Lahden ammattikorkeakoulun
Musiikin laitoksen oopperatyö
Pienoisooppera omasta vakavasta taiteentien kivikkoisesta alkutaipaleesta ja sen tien kanssakulkijain kohtaamisista sekä sytyttävistä, elähdyttävistä onnistumisen kokemuksista on Natalie Ballin vilpitön, teeskentelemätön, avoin puheenvuoro aikamme henkisille arvoille ja meille.
Nestori Hellgren, Aino Huhtinen ja Natalie Ball pienoisoopperan prologissa, jossa Maaria monikymmenkertaisesti suurentavalla luupilla lukee koelaulutilaisuuden nimilistaa ja esiintymisvuoroa.
.
Tyypillinen musiikinopiskelijan koettelemus - näytelaulu ja arvostelutuomaristo.Näytelaulun arvostelutrion libretosta kuuluu kolmiäänisesti: Kiitos! Säestäjä ja assistentti tapahtumassa oikealla.
Pienoisooppera Tuulikki ja Maaria
Tarina lyhykäisyydessään kertoo näkövammaisen taiteilijan jatkuvista koettelemuksista, joissa yhteiskuntamme eri tasot, niin musiikkitaiteen ammattilaiset, yleisö, raadit, taiteen oppilaitosten henkilökunta ynnä opiskelijatoverit jatkuvasti haluavat asettaa entisaikojen perinteitten tapaan ylitsepääsemättömiä normeja, kamppeja ja esterakennelmia, tekosyitä Maarian taiteen kutsumustielle. Sattuma johtaa toiveet ja unelmat täyttymykseensä: opiskelun poluilla Straussin, Mozartin tai von Weberin tutut aariat lomittuvat itse elämään, muokkautuvat myös meidän kuultavaksemme ja nautittavaksemme - ja tietenkin meidät mukaansa pauloen.
Koko libreton on säveltänyt Natalie Ball, hän vastaa myös monen tutun aarian uusista sanoituksista sekä libreton tekstistä yhdessä ohjaaja Hanna Kaskelan kanssa.
Elsa Polvinen ja Natalie Ball (Tuulikki ja Maaria) käyvät juonellisen osuuden arkisen tajuttavasti ja ennen muuta ottavat yhdessä ja erikseen lavan ja estradin musikaalisesti, persoonallisesti haltuunsa: nautinnollista musiikin tulkintaa siivittää mainio säestäjä Aino Huhtinen sekä koko viitekehysyhteisö - Nestori Hellgren, Helena Berg, Annamaria Karhulahti, Marko Orvo.
Natalie Ball oopperassa Dido ja Aeneas
http://tarmon.vuodatus.net/blog/archive?&y=2009&m=03
Natalie Ballin laulajattaren uraa olemme saaneet seurata nyt kolmatta vuotta. Hän on meille lahtelaisille luonut korkeatasoista musiikkia, jossa sydän ja ajatus ovat aina olleet kohdallaan, hänen sopraanonsa on harvinaisen puhtaasti soiva, kaunis, voimakas instrumentti ja hänen tulkintansa eläytyvää, ammattitaitoisen latautunutta laulunmahtia parhaimmassa muodossaan.
Tämän Tuulikki ja Maaria -pienoisoopperan ensi-illan (Tuulikinpäivänä 2010) sanoman terä ja osumatarkkuus Natalie Ballin kaltaisen lahjakkaan, synnynnäisen ja ainutlaatuisen laulajattaren pyrkimisestä ilman kyynärpäätaktikointia taiteen huipulle puhuttelee meitä: niin hauskan avoimesti hän laittoi itsensä alttiiksi ja nähtäväksemme. Ja tietenkin yhdessä oppilastovereittensa kanssa kuultavaksi ja koettavaksemme.
Tuntui, että teoksen henki lämpimällä huumorillaan vapautti kuulijatkin niistä monen moninaisista ennakkoluuloista, jotka meitä taiteen kokijoina usein tietämättämmekin kahlitsevat.
Opettavainen ilta meille ja samalla laulutaiteilijaopiskelijoiden tyylikäs, korkeatasoinen näyte, oikea toiveiden ja unelmien täyttymys.
Pienoisoopperan esitysarvio sen ensi-illasta 22.2.2010
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.