Marc Gassot - suuri klovni, kansainvälisellä, ymmärrettävällä äännähtely- ja elekielellä esiintyvä, hurmahenkinen suurenmoinen näyttelijä, elehtijä, pelehtijä ja loistava miimikko, estraditaiteilija mille tahansa maailman pienelle tai suurelle areenalle yleisön vaivatta valloittamaan - hurmasi myös Kansallisteatterin Pienelle näyttämölle luodussa sirkusmiljöössä sympaattisuudellaan kaikkien pienten ja suurten sydämet täydellisesti.

 

Marc%20Cassot.jpg

 

Sirkusesitys täpötäyden katsomon odottaessa on juuri alkamassa. Yhden miehen sirkusorkesteri soittaa perinteistä sirkuksen alkumusiikkia, samaa monelle vanhoista sirkusesityksistä tuttua posetiivarimelodioiden kaltaista veivattavin reikälevyin synnytettyä melodiaa, nyt vain soittimena on marimbaksi kasatut aidot pääkallot ja soittajana sirkuspelle suuret pompulapäiset mallettikapulat käsissään, lyhyt melodia toistuu junnaavan monikymmenisesti, kunnes valot himmenevät ja kuuluu hurja hevosen hirnaisu. Teatterin takaosasta, pitkin katsomon portaita alkaa laukata hirnahteleva valkoinen hevonen knallipäinen rodeohahmo ohjaksissa. Pian hevonen hypätä kirmaisee ramppiin, hirnahtaa villisti ja näytös alkaa. Tunnistan knallipäisen rodeohurmurin Marc Gassotiksi. Hurja ratsastus pienen sirkusmaneesin tannerta pitkin ja uhkarohkeat ratsastustemput alkavat, välillä ratsastaja nostaa kädet irti ohjaksista, sitten toisen jalkansa niskansa taakse, lopulta molemmat jalat, ratsun vauhti vain kiihtyy... meno on hurjaa ja hauskaa katsella…. yleisö riemuitsee ja antaa väliaplodeja…..shown jujukin on ajat sitten paljastunut.
 

Jonglööri-silmänkääntäjä Marc Gassot on nyt aloittamassa äärimmäistä taitoa vaativaa jonglööritemppua lautasilla. Hän tuo lavalle pöydän, jonka päälle on isketty metrin korkuiset ohuet rautatikut. Mies ottaa pinon valkoisia ruokalautasia, paiskii niitä ensin säpäleiksi, saa sitten yhden, toisen ja viimein kolmannen lautasen pyörimään vinhaa jatkuvaa vauhtia piikkien päihin, tuo toisen samanlaisen kolmepiikkisen pöydällisen ja latoo vähitellen niihinkin piikkeihin lautaset vinhasti pyörimään, paiskoo huvikseen välillä muutaman lautasen mäsäksi estradin seinään lautassirpaleiden pomppiessa pitkin lattiaa, lisää kuuden pyörivän lautasen pyörimisvauhtia, sitten tuo vielä kolmannen pöydän piikkeineen, latoo siihen kolme lautasta pyörimään ja näin yhdeksän lautasta pyörii hämmästeltävänämme ja annamme hurjat aplodit. Lopuksi jonglööri kerää lautaset yhden kerrallaan toiseen käteen pinoksi ja heittää yhtäkkiä koko pinon suoraan kohti yleisöä, joka äkkikumartuen yrittää kauhistuneena väistää lautaspinon ja sen sirpaleiden osumista itseensä – juuri tällä kohden jonglööri muuttuu silmänkääntäjäksi…...

 

Miekannielijä Marc Gassot valmistelee vaarallista esitystä meille katsojille tarkoin, näyttää miekan terävyyden leikkaamalla sillä narun poikki, mittaa miekan pituuden ja vertaa sitä mittaamalla suunsa ja mahansa yhteispituuteen - juuri ja juuri mahtuu, tunnustelee miekankärjellä vielä kurkkuaan ja toteaa tempun mahdolliseksi sekä aloittaa nielemisen - välillä nielussa vastaan tulee jokin este, pitää vetää miekkaa hieman takaisin ja jatkaa nielemistä rivakammin miekkaa vatsaan jo tunkien, jonne se kurkkua pitkin viimein painuukin kahvaansa myöten….ja tällä kohden taas yleisön raivoisat aplodit…ja jälleen silmänkääntötemppu näytetään meille yleisölle.

 

Voisin selostaa Marc Gassotin perinteisessä sirkusnumerosuorituksessa – ihmisen laatikkoon laittamisen ja laatikon poikki sahaamisen nyt sen kuitenkin moottorisahalla tehden ja sahattavan kirkuessa tuskasta veren suihkuten lentäessä.. voisin myös kuvailla Marc Gassotin esityksessä pantomiimimestarina, leijonankesyttäjänä, leijonan, joka yllättäen herää unestaan nälkäisenä ja kohtaa kesyttäjänsä karjahtaenkuvailla Gassotin luomaa maagista suuren illuusion selittämätöntä käsinkosketeltavaa taikuutta, jolla hän lataa tunnelmat, meidät ratkaisua jännittyneinä odottamaan….

 

Jotakin Marcel Marceaun suurenmoisen hallittua tyyliä tämä Marc Gassotin pantomiimin ja mimiikan täydellinen hallinta muistuttaa. Aidon ja jäljittelemättömän Marc-klovnin tunnistamme ronskin sumeilemattomassa klovnihahmossa, jossa yhdistyy tämän ajan shokeeraavan räväkkää, iloittelevaa showta sekä suuri määrä entisajan sirkuksen hengenvaarallisuutta, silmänkääntötemppuja yleisön aidosti säikähtää ja kauhistella. Marc-klovnilla on myös erehtymätön taito johdattaa meidät vapauttavaan nauruun, taiteellaan ja suurella sydämellä koko maailman sympatian herättäen.

 

Suomen Kansallisteatteri
Lion – The Weird and Magical Abracadabra Circus Show


Ohjaus Sanna Silvennoinen – Musiikki Karl Sinkkonen – Lavastus Kati Mantere ja Juho Rahijärvi – Pukusuunnittelu Kati Mantere – Valosuunnittelu Juho Rahijärvi  - Taikatemppujen suunnittelu ja valokuva Joni Pakanen

Lavalla Marc Gassot ja Karl Sinkkonen

 

https://kansallisteatteri.fi/esitys/lion-the-weird-and-magical-abracadabra-circus-show/

 

Lis%C3%A4liite.jpg