1244256675_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

 

 

Lahden kulttuurinen ilme alkaa kaupallistua hälyttävästi. Nyt ollaan patsastelemassa tärkeän evakkoasian kanssa halpahintaisuuden nimissä. Lahtelaisten karjalaisjärjestöjen ajatus on saada kaupunkiin evakkopatsas - sinänsä kunnioitettava aloite. Asialla ovat selvästi kaupunkimme ilmettä pilaamassa helppoheikkihenkiset Karjalan pojat, joilla ei ole tajua patsaan perustehtävästä - sen kohteen kunnioituksesta ja arvostuksesta.

 

Oppikouluaikani alkoi 1952 Kannaksen juuri rakennetussa uudessa yhteislyseossa, jossa viisi rinnakkaisluokkaa, neljäkymmentäneljä oppilasta jokaisessa edusti sodanjälkeisen suuren ikäluokan lahtelaislapsia. Omalla luokallani lahtelaishämäläisenä tunsin ja miltei omaksuin sanat mie ja sie, sillä yli puolet luokkatovereistani oli karjalaissyntyisten vanhempien lapsia, tänne sodan seurauksena muuttaneita. Opettajakunnan puhekieltä karjalanmurre myös hallitsi kattavasti.

 

Tänne Lahteen tulivat evakkoina myös kuuluisat lahtelaiset kuvanveistäjät Veikko Leppänen ja Olavi Lanu. Tunsin heidät molemmat, Veikon hänen Kannasta käyvän poikansa kautta ja Olavi Lanun erityisesti opettaja- ja taiteilijaystävänä, jonka veistostaiteen perusta oli syntynyt sota-ajan kesätöistä: Lanu pääsi välirauhan aikana valumiesten apupojaksi betoniesteitä valamaan vihollisen hyökkäysten esteiksi rajavyöhykkeelle ja nämä valuopit ja betonin valmistamisen, naamioimisen sekä värittämisen hän oppi siellä.

 

Veikko Leppäsen komeat, hienot työt - Mannerheimin Ratsastajapatsas Asematorilla ja J.K.Paasikivi entisen linja-autoaseman aukean laidassa vielä vapaalle, esteettömälle Vesijärvelle katsomassa - ovat ainutlaatuisen upeita, tyylikkäitä veistoksia. Olavi Lanun monet massiiviset ihmisfiguuriset veistokset ovat jokaiselle lahtelaiselle tuttuja.

 

Annan arvon paljon taideniksejä aloitteleville taideharrastajille Lahdessa opettavalle Reijo Hutulle, mutta hänen julkiset veistoksensa - Vuosien tuki Sairaalanmäellä ja Jari Litmanen Kisapuistossa - eivät täytä hyvän taiteen laatu- ja tunnusmerkkejä..

 

Lahtelaisen taiteen perustehtävää puolustamaan ja ylläpitämään olemme verovaroin palkanneet museonjohtajan. Timo Simanaisessa me lahtelaiset olemme jo tympääntyneet tuuliviiriyteen ja asiantuntemattomuuteen. Evakkopatsashanke-aikeen ajaminen esimiehen käskystä on hänen uusin julkitulonsa, jolla hän nyt vielä osoittaa täyden selkärangattomuutensa ja pyrkyryytensä.

 

 

 

Lahdessa kulttuuritiedotusta välittävät radio, Hämeen alueuutiset ja Etelä-Suomen Sanomat konsernimedioineen.

 

ESS:n kulttuuritoimitus on poikkeuksetta vuosikymmenten ajan taiteesta puhuttaessa asettunut aina taiteen ja taiteilijoiden puolelle - se oli jo Ossi Kivekkään edellytys kulttuuritoimituksen olemassaololle. Niin odottaisi nytkin.

Kuitenkin niin ESS:n kuin myös Uuden Lahden toimitukset (molemmat saman lehtikonsernin julkaisuja) tekevät kyllä artikkeleita ja pitkiä hyviä haastatteluja taiteesta ja taiteilijoista, evakkopatsashankkeenkin vaiheista, mutta muotoilevat jutut kovin hampaamattomiksi - kuin kulttuurista Lahti-kaupunkia väheksyen ja häveten. Taiteesta työkseen kirjoittavan kulttuuritoimittajan on uskallettava myös tänään ottaa selkeä kanta kulttuurin ja hyvän taiteen puolesta - sitä me lahtelaiset edellytämme. 

 

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2008/05/patsastelua-ja-sananvapautta

 

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2016/03/ketkut-keskuudessamme

 

Lis%C3%A4liite.jpg