keskiviikko, 18. elokuu 2021

Taiteen arvostus

Muraali2.jpg

Lahtelaisen kuvataidekilpailun muraaleista (2019-2020) voitti Laura Lehtisen ja Maikki Rantalan työ, jonka he toteuttivat Malskin alueelle, tulevan Malva-museon takapihalle.

Esittävä taide, sen tekijät, siitä viestivä media sekä suuri yleisö eli taiteenkokijat ovat kaikki aina olleet kuin hieman eri leireissä tässä pienessä maassa.

Maallikko luottaa useimmiten siihen, että kun jokin taiteellinen työ tai joku yksittäinen taiteilija on saanut työstään - joko valtion, kunnan tai erilaisten rahastojen tai kilpailujen antaman - palkinnon, sellainen taide on hyvää ja takuuvarmaa mennä kokemaan.

Taidenäyttelyiden kritiikit alkavat olla jo niin erikoissanastoa täynnä, että tuskin suuri yleisö niiden perusteella enää valintojaan tekee. Kuulopuheet, tuttavien kokemukset ja retket taitavat olla useimmiten yleisömäärien takuut moneen taidetapahtumaan.

Alakulttuurien, festareiden yleisömäärien massat ja samalla kulttuurisen arvostuksen ratkaisevat lähes yksinomaan ajankohtaisimmin ilmassa korkeimmalla leijuvat popmusiikin tähdet.

 

Tänä korona-aikanakin esittävän tai katsottavan taiteen yksi meriitti ja elinvoima on siis yleisömäärä. Taistelu valtioneuvoston sanelemien koronakaranteenien ja aluehallintovirastojen määräämien usein kyseenalaisten, veteen piirrettyjen yleisörajausten ja taiteilijaproduktioiden kesken on ylennyt jo korkeakulttuuriin - Suomen Kansallisoopperan esitysten yleisömääriin saakka.

 

Lahden%20urkuviikot.jpg

Lahden Urkuviikot taitaa olla tuossa mittapuussa tiensä päässä. Alkuaan tuttavamme, urkutaiteilija Aimo Känkäsen luomasta urkuviikosta kehkeytyi vähitellen kansainvälinen urkutaidetapahtuma, jossa Lahden ja naapurikuntien kirkot viikon kajahtelivat huipputekijöiden ja taitajien urkumusiikkia ja yleisö täytti maksullistenkin konserttien salit.

Tänä vuonna kahden päätoimisen järjestäjäpersoonan (teatteriohjaaja ja urkuri) organisoimalle viikolle ei saatu yleisöä yhteensä kuin 500 henkeä. Se on valtion, kaupungin ja muiden taiteen avustushanojen suurta tuhlausta, jolle pitää kyllä nopeasti tehdä loppu. Henkilöt vaihtoon, alan todelliset asiantuntijat esiin, kunnon urkurit ja huippuohjelmat ympäri Suomen ja maailman takaisin. Ei korona voi olla syy tällaisen erikoisalan taidetapahtumien yleisömielenkiinnon katoon.

 

 

Valtionpalkinnon%20saajat.jpg

Alma Lehmuskallio, Anu-Maarit Moilanen ja Pirjo Liiri-Majava  Tampereen teatterikesän 2021 juuri julkistamina Olavi Veistäjä -palkinnon saajina.

Toinen outo kulttuurinen kyseenalaisuus on tapaus, joka koskee vielä lähempää omaa ymmärrystäni - niin sanottu Valtion palkinto teatterityölle, merkittäväksi 20000 euron rahasummaksi paisunut Vuoden teatteripalkinto. Joka toinen vuosi jaettavan Tampereen teatterikesän luojan, Aamulehden pitkäaikaisen kulttuuritoimittajan Olavi Veistäjän nimeä kantavan palkinnon nimi on Suomen Kulttuurirahaston Olavi Veistäjä -palkinto.

 

Tänä vuonna se jaettiin tasan kahtia kahdelle eri taholle - oululaiselle työparille ja jo pitkään teatterityötä monissa eri teattereissa tehneelle freelance skenografille. Palkinnon saivat Oulun teatterin työpari - taiteellinen johtaja Alma Lehmuskallio ja toimitusjohtaja Anu-Maarit Moilanen - sekä freelance lavastaja ja pukutaiteilija Pirjo Liiri-Majava.

Aikana, jolloin kaikki teatterintekijät tässä maassa ovat olleet valtavassa työnsä julkistamisen ja katsojarajoitusten kurimuksessa, palkinnon olisi ansainnut jokainen teatterityötä tekevä. Ainakin monet teatterit olisivat sen ansainneet jo pitkäaikaisesta, sinnikkäästä ja taiteellisesti määrätietoisesta, tuloksellisesta toiminnasta.

Mutta Oulun teatterin kahden työntekijän saaman palkinnon kohdalla tilanne on outo: palkinto annettiin henkilöille, jotka oli kiinnitetty teatteriinsa vasta vuosi sitten, vuonna 2020. Yleisölle näkymättömästä vuoden teatterityöstä ansaittu palkinto, jonka summa sentään on 10000 euroa, tuntuu kyllä äkkiseltään kovin sattumallisesti valitulta. Olkoonkin, että valituilla on jonkin verran teatteritaustaa ennen Oulua jo takanaan.

Palkintoraatiin kuului Suomen Näyttelijäliiton valitsema viisijäseninen palkintolautakunta (ilmeisesti etä- ja paperityönä toteutettuna jurynä ?) mm. tuore Tampereen Teatterin johtaja Mikko Kanninen ja yksi kokenut kriitikko, Etelä-Suomen Sanomien kulttuuritoimittaja Ilkka Kuosmanen.

 

 

Teatterien%20tulot.jpg

Kommentit

Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

Ladataan...
  • Kommentoi

    Kommentointi avautuu jokaisen artikkelin alla olevasta puhekuplakuviosta.
    Toivon runsaasti kommentteja vuodatuksiini. Kirjoittajan on liitettävä kommenttiin toimiva sähköpostiosoitteensa mahdollista yhteydenottoa varten (sähköpostiosoitetta ei julkaista). Näin taataan sananvapauslain 4. pykälän vastuukysymykset kommentin sisällöstä sekä kirjoittajan lähdesuoja.

    Toimituksen sähköposti: lahenuutisia[at]luukku.com