Hahmoravintola2.jpg

Lahdessa syyskaamoksen apeuttamme virkisti viikonvaihteessa koetut kansainvälinen ravintolapäivä ja monimuotoinen teatteritapahtuma.

Kävimme katsastamassa ravintolapäivän hahmoravintolan ilmapiiriä sekä paria Taskufestariesitystä: miltei kolmepäiväiseksi rakennetusta runsaasta festivaaliohjelmasta valitsimme aikuisklovneriaa ja sirkusta.

 

Klovnerian muotisokkeloissa

 

Heli%20v%C3%A4%C3%A4t%C3%A4inen%20klowne

 

Teatterillisen viikonlopun Taskufestari -ohjelmiston aloitti Twist&Shout burleskiuden nimeen vannoen.

Burleski on aivan jotain muuta kuin meille esitetty nykymuotinen seksistinen, hieman mauton, härnäävä, muka-alastomuuden viihdelaji. Burleskiin liioitteluun ja tyyliin liittyvää asioiden ylipaisuttelua kaipasimme Heli Väätäisenkin lopulta melko tavanomaiseen tupsuiseen tissijonglööraukseen typistyneeseen revyy-yövarietee-sooloesitykseen. Skolioosin runteleman ihmisruumiin analyysi sentään hieman kosketti ajatuksellaan, mutta burleskiuden aito, sielunpohjasta lähtevä vapautunut ilottelu, hersyvän laventeleva huumori olisi tarinan ytimen – tervehtyneen kehomme ylistyslaulun - nostanut aivan toisiin potensseihin tehollaan. Klovnihahmo ei ollut vielä täysin valmiiksi kypsynyt,  paljon aidompaa, tässä esityksessä kokemaamme tekemällä tehtyä tyyppiä sydämellisempää ilmaisua teos oli vielä vailla. Puhetekstiäkin (englanti) oli liikaa kansainvälisen levityksen aikaansaamiseksi, taiteilijan taipuisan, monipuolisen tasokkaan, hienosti varioivan kehonilmaisun tappioksi.

 

 

Sirkus harppoo lupaavasti kohti teatteri-ilmaisua

 

Koulutuskeskus Salpauksen sirkusartistilinjan opiskelijoiden ilta lämmitti persoonallisilla ohjelmanumeroillaan ja kahlitsemattomilla ideoillaan, joskin kokonaisuuden taiteellinen taso jäi hajanaiseksi ja vaappui välillä onnistuneiden ja vielä harjoitusvaiheessa pyristelevien esitysten oikukkaissa myötätuulissa.

 

Virolainen%20cyr-vanne.jpg

 

Taiteellisesti ehyimmän kokonaisuuden tarjosi virolainen Ireen Peegel turhankin kiireettömällä, vaan sitäkin tyylikkäämmällä sanattomalla, tunnelmallisen kerronnallisella, plastisesti eheällä kokonaisesityksellään         Con t act&Con t rast. Ihmislajin moninaisuuden eritasoiset ilmentymät puhuttelivat katsojaa taiteilijan monipuolisen notkean, äärimmäisen hallitun ja korkeatasoinen akrobaattisen liikekielen siivittämänä sekä ihastutti myös cyr-pyöränsä täydellisellä, vaivattomalla hallinnalla yleisönsä.

 

Victor Huuskon, Jaakko Repolan, Minna Pulsan ja Orfeo Llewellynin Three and a half pals peilasi ihmistä aikuisuuden kynnyksellä. Kovin pienistä kohtauksista harsiutuneen esityksen väritti ryhmästä säteillyt innostus ja valloittavan vapautunut ilmaisu, jonka osaavaa akrobaattitaitoa sketsinen, halpahuumorinen varjoteatterin osuus turhaan madalsi.

 

Hurmaava väliaika

Kun sirkusnäytös oli päässyt väliaikaansa, se kohosi yllätykseksemme illan huippulukemiin. Suuressa lämpiössä, yleisön keskeltä, ihmisen selän takaa, haarojen alta, katsojaryhmittymien väleistä lähti kiirehtimään kuin salaa kaksi huippuammattilaista - rumputaituri-akrobaatin monisävelinen ja rytminen rumpukonsertto hiirennopeine paikkaa vaihtavine lattiatasolla etenevine liikkeineen ja rumpukapuloineen sekä niiden tahdissa sensuellin tanssijattaren häikäisevän notkea olemus - jotka pyörähtelivät monenkymmenen katsojan seassa, edessä, takana, jalkoterissä ja täyttivät hetki hetkeltä hauskan sympaattisella, aistillisen virkistävällä kokonaisilmeellään viimein koko lämpiön tunnelman. Ote ranskalaisen Compagnie l’Indexin tulevasta teoksesta. Y’en a qui sont morts comme ça! (Siihen voi kuolla!) käsitteli juuri odottamista ja yhteisiä tiloja niin yllättävästi, riemukkaasti ja nerokkaasti, ettei ennen moista teatteriesityksen väliaikaa ole koettu.

 

Eetu Rannan ja Anssi Kolehmaisen duoesitys Kalsarikännit välitti meille aikamme nuorten aikuisten perjantai-illan tapahtumia. Se - täysin tarpeetonta puheosuuttaan lukuunottamatta - osoitti tiiviin, saumattoman elekielen ja yhteisakrobatian sekä jonglööritaidon erinomaista taitavuutta, jossa renkaiden ja varsinkin diabolon taituruus tuntuivat jo saavuttaneen ammattilaisuuden tason: loppukohtauksen kaiken rekvisiitan ja välineistön lentäminen, kaiken kiinniottava silmänräpäyksen sadasosan tarkka ajoitus ja näppäryys kohotti illan komeaan akrobaatti-jonglööritaidon huippuunsa.

 

Koko sirkusilta lienee tarkoituksella annettu artistiopiskelijoiden ideoitavaksi ja ilmeisesti sen toteutukseenkin vain karkeita, suuntaa-antavia asiantuntijaneuvoja. Juuri näin tehtynä taiteellinen lahjakkuus löytää varmuutta, persoonallisuutta ja tuottaa omia, tuoreita ideoitaan - näin esityskokonaisuuden meille tuoman mielihyvän ymmärsimme.

https://taskufestari.wordpress.com/portfolio/salpauksen-sirkusilta/

 

Kynä als.jpg

Piipahdus Lahden hahmoravintolassa

 

Hahmoravintola.jpg

 

Kansainvälinen ravintolapäivä 21.11.2015 monine tarjoiluineen avautui Lahdessa kymmenissä eri pisteissä ateriointi-, kahvittelu- ja herkuttelumahdollisuuksineen. Pistäydyimme Hahmoravintolassa, Lahden kansanopiston Teatterikoulutuksen opiskelijoiden teoksessa, jonka sisällä suuressa, kolmikerroksisessa ravintolatilassa saatoimme nautiskella ja kohdata mitä erilaisimpia talon henkilökunnan ylivertaisen omakäytöksisiä ja todella persoonallisen luonteikkaita henkilöitymiä.

Tämä aikanaan 1940-luvun lopulta alkaen ravintola Keulana ja sittemmin ravintola Praterina kymmeniä vuosia Lahdessa toiminut moninautinnollinen, edelleen upea ravitsemustila oli virittynyt nykyhenkilökuntansa sisähegemoniallisiin hahmoihin. Heidät kohdattuamme ja heidän seurassaan liikkuessamme haukoimme henkeä hämmästyksestä persoonallisuuksien tuhatmausteisista katse- ja keskustelupalveluista.

Ravintolatilassa sai ihmetellä ja oleilla vapaasti. Keittiön tapahtumia, ruoan ja tarjoiluannosten käsin, erityisesti peukaloin tapahtunutta valmistusta seurasimme lähietäisyydeltä ja tutustuimme tilan useisiin salaisiin paikkoihin ja sen kummituksellisen jännittäviin kellariloukkoihin.

https://fi-fi.facebook.com/events/1669548739992494