Suomalaisen teatterikäsityksen uudistaminen ja puhdistaminen on aina tervetullut asia: traditionaalisen ilmaisun takuulannoitettu maaperä on ammattiteatteri. Siksi olkoon ylistetty edes ajatus kehittää, uudistaa, rikastaa teatterin tärkeimmän - näyttelijän - ilmaisua ja tuulettaa kokonaisilmaisun lähtökohtia, muotoja, kokeilla uusia tuulia sekä laventaa teatteri-ilmaisun rajoja.

Lahden kaupunginteatterin uskaliaimmat näyttelijät ovat antaumuksellisen rohkeasti heittäytyneet mukaan Kuriton Companyn, opetusministeriön kulttuurin vientituella rahoitetun esityksen valmistamiseen, aihelmana kansainvälisesti tunnetun kultakautemme kuvataideneron Albert Edelfeltin yksityiselämä: sen naiset, sen seksuaalisuus, sen tunnot naisten kokemana, kirjein kirjoittamana ja haaveilemana. Mikko Jurkan, Lumikki Koukin, Jussi Puhakan ja Anna Vihannon ilmaisu näkemässäni esityksen kolmannessa pääharjoituksessa oli läsnäolevaa ja uhrautuvaa.

Valitettavasti tuotos oli tekotaiteellinen täysraakilelässähdys teksteineen, ohjauksineen, liiketutkielmineen, lavasteineen, musiikkeineen: se ei ollut löytänyt eikä tule löytämäänkään kokonaisajatusta, josta syntyy esitys, teatterielämys tai joka vakuuttaa, liikuttaa, sytyttää saati uudistaa teatteria.

Maksulliseksi yleisöesitykseksi tällaisesta ulottuvuuksiaan ja päämääriään hapuilevasta kokeiluharjoitelmasta ei ole. Taisivat opetusministeriön kulttuuritukirahat tällä kertaa upota suomalaisen tekotaiteensuon pohjattomiin uumeniin.

Lahden kaupunginteatteri

Säröjä

KÄSIKIRJOITUS Fiikka Forsman ja Terhi Suorlahti
MUSIIKIN SÄVELLYS Riku Niemi
OHJAUS Fiikka Forsman
KOREOGRAFIA Maija Hirvanen

LAVASTUS Minna Välimäki
PUVUT Pirjo Liiri-Majava
VALOSUUNNITTELU Jouni Nykopp
ÄÄNISUUNNITTELU Riku Niemi
ROOLEISSA Mikko Jurkka, Lumikki Kouki, Jussi Puhakka, Anna Vihanto, Timo Välisaari sekä Terhi Suorlahti, Heidi Syrjäkari, Jukka Virtala.
ENSI-ILTA EERO-NÄYTTÄMÖLLÄ 17.3.2010

http://www.kuriton.com/index.php?id=index&lang=fi