Sibeliustalon Lahden lasten Talvikaarnevaaleissa pääsimme eilen monentasoiseen huvitukseen. Ylinnä reliikki marionettiooppera Urgele-keijusta hienovireisellä suomalaisella barokkimusiikkiorkesterilla soitettuna ja vielä huippuinsinööritasoisilla marionettinukeilla taiten ja teknisesti loisteliaasti toteutettuna ja kaiken kukkuraksi alkuaan runsaan kahdensadan vuoden ikäisen hovioopperan toteutus osaavilla, ilmeikkäästi tulkitsevilla laulusolisteilla roolitettuna - kaikki livenä. Vähintään yhtä huvittavaa oli väliajajalla todeta vajaasalillisen yleisön koostumus, jonka runsaasti yli kuudenkymmenen vuoden keski-ikä osoitti joko markkinoinnin laventaneen lasten talvikaarnevaalien yleisökohdetta tai sitten tuon iki-totuuden autuaaksitekevästä lapsenkaltaisuudestamme purreen voimallisesti lahtelaisiin.
Kokonaisuutena teatterituotos oli vähintäänkin mielenkiintoinen todiste taiteen menneisyydestä. Suuret marionetit ja niiden osaavat liikuttajataiteilijat loihtivat jo tarinan eläimetkin sielullisiksi ja nuket joka niveleltään hämmästyttävän luontevasti toimiviksi. Menneitten monarkkiaikakausien nukketeatterinäyttämöksi rakennettu estradi vaihtuvine ihastuttavine interjöörilavasteineen sekä vauhdikas esitys tyypillisellä ritaritarinalla yltivät yhdessä jo Sibeliustalon historialliseksi taidetapaukseksi.
Eri asia on sitten, miltä koominen ooppera ja esityksen komiikka tämän päivän ihmiselle tuntuivat: pikkuhuvittavaa hassuttelua, kliseistä riimittelyä pidemmälle tuo ei kantanut. Erityisesti kertojan, ainoan yleisölle näkyvän taiteilijan osuuden yliväritetty ja äärimmillleen eläytyvä ote laittoi yleisön koetukselle esitystyylin välillä osuessa maaliinsa ja useimmin sen ohitse. Itse olin eniten vaikuttunut teoksen komeasta barokkimusiikista ja sen musiikillisesti elähdyttävästä tulkinnasta: Piia Komsin kaunis ja uljasvolyyminen sopraano kruunasi esityksen.
Me Lahden kirjastoissa jo monta vuotta korkeatasoisiin lapsille suunnattuihin marionetti-esityksiin totutetut katsojat hieman petyimme. Tästä Urgele-keijusta perheiden pienimmät eivät paljonkaan voineet ymmärtää. Ehkä kymmenvuotiaista yhdeksänkymppisiin, pikkuhauskaan pelleilyyn vihkiytyneet konserttimusiikkifriikit nauttivat, sillä itse tarina sitten olikin - toteutuksen hurmaavia eläinhahmoja lukuunottamatta - kovin aikuisille tarkoitettu, ah niin simppelin sovinistinen kertomus siitä
...mikä naista miellyttää.
Wasa Marionette Opera
Ignaz Pleyel Urgele-keiju
Nelinäytöksinen marionettiooppera (1776)
Libretto Charles-Simon/Karl Michael von Pauersbach Libreton suomennos Hans-Christian Daniel
Taiteellinen suunnittelu Gabriel Bania
Laulusolistit Piia Komsi, Niall Chorell, Jakob Bloch Jespersen Kertoja Teppo Lampela
Kertojan suomenkieliset tekstit Laura Kajander
Bialostocki Teatr Lalek + Suomalainen barokkiorkesteri Konserttimestari Arek Golinski
http://fibo.fi/en/concerts/concerts-2015/marionettiooppera-tammi2015/
http://www.phlastenkulttuuri.fi/index.php/talvikarnevaalit
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.