aDAMS%20FAMILY.jpg

Lahden ikioman broadway-areenan uusi, tuore, amerikkalainen broadwayspektaakkeli Addams Family, tuo tekstiltään romeo&julia -tapaan sukurevanssoiva, seksistiskalmaisenmakaaberi, romanttishilpeä, höpsönhauska, kaiken maailman musiikkimauin ja -tyylein swengaava, soittava, laulava ja tanssiva musiikillinen pähkähulluttelushow on koettavanamme, naurettavanamme, kauhisteltavanamme - jo parin ensitahdin jälkeen sen vastustamattoman elävään fantasiaan, musikaaliseen, visuaaliseen ja näyttämölliseen loistotulkintakokonaisuuteen ja esittäjiinsä täydellisesti antautuneina retkahtaaksemme.

 

Voidaan rintarottinkilaisella lahtelaissydämellä sanoa jälleen kerran, ettei sellaista täydellistä teatteriorkesteria, kuin mitä Anna-Elina Tikkasen kapellimestaroima Tipalan 17-jäseninen bändi hurmaavakirjoisilla tulkinnoillaan ja kokonaissoitannollaan, sävyillään ja rytmeillään, ole varmaan missään suomalaisteatterissa aikoihin ollut eikä tule. Upeaa, hengittävää, iskevää, monin instrumentein taitavasti, komeasti orkestraalista koko musikaalin sielua sykkivää musiikkia!

 

Toinen kokonaisuus, joka vieläkin leijailee uniimme ja muistikuviimme on juhlasalimaiseen Vaahterasalitilaan Amadeu Vivesin luoma fantastinen, näppärästi ja jatkuvasti uusia erilaisia interiöörejä tulviva hienon loistelias lavastus, joka paitsi hurmaavina tekstiin yhtyvinä ja kuvittavina visioina, myös ammattitasoisina liikuteltavina toteutuksina ja vaihtoina nousee aivan omaan, teatteriskenografian huippukategoriaan kaupungissamme.

 

Liikekieli maagisen intiimillä Vaahterasalin näyttämöllä on Laura Peltoniemen koreografioimana esityksen toimivaa, tunnelmaa luovaa ja tihentävää, esittäjiensä näköistä ja taitavasti tulkitsemaa suurta valloittavaa hehkuherkkua.

 

Adams%20family%20b.jpg

 

Lähes kolmituntinen Addams Family saa Lasse Kantolan käsissä tuoreen, sopivan vanhanaikaisen, varman ajatuksellisen, sydänlämpöisen ohjauksensa: koko suuri, monikymmeninen ensemble, originelleine rooleineen, tansseineen, kuoroineen ja sooloineen, maskeineen, kampauksineen, valoineen ja äänimaailmoineen on huipputasoista musiikkiteatteria valtoimenaan. Sujuva kokonaistulkinta, sen ohjausnäkemys kuplii täynnä harmittoman kauhukomedian hauskaa riimitettyä suomennosta, niiden sopivan rytmisesti poimittuja pieniä vitsejä sekä ennenkaikkea tarinaa kertovien kohtausten jäntevää, monipolvista kavalkadia.

 

Tulkinnan näytelty teho on uljaimmillaan koko toisen näytöksen, jossa kohtauksille löytyy asemointia, liikuttavuutta, herkkyyttä, tunteikkuutta ja sitä näyttelijätyön aitouden tuomaa rakkauttakin ihan uskottavuuteen saakka.

Äiti-Addamsin roolissa Annileena Tulokas luo tekstin vähäisistä vakavista aineksista siihen tarvittavaa syvyyttä tuntein ja mielenailahduksin naisen aseman oikeutusta korostaen ja hänen sensitiivisen kaunis, matala ääneensä vakuuttaa laulullaan ja parilla todella upealla soolollaan aidosta roolin sisäistämisestä.

 

Eikä vähiten tuon jälkipuoliskon tehoon vaikuta sekään, että sen lauluosuudet, niin soolot, kuorot, varsinkin duetot ovat jo aivan suurenmoisesti valmistettuja ja tulkittuja. Panu Reinikka teoksen mittavimmassa isä-Addamsin roolissa tekee häilyvän sopivan supliikkisen mieskuvatuksen, Emma Suorajärvi Addamsin tyttärenä oikuttelee kapinoivan nuorennaisen aitoudella ja äksyydellä, Vera Nurminen näyttelee maailman originelleimman Addams-mummonsa teatraalisella tyylillä, Luukas Viskari piirtää uskottavan kuivan Beineke-perheenisähahmon ja Samuli Hynninen näyttelee nuoren kosijansa asiallisen realistiseksi nuoreksi mieheksi. Henna Määttänen Addams-perheen villinä poikana luo oivalla temperamentilla poikavintiönsä ja laulaa eläytyen sekä kauniin puhtaasti, samoin Vilma Isojunno äiti-Beinekenä paitsi laulaa hulluusaariansa upean aariamaisesti, myös näyttelee mielenmuutoksensa kiinnostavan taitavasti eläytyen.

 

 

Jos vielä nappaan toteutuksen harvinaisuuksien kärkipäästä muutaman roolityön, niin hovimestari Lurkki, Paolo Reposen pitelemättömän taitavasti työstetty näyttelijäntyö, sen teatterilavoilla ennennäkemättömällä koomisella tyypittelyllä ja vielä päälle aivan ennenkuulemattomalla bassoäänimaalailulla täydellisesti silattu hahmo. Tällaisen miltei kuoliaaksinaurattavan, tyylissään kertaakaan horjahtamattoman, hauskan roolityön voisi viedä suoraan broadwaylle - siellä se olisi teatterien hitti sellaisenaan. Entä kuolevien maailmasta Addamsin perheen ja koko tarinan tapahtumia järjestelevä Samuel Arolan syvän lämpimästi, kuutamoa ja lähimmäisiä rakastavaksi näytelty ja taitavasti musisoitu Fester Addams - yksi koko esityksen tärkeää rakkausteemaa hehkuvimmillaan ja todellisimmillaan viestivä, vaikuttava roolisuoritus.

 

 

Tiirismaan Addams Family näyttää omailmeisyydellään ja musikaalisuudellaan lahtelaisen esittävän taiteen korkean laadun ja voiman suuruuden sekä esittäjiensä taitavuuden ja unohtumattoman vaikuttavuuden. Kannattaa mennä ja kokea tämä kevään kulttuuriteko!

 

 

 

Tiirismaan musikaali

 

Käsikirjoitus: Marshall Brickman & Rick Elice
Sävellys ja laulujen sanat: Andrew Lippa
Käännös: Tiina Puumalainen
Suomenkieliset laulujen sanat: Ilpo Tiihonen
Esitysoikeuksia valvoo Nordic Drama Corner


Kauhun työryhmä Tipalassa:

Ohjaus: Lasse Kantola
Musiikin johto: Anna-Elina Tikkanen
Solistien laulun ohjaus: Ulla Renko
Videokollaasit ja animaatiot: Veijo Ruotanen
Koreografi: Laura Peltoniemi
Lavastus: Amadeu Vives
Puvustus: Lasse Kantola, Minna LIndqvist
Kampaukset: Salpauksen hiusala (ohjaava opettaja Mila Hakalin)
Meikit: Salpauksen kosmetologiopiskelijat (ohjaava opettaja Pia Kolehmainen)
Äänitekniikka: Suman Knuuttila
Valosuunnittelu: Ilkka Kivi

Valokuvat: Sonja Siikanen

 

Käsiohjelma, tekijät ja esityspäivät:


http://tipalanmusikaali.fi/kasiohjelma/