Murha,murha,murha...... kuva Lahden kaupunginteatterin musikaalin tanssikohtauksesta
On ihailtavaa todeta, miten Lahden kaupunginteatterin henkilöstön sisäinen luomisvoima on pysynyt menneen korona-ajan hyvin varjelluissa piiloissa, mutta miten se nyt syysnäytäntökauden alkaessa avautuu täydessä iskussa, toiveikkuudessa ja ennen kaikkea ahkerassa teatterityössä, suurissa tehtävänäkymissä, ohjelmasuunnitelmissa ja sovituissa aikatauluissa malttamattomia odotuksiamme täyttämään.
Keväällä maaliskuussa pandemiaan katkennut kaupunginteatterimme toiminta oli silloin juuri julkaissut tämän alkavan syksyn ohjelmistonsa. Nyt kuin entistä kypsyneempänä teatterimaailma avaa ovensa ja kas - kaikki keväällä tiedotettu on totta.
Juuri viime viikonvaihteessa oli Eero-näyttämön syksyn avaus ja viikon päästä on vuorossa Suuren näyttämön ja koko teatterin vuoden mittavin taiteellinen koitos - uusi maailmanluokan musikaali.
Leslie Bricusse - Steve Cudden – Frank Wildhorn
Jekyll & HYDE
Tämä klassikkokertomuksen aiheesta tehty musikaali esitettiin ensi kertaa Broadwaylla 1990. Alkuperäisteos oli musikaalin syntyessä miltei tarkalleen sadanvuoden takaisesta Robert Louis Stevensonin pienestä rikosromanttisesta kertomuksesta Jekyll & Hyde.
Suomessa kertomuksen musikaalitoteutuksen ovat tulkinneet Jyväskylän ja Turun kaupunginteatterit sekä Salon teatteri. Lahden versio samasta teoksesta on siis neljäs Suomessa.
Ohjaajana on Lahden kaupunginteatterissakin 1990-luvun taitteessa toiminut entinen näyttelijä Jukka Keinonen, joka jo kolmatta kertaa vierailee Lahden kaupunginteatterin musiikkinäytelmän ohjaajana.
Musikaalin solistisissa päätehtävissä vierailevat Anna-Sofia Tuominen ja Joel Mäkinen
Keinonen valaisi maaliskuussa kevään tiedotustilaisuudessa valittua musikaalia mm. näin:
”Teoksen musiikki on niin hienoa, että se oli ensimmäinen asia, minkä takia tähän päädyttiin - musikaalissa täytyy olla hyvä musiikki. Kuulemme musikaalin ensamble-laulantaa, koemme voimakkaita tunteita, kauniita melodioita ja koskettavia sanoja.”
Keinonen jatkoi viikko sitten syksyn tiedotustilaisuudessa musikaalin valmistumisesta:
Jukka Keinonen
”Takana on arviolta yli kolmesataa tuntia harjoituksia, satoja tunteja lavasteiden, pukujen, rekvisiitan valmistusta, valojen ja musiikin harjoitusta - 5.9 20 esitys onkin jo ensi-illassaan.
Kaikkiaan nelisenkymmentä näyttämötaiteilijaa plus vielä päätehtävien kaksoismiehitykset on produktion taiteellisena voimalatauksena näyttelijöinä ja tanssijoina ja vierailijoina Tampereen ammattikorkeakoulun musiikkinäyttämölinjan opiskelijoita. Puhumattakaan esityksen ja esityskoneiston ennakkotyöstä, dramaturgiasta, vierailijoiden kiinnitysvalinnoista, jota työtä on tehty jo runsas vuosi.”
Musiikkia sen sovittaja-kapellimestari Antti Vauramo kuvaili 1990-luvun pop-vaikutteiseksi, monityyliseksi, josta musikaalin aikakauden rytmi, melodiointi sekä komppi maalailevat tunnelmia läpisävellettyyn tarinaan.
Kaikkiaan eri kappaleita on runsaat neljäkymmentä tulkittavana, sooloin, duetoin, kuoroin ja tanssein.
Jouni Prittinen
Tanssia on paljon ja teoksen musiikin monityyliseen, kymmenien pikkuyksityiskohtien runsauteen on haastavan erinomaista tehdä myös koreografioita, kertoi tanssien koreografi Jouni Prittinen.
Minna Välimäen suuren näyttämön lavastusvisiota ja niiden vaihtoa saimme myös välähdyksen seurata - ne tuntuvat jälleen olevan yksi uniikeimmista, näyttävimmistä osista tässä suurimuotoisessa teatteriesityksessä.
Mediatilaisuudessa viikko sitten kolmen eri kohtauksen saldona tuntui tanssien ja kuorojen osuus jo toimivalta, laulusooloissa oli vielä nyt pelkän pianosäestyksen vahvistuksella tulkittuina tarkkuuksia hiottavana, mutta nekin varmasti hoituvat, kun suuri 12 hengen teatteriorkesteri lavan orkesterimontussa soittaa koko läpisävelletyn musikaalin.
Jo nyt voi todeta Lahden kaupunginteatterin harvenetussa katsomossa istuessa, että suuri ensemble on jälleen kerran estottomassa, elämänsä iskuvoimassa. Niin sitä pitääkin.
Taide tarvitsee rohkeat tulkitsijansa. Sen mitä sisällöstä,** kokonaisuudesta, sanomasta ja musiikillisesta herkusta tulemme saamaan, tiedämme vasta ensi-illassa. Siihen asti pidämme itsemme hyväkuntoisina odottaen todellista teatterivuoden tapausta, poikkeuksellisen suurielementtistä musikaalia.
Lahden kaupunginteatterin johtaja Ilkka Laasonen kertoi, että varotoimenpiteet taiteen saamiseksi esiin ovat vahvat. Yli kuudensadan hengen saliin otetaan vain 289 katsojaa ja paikoista on tehty tarkka kartta jo etukäteen katsojan nähdä, miten eristettynä muista katsojista hän saa nauttia esityksestä. Teatteritarjoilut pitää tilata etukäteen ja päällysvaatteet voi halutessaan viedä mukanaan katsomoon.
https://www.lahdenkaupunginteatteri.fi/produktio/249/jekyll_hyde
Lukukokemukseni alkuperäisestä Stevensonin kertomuksesta:
**Kertomus itse on eräänlainen ihmisen dualismin tarkkaväreinen tilitys jokaisen ihmisen kaksoisolemuksesta ja hänessä ilmenevästä hyvästä ja pahasta. Kyseessä on tiedemies, joka alkaa selvittää tätä dualismin ongelmaa, tekee kemiallisia kokeita ja uskoo löytävänsä viimein kokeillaan rohdon poistaa paha tai vaihtoehtoisesti hyvä ihmisestä ja siten selkeyttää ja lopettaa ihmisten jatkuva, riuduttava taistelu oman itsensä kanssa hyvästä ja pahasta.
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.