Aloittaessani tämän artikkelin kirjoittamista olin juuri pohtinut kulttuurin merkitystä valtakunnallisessa poliittisessa ilmapiirissä, jossa Perussuomalaisten ajattelijana varsin untuvikko puheenjohtaja Riikka Purra kokee kulttuurin arvon vähäiseksi. Samalla hän sulkee poliittisen aatteensa ulkopuolelle suuret määrät sivistystämme aidosti pohtivia ja sen kanssa työskenteleviä, siitä nauttivia suomalaisia. Suurten kulttuurilaitosten tehtävä paikkakunnillaan on kulttuuritilaisuuksien tarjoaminen ja myös merkittävä työllistäminen.

Fanny%20%26%20Alexander.jpg

Fanny ja Alexander -näytelmästä, kuvaaja Otto-Ville Väätäinen.

Selatessani yhden suurimman suomalaisteatterin Helsingin Kaupunginteatterin vuosikertomusta saan lukuja, jotka voivat hämmästyttää persulaisetkin.

 

Helsingin Kaupunginteatteri on valtakunnallisesti merkittävä työllistäjä niin teatteri- kuin koko tapahtuma-alalla. Näytäntövuoden 2022-2023 aikana HKT työllisti taiteellista henkilökuntaa lähes 350 henkilöä, joista kuukausipalkkaisia oli lähes 70 ja freelancereita noin 280. Lisäksi teatteri työllisti näytäntövuoden aikana teknistä ja hallinnollista henkilökuntaa noin 230 henkilöä.

Helsingin Kaupunginteatterissa tuotettiin näytäntövuonna 2022–2023 yhteensä 18 uutta ensi-iltaa. Katsojia teatterissa kävi syksyn ja kevään aikana yhteensä yli 251 000 (Helsinginssä asukkaita 665000). Tämän lisäksi yleisötyötoimintaan ja erilaisiin tapahtumiin osallistui yhteensä yli 31 000 henkilöä. Näytäntövuoden aikana nähtiin yhteensä 694 esitystä, seitsemällä eri näyttämöllä.

 

Kari%20Arffman.jpg

Kari Arffman                                                                                                           Kuva Jussi Mankkinen/Yle

”Yleisö on löytänyt takaisin teatteriin koronan jälkeen”, sanoo Helsingin Kaupunginteatterin johtaja Kari Arffman, joka ohjaa syyskuussa ensi-iltaan tulevan musikaalin Rakas Evan Hansen.

Suurella näyttämöllä eniten katsojia näytäntövuonna 2022-2023 keräsivät bilemusikaali Priscilla, aavikon kuningatar (86 147) sekä lähes kaikki näytöksensä loppuunmyynyt Fanny ja Alexander (19 463). Arena-näyttämöllä eniten katsojia sai farssi Näytelmä joka menee pieleen (20 179) ja Pienellä näyttämöllä iätön rakkaustarina Hiljaiset sillat (4 756). Kaksikielisellä Lilla Teaternin näyttämöllä eniten katsojia saivat Kris och katastrof i Mumindalen (8 211) ja Once suomeksi (5 300). Studio Pasilassa eniten katsojia keräsi mielikuvituksellinen päivitys näytelmästä Vaarallisia suhteita (4 675). Kaupunginteatterin tanssiryhmän Helsinki Dance Companyn esityksistä eniten katsojia sai 50-vuotisjuhlaesitys Special Night (3 931). Lämpiöesityksistä suosituin oli Seniorisoppa (2 245). Monimuotoisuuteen ja taiteiden väliseen vuoropuheluun kannustavan Nykyesityksen näyttämön esitykset keräsivät näytäntövuoden aikana yhteensä 1 128 katsojaa.

 

Lahden kaupunginteatterin vastaavat esitys- ja katsojaluvut ovat merkittävää työllistämis- ja sivistämisluokkaa suhteutettuna Lahden väkilukuun - kertauksena Lahden kaupunginteatterin vuosittaiset katsojaluvut 70 000 henkeä (Lahdessa asukkaita 120000). Teatterit siis työllistävät, jakavat kulttuuria ja antavat elämälle sykettä, ajateltavaa ja elämyksellisyyttä.

 

Lahen uutisia on parinkymmenen vuoden ajan kertonut pääasiassa Suomen Kansallisteatterin esityksistä. Niin se aikoo jatkaakin, mutta myös yrittää tulevana näytäntövuonna katsoa toisen suuren teatterin, Helsingin Kaupunginteatterin,  esityksiä. Tässä lyhyt luettelo HKT:n tulevista uusista ensi-illoista syysnäytäntökaudelta 2023 ajankohtineen:

Syksyn ohjelmisto käynnistyy Nykyesityksen näyttämön kantaesityksillä elokuun alussa. Sanaton nukketeatteriesitys Nano Steps saa ensi-iltansa 8. elokuuta ja Masi Tiitan ohjaama Dilemma 22. elokuuta studio Pasilassa.

Suuren näyttämön syyskauden avaa uusintaensi-iltansa 17. elokuuta saava lumoava Disney-musikaali Pieni merenneito ja 28. syyskuuta Suomen ensi-iltansa Suurella näyttämöllä saa kansainvälisesti menestynyt Rakas Evan Hansen -musikaali. Yleisön rakastamat Seniorisoppa-konsertit jatkuvat syksyllä Suuren näyttämön lämpiössä.

Pienellä näyttämöllä ensi-iltansa 31. elokuuta saa kotimainen uutuusnäytelmä Kuka tappoi bambin? ja lisäksi kaksi suosikkiesitystä tekevät paluun Pienen näyttämön ohjelmistoon. Uusintaensi-iltansa saavat Heidi Heralan tähdittämä Everstinna 14. syyskuuta sekä Helsinki Dance Companyn ja Kinetic Orchestran tanssiteos Gravity 20. syyskuuta.

Arena-näyttämön syyskauden avaa 7. syyskuuta hyytävä jännitysnäytelmä Hiirenloukku. Lisäksi Arena-näyttämöllä jatkaa ikisuosittu Kiviä taskussa.

Studio Pasilassa 27. syyskuuta ensi-iltansa saa Tuomas Rinta-Panttilan ohjaama satiiri Ape army. Suosittu stand-up -klubi Club Act!one jatkaa studio Pasilan ohjelmistossa.

Ruotsinkielisellä Lilla Teaternin näyttämöllä saavat ensi-iltansa Kaj Korkea-ahon romaaniin perustuva Röda rummet 14. syyskuuta ja Jakob Höglundin ohjaama klassikko Figaros bröllop 19. lokakuuta.

 

Seuraavissa teatteriartikkeleissa perehdyn aidon suomalaisen kesähuvin, kesäteatterien, esityksiin, joissa seutumme väestö on jo perinteisesti tottunut katsojanautintoaan kokeilemaan.