Harjulan%20lava%204.jpg

"Kerronpa teille pikku tarinan",  musikaalin juontaja-kapellimestari Juho Maurinen

 

Oikeastaan koko Lahden seudun kesäteatterien alkupamaus jyrähti teatteritaivaan täydeltä jo eilen 25.5.19. Edelläkävijähampuusi-spektaakkelista paljastui kesän suurenmoisen rehevä revyy, säihkeisen tähtikirkas kaikilta teatterielementeiltään ja niin raivostuttavan hauska sisällön ja esitysensemblen täsmäosuma.

 

Edell%C3%A4k%C3%A4vij%C3%A4hampuusi%20ku

Edell%C3%A4k%C3%A4vij%C3%A4hampuusi%20ku

 

LAMKilaisten esitys on täydellinen,valmis teatterishow mitä suurimmilla laatuvaatimuksilla, tekstin suorapuheisuudella, hoksaamiskykyä vaativalla nerokkuudella, esittäjien ammattitaitoisen hurmaavilla roolitöillä, viisihenkisellä tunnelmoivalla teatteriorkesterilla, kreikkalaisen kohtalonäytelmän jäätävän tehokkaasti ja niukasti koreografioidulla kuorolla ja tietenkin muotsikkalaisen pelkistetyllä, visuaalisen toimivalla, muuntuvalla fantastisella Lahti-lavastuksella ja rekvisiitalla.

 

Harjulanb%20klava%202.jpg

Tärkeän, kaikin mahdollisin keinoin varjellun arkkitehtirooli Sepeteuksen tulkitsi (keskellä) Janne Autio eikä hän horjunut hetkeksikään järjettömistä väripäähänpinttymistään ja despoottisuudestaan.

 

Esityksen syvin olemus kertoi koko Lahden kuuluisan Muotsikan tarinan todellisen lopun, sen kunnallispoliittisesti juonitut loppukuihtumisen juonitellut, ennalta kieroillut lemmenleikit, antoi kasvot aidoille suunnittelijoiden tarkoin harkituille naimakaupoille (Kannas ja Muotsikan tilat), julki- ja salaliittoina ja rakkauksina luodut todelliset persoonat: aitoine tekstissä paljastuvine nimineen (Mulkkula/Mukkula, Seppo Markku/Sepeteus Markus) arkkitehtipersoonineen parodisessa todellisuudessa, värishokeeraavassa mauttomuudessa ulkopuolisemmallekin katsojalle ymmärtää.

 

Huippuna terävä teksti letkautteli niitä bravuurisia poliittisia järkisyitä - kuten tekstiilisuunnittelun ja korumuotoilijoiden linjojen lopettamiset - tosiasiat tuntevan täyssalillisen yleisön mylviessä mukana tässä irvailevan absurdissa todellisuudessa täysin reaktioin, käsin, jaloin ja riemukiljahduksin.

 

Harjulan%20lava.jpg

 

Juho Marttiselle LAMKin edistyksellinen 24h-kampus on tuntunut koulukevään myötä kuin uudelta kodilta. “En halua poistua täältä enää koskaan”.

 

Juontajan molemmin puolin tarinan romanssin keskushenkilöt.  Oikealla Sanni Kilpiä näyttelee Kikkaa, nuorta taiteilijaneitoa, joka Helsingissä vietetyn pitkän kesän jälkeen palaa kotiinsa, kauniin kesäiseen maalaiskylään nimeltä Lahti. Sinne Kikan vetää vaikea valinta menneisyyden ja tulevaisuuden välillä. Taustalla  toinen romanssin osapuoli, roolina Kati Kannas.

 

Live%20Mulkvist.jpg

 

Juho Marttisen herkullinen roolityö Live Mulgvistina on yksi esityksen suolasokeri

 

Vain viikon päästä soivat hääkellot, eikä kukaan ole kertomassa Kikalle, mitä hänen pitäisi todella haluta. Kuinka kauan voi roikkua kiinni menneen kesän rakkaudessa? Mitä jännittäviä salaisuuksia odottaa Mulkkulan uusilla tiluksilla? Kuka onkaan edelläkävijähampuusi? Mitä saa aikaan yksi keskeinen persoona Sepeteus Markus väripaletteineen, sekopäisyydessään. Ja ennen kaikkea, kumman heistä valitset, Kikka Muotsi?
 

.

 

Heti jo esityksen alkusenteillä tajusi, että teos on ollut pakko vuosia patoutuneen sisältönsä näpit, niskakarvat ja persaukset polttavalla ajankohtaisuudellaan siirtää tämän pienen maalaiskylä Lahden emäpitäjään Hollolaan esitettäväksi, Hollolan suuren, puhdashenkisen kirkon läheisyyden teoksen sisintä varjelevaan suojaan, Harjulan aidolle maalaistunnelmalliselle lavalle.

 

Näin täydellisesti vain teatterin mahdollisuuksin pystytään todistamaan pienen kylän - Lahden - sisäinen, hallinnollinen, vapaamuurarinen keskinkertaisen älyn ja keltaisen nesteen liottamien päiden ajatusnystyröiden laaja todellisuus. Teos olisi ollut liian raju asianosaisten nähdä ja pyörtyä kenties kuoliaaksi totuuden edessä.

 

EDELLÄKÄVIJÄHAMPUUSI on ratkiriemukas musikaalikomedia muotoilusta, tulevista ja menneistä kesistä, sokaisevan kirkkaista väreistä, musiikin ja kaljan poikkileikkauksesta, pahasta vallesmannista ja nuoresta lemmestä. Se on oivaltava allegoria aikamme suurista muutoksista, joka koskettaa, jännittää, naurattaa ja lämmittää sydäntä.”

 

Vakavuudessaan esitys paljasti myös sen, miten eräs pieni kylä Salpausselän suuren harjun katveessa nimeltään Lahti on todellisuudessa vain pienten sielujen, jo menneen maailman haaveiden takapajula, jonka kehitys on asujilleen vain ulkoapäin näkyvä kiertävän itäsuomalaisen lappeenrantalaisen tivolin mainoksien tuoma sivistyksen keinotodellisuus.

 

Riemullisessa ilotulitteisessa showssa tämä todellisuus jättää katsojalleen ajatteluttavan lohduttomuuden tipan silmään: näinhän tässä Lahden muoiluinstituutin tarinassa todellisuudessa kävi. Se kuihdutettiin tahallisesti kuoliaaksi pyrkyreiden pääsemiseksi pikkukylän tunkion huipulle.

 

 

Lis%C3%A4liite.jpg