatterin sanoituksen, sävellysten ja varioivan rytmiikan yhteistä ja toisiinsa limittynyttä voimaa ja imua. Näyttämön taustalla, läpikuultavan harson erottamana soittaa suuri teatteriorkesteri monin eri instrumentein ja tuo niukkaan melodiallisuuteen laajasointista, mielihyväämme hyväilevää saundia, avaruutta ja suorastaan päihdyttävää rytmiä koko teokseen. Rytmi on jotakin jatsin ja 60-luvun kevyen viihteen aikaista, mutta toimivaa tässäkin ajassa.

 

Ohjauksen suuri osuus on yhteisnäyttelemisen isojen kohtausten hienoissa kokonaiskaarissa ja esityksen kokonaisrytmiikassa. Myös keskeisten päätehtävien henkilögalleria on saanut komediallisesti toimivat, ihanasti tunnistettavat mainiot tyypittelynsä, samoin pienetkin joukkokohtaukset tarpeellisen tunnelatauksensa. Koreografian ja ohjauksen yhteistyö näkyy onnistuneena elementtinä ja vakuuttaa tenhoavasti ryhmäliikunnan, jopa yksityisten esittäjien pienissä, hallituissa liikkeissä ja ilmeissä.

 

Raikaskuvainen lavastus vauhdittaa ja rytmittää - myös esittäjien toimeliaalla toteutuksella - musiikin mukana lavastusmiljöitä melenkiintoisen tarkasti oivaltaen, muunnellen. Lavastus hissi-, omatyöhuone- ja muissa visioissaan tuntuu pikkuhauskan vitsikkäältä ja sytyttää vähintään hymyt kasvoillemme.

 

 

Josko esityksen muutaman huipun ja roolityön poimisin?

 

Kahvi%20Tiirismaa%202019a.jpg

- Hieno, suomalaisittain vaikuttava kahvitaukokohtaus todisti koko ensemblen täydellistä heittäytymistä, kurinalaisuutta ja taitavuutta, yhteisnäyttelemisen sekä musiikin ja liikunnan toimivuutta.

 

- Lauluista Ei sihteereillä leikkiä saa tuntui myös luissa ja ytimissä vaikuttavalta kohtaukselta taipumattomassa tendenssissään.

 

- Itseäni yli kaiken ihastutti prinssi-tuhkimotarina, jonka varsin pitkä laulu sekä esittäjien liikekielen persoonallinen yhteisvoima toivat harvinaisen tiiviin, puhuttelevan tunnelman ihmisestä elämänsä tienhaarassa - rakkauden ja todellisuuden nuoruudentuskan. Tuo kokonaiskohtaus on kenties musikaalin eri osatekijöiden summana ehyin ja vaikuttavin, kaunein toteutustuokio.

 

Golffarikuva.jpg

 

Tietenkin pääjohtaja Biggleyn (Sakari Bisterja pyrkyri Finchin (Hugo Hagström) elävän riemukas golfurheilun ja kannustushuutojen sanoituksin laulettu duokohtaus on jo upeaa musiikkiteatteria, josta ei mainesanoja puutu: harvinaista iskevää replikointia, uljasta laulua, sisältä saakka pulppuavaa maccoa dialogia ja esimiestä jäljittelevää laskelmallisuutta ei voisi todemmin ja täydellisemmin tulkita vaikka koko teoksen sanomaksi. Myös molempien roolityöt ovat taitavasti näyteltyjä ja uskottavia mielenkiintoisissa habituksissaan. Bister tuo koko esitykseen suvereenia näyttelijäkarismaa, jonka repertuaarinen ilmaisukyky tuntuu suomalaisen näyttelijälahjakkuuden täydellisyydeltä. Hagström vakuuttaa tosi tavallisena taapertajana naiivissa amerikkalaisessa unelmassaan järjestelmällisyydessä, näyttämön tapahtumia hallitsevassa toimeliaisuudessa ja eläytymisessään.

 

Rosemaryn Kaisa Martikainen näyttelee pikkuvivahtein teoksen aidoksi rakastuneeksi, jonka tunteita bisnesmaailman työilmapiiri riepottelee sattumallisesti rakastumiskohteensa pyrkyripersoonan mielijohteissa - roolityö saa inhimillisen lämpönsä teeskentelemättömästä aitoudesta.

 

Tiirismaan%20musikaali%20%C3%B6.jpg

 

Jere P. Laukkanen luo pääjohtajan sisarenpoikana juonen tärkeän ajattoman elementin nepotismista työelämän vitsauksena. Laukkasen komediataito, monipuolinen näyttelijälahjakkuus on yksi esityksen kulmakivistä koko bisnesmaailman sisältöä edustamaan.

 

Postitusosaston johtajana Nuutti Lumpo tulkitsee tyypillisen esimiehen käskyille uskollisen vanhan jäärän, sen uskottavaksi järkähtämättömän varmalla puheilmaisulla karrikoiden.

 

Sofia Motturin Hedy LaRue on suoranainen namu esityksen monissa karikatyyriherkuissa - osaavaa komediennea, älykästä tyypittelyä ja sädehtivää temperamenttia, dialogin osumatarkkuutta suorastaan pursuaa tämä pakkaus.

 

   Pelinappulat.3.jpgHedgt2.jpg

 

Inka Mantsisen varma henkilöstöpäällikkö, Oona Niemisen, Elli Talasrannan tyylikkäästi näyttelemät ja personoidut sihteerit sekä Anniina Karppisen hauska luomus hallituksen puheenjohtajana on vielä pakko luettelosta poimia.

 

Orkesterin soitto ja sovitukset, solistien ja kuoron lauluvalmiudet tuntuivat luontevuudessa ja taidoissa verrattoman osaavilta.

 

Dialogin suomennettu puhekieli lepuutti korvaa. Tyylikkään hallitusta, hienosta puvustuksesta oli ilo nauttia. Valot ja äänentoisto pelasivat kiitettävästi, vain laulajien ääniosuus tarvitsisi paremmin kuuluakseen hieman lisävolyymia.

.

 

Ei esitys pelkästään retroa 1960-lukua meille välitä, vaan se naljailee ja osoittelee katsojalle monia rinnastusmahdollisuuksia omiin mielleyhtymiin.

 

Broadway-musikaalin jo globaalissa maailmassa bisnes on tänään löydettävissä kaikkein kyseenalaistavimmillaan - ei pelkästään yksityisen bisneksen, vaan myös valtion ja kunnan byrokratiassa verovaroin toimivissa osakeyhtiöiksi muutetuissa tuotanto- ja koulutuslaitoksissa, todellisissa monopoleissa. Sinne kelpaavat mitkä tahansa ohjekirjan lukijat, konsulttiyhtiöt, nepotistit ja uusprofeetat tulosta takomaan.

 

Esitys on jälleen todiste Lahden kaupunginteatterin ja vierailevien teatteriproduktioiden suurenmoisesta yhteistyöstä. Tiirismaan musiikkivalmius on yksi lisä lahtelaisen kunnallisen teatterin taustan laajuuden varmistamiseksi ja suurten musikaalien mahdollistamiseksi.

 

 

Artikkelin kuvamateriaali:

 

-Skannaukset ohjelmalehtisestä

-Kahvijono-valokuva toimituksen

-Valokuvat  Viljam Mikkelsson

 

 

Esitysarvio ensi-illasta 25.4.2019 Lahden kaupunginteatterin Eero-näyttämöllä

 

.

LIsätiedot esityksestä:

https://www.lahdenkaupunginteatteri.fi/produktio/228/miten_menestya_vaivatta_liike-elamassa

 

Lis%C3%A4liite.jpg