Valemorsiametb.jpg

Valemorsiamien tunnelmissa 2.8.2017

*Lähes 200-vuotias Lapinlahden sairaala valmistui vuonna 1841 keisarillisen käskyn seurauksena Suomen ensimmäiseksi psykiatriaan erikoistuneeksi sairaalaksi. Sairaalan historiasta löytyy monia kuuluisia nimiä kuten Aleksis Kivi ja Jean Sibeliuksen veli Christian Sibelius, joka toimi sairaalan ylilääkärinä ja on merkittävä henkilö psykiatrisen hoidon historiassa. Lapinlahden Lähteen juuret ovat syvällä rakennuksen historiassa, sillä Lapinlahden sairaalassa alkunsa on saanut myös Suomen Mielenterveysseura ry.

Lapinlahden%20sairaala.jpg


Carl Ludvig Engelin suunnittelema rakennus toimi sairaalana vuoteen 2007 asti, jolloin Helsingin kaupunki päätti, ettei talovanhus sovellu enää alkuperäiseen käyttöönsä. Viimeiset potilaat poistuivat rakennuksesta vuonna 2008 syömishäiriöpoliklinikan muuttaessa HYKS:n Psykiatriakeskukseen, entiseen Hesperian sairaalaan. Mukana Lapinlahden Lähde -aloitteen tekemisessä syksyllä 2013 oli useita mielenterveysalan yhdistyksiä muun muassa Suomen Mielenterveysseura ry sekä Pro Lapinlahti Mielenterveysseura ry.

Nyt samoissa tiloissa toimii Lapinlahden Lähde, kaikille avoin mielen hyvinvoinnin ja monipuolisten tapahtumien keskus, jonka pyrkimyksenä on säilyttää vanha sairaalarakennus ihmisen mielen hyvinvoinnin vaalijana, avata tiloja kaupunkilaisten käyttöön sekä edistää kaupungin elinvoimaisuutta.*


 

Suomalaisen teatterihistorian lähteellä

Itselleni käynti Lapinlahden Lähteellä on elämäni ensimmäinen. Vajaan parin kilometrin päässä Helsingin ydinkeskustasta, Hietaniemen hautausmaan naapurissa löytyvä entinen sairaala on silminnähden kunnoltaan uudistumassa. Miltei kaikki sen rakenteet on jo täysin tyylillä ja huolella keltaiseksi konservoitu ja talon kolmessa suuressa kerroksessa ovat erilaiset mielenterveyden ja hyvinvoinnin yrittäjät, taiteilijat, terapeutit ja yhdistykset vallanneet historiallisen sairaalan tilat toiminnalleen ja työlleen.

Pieni käyskentely talossa tuo oman episodin teatterihistoriastani pintaan. Valmistaessani näytelmän Aleksis Kivi -vainaa käsikirjoitusta 1971, pyysin ja sain silloiselta sairaalan ylilääkäriltä Kalle Achtélta täydelliset Aleksis Kiven ennenjulkaisemattomat epikriisiasiakirjat käyttööni.

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2013/10/aleksis-kivi-vainaa-elaa-1

Aleksis Stenvallin delirium tremens -tilaa ajatellen sairaalan hieno sijainti meren äärellä, lähellä Helsingin keskustaa on mitä terapeuttisin, mutta paksujen, vahvojen kiviseinien suljetut tilat tuovat vahvasti mieleen ajankuvan yhteiskunnasta suljettujen ihmisten tuloksettomasta laitoksesta.

 

Kesäteatterit ja kiertueet todistivat alkuvoimansa ja tarpeellisuutensa

Suomalaisella kesäteatterikierroksellani 2017 koin kaikkiaan seitsemän eri esitystä. Kaikissa esityksissä tajusin Lahden kansanopiston eri teatterikoulutusvuosien tuottaneen maahamme kelvollisen laadukkaita näyttelijöitä. Kiertueteatteri sinne, missä teatteria ei muuten ole tarjolla, on jälleen palannut 1970-luvulta takaisin Suomen koko kartalle. Kiertue-esitykset, jotka ulottuivat aina Helsingistä Suomen eri puolille, länteen, itään ja Lappiin saakka, oli myös usein toteutettu varsin pienillä ja syrjäisillä paikkakunnilla.

Rajasusikollektiivi1.jpg

Valemorsiamet-esitys Lapinlahden Lähteen pihalla

Rajasusi Kollektiivin kolmas kesä oli tuottanut jälleen uuden kiertuenäytelmän, Valemorsiamet. Sen esittämiskiertue alkoi kuukausi sitten juuri täältä Lapinlahden Lähteeltä, kiersi pitkin itäistä Suomea ja palasi nyt nähtyyn viimeiseen, kolmanteentoista esitykseensä takaisin tänne Lapinlahden Lähteen pihalle. Teatteriryhmän viidestä näyttelijästä tunnistin neljän saaneen perusoppinsa Lahden kansanopiston teatterikoulutuksessa.

Valemorsiamet-tarina on tekijöidensä kesäviihteeksi tarkoittama teatterintekemisen sisäpiirinen aihelmakokonaisuus, inspiraatiomainen tekstikollaasi, jolla ei ole juurikaan näytelmäkirjallisuuden ansioita, mutta sitäkin enemmän teatterintekemisen alkuvaiheiden vaikeussumaa tunnistettavaksi. Puolensadan yleisöjoukosta tajusin yhdeksänkymmentäviisiprosenttia alle kolmekymppisiksi teatteriopiskelijoiksi. Esityksen jaksaa teatterifriikit ainakin seurata, sen käänteitä odottaa malttamattomana ja parin näyttelijätyön huvituksen oivaltaa hauskan onnistuneeksi. Musiikillisesti ja näyttelijätaidollisesti esittäjien kyvyt olivat tosin turhankin vähän koettavanamme, parempaan ja luovempaan he kyllä kokemuksestani yltäisivät, sillä ohjauksen suurin ansio lienee ollut antaa näyttelijöille täysi, kahlitsematon vapaus toimia inspiraationsa mukaan. Tässä onnistui kenties parhaiten näättelijä, joka näätteli ohjaajaa, joka oli saanut näättelijäkoulutuksensa muualla kuin Lahden kansanopistossa. Hupailevana, hassuttelevana kesäteatterina esitykselle oli perinteisen kesähömpän laajassa skaalassa suomalaiskesäinen paikkansa.

Rajasusi Kollektiivi ilmoittaa esitteessään tarkoittaneensa teoksensa musiikilliseksi komediaksi, jolla on moniääninen ylistys teatteritaiteelle, sisaruudelle ja rakkaimmille pakkomielteille. Ainakin jälkimmäisin tarkoitus yhdistää sen osuvasti Lapinlahden Lähteeseen ja Aleksis Kiveen.


 

Rajasusi Kollektiivi

VALEMORSIAMET

Ohjaus: Ilmari Pursiainen
Käsikirjoitus: työryhmä
Lavalla: Miro Apostolakis, Saara Hakkarainen, Roosa Helenius, Petteri Palonen ja Milla Väänänen


https://rajasusikollektiivi.fi/