Teatterin marginaalit tutusti ja haastavasti aina laajenevat Tampereen teatterikesän ohjelmissa. Useimmin on kysymyksessä aihe, joka ajankohtaisena tai ennen käsittelemättömänä tuodaan yleisölle aikakautemme ajatusten keskiöön pohdittavaksi. Rotukysymykset, vammaisuus, lapsettomuus, vanhuus ja tietenkin kasvatus kertovat ihmiselämän jännitteistä, sen  suruista ja iloista puhkipuhuvaa sisältöä pohdittavaksi. Samoin on klassikoiden valinta ohjelmistoihin, kun kysymyksessä on poikkeuksellisen ohjauksen uudenlainen prisma nähdä asioita tässä päivässä.

Teatterikes%C3%A4%2021%20Kvartetti.jpg

Tanssitaiteilijat Jarmo Patana, Sanna Tornikoski, Maria Lahti                       Kuva  Ulla Nikula

 

Teatterikesän tanssille pyhitetyn Hällänäyttämön Kvartetto-esityksen valtaisa voimalataus on aitous, kumartelemattomuus ja voimakas eläytyminen löytää tanssi esittäjästä itsestään ilmaisukeinoksi.

Eräänlaisena, kuin koreografian harvinaisena teatterilaboratoriokokeena saamme ensin todistaa, mitä taiteilijan korviin kuullokkein johdettu rytmi ja musiikki tuottaa jokaisessa taitelijassa liikekielenä - me yleisössä emme kuule noita ärsykkeitä. Hämmentyneinä vain ihastuksesta toteamme, miten persoonallisia jokainen meistä - esimerkkinä nuo tanssijamme - olemmekaan. Me kaikki ihmiset olemme sittenkin rajallisesti lahjakkaita - yksittäisessä tanssijassa, meissä jokaisessa liike hallitsee ilmaisua haltioittavan omaperäisesti, synnynnäisesti – Kvartetto-esityksestä meille valkenee.

 

Kvartetossa jokaisen kolmen  kehollaan esiintyvän taiteilijan fyysistä solua ja psyykkistä ajatusta hallitsee sisäsyntyinen tulkitsijansa oma, persoonallinen liikekieli niin syvällisesti, että siitä muodostuu tanssiryhmän lahjakkaiden taiteilijoiden hiuksentarkka sanaton keskustelu, kommentointi, ja näiden tanssijoiden mukana syntyy muuntuva, lumoava, yleisölle tarjoiltava esitys, kertomus, tarina, kollaasi, jännitys, huumori, juoni ja vähintään suuria elämänriemun oivalluksia kolmen suuren avaran sylin täydeltä.

 

Kati Raatikaisen humaani lähimmäiskäsitys välittyy esimerkillisesti esityksen uskaltavasta, konstailemattomasta  ohjauksesta. Markku Esselin äänimaailma on modernin toimivaa tekniikaltaan ja avustavan näyttämömestarin osuus tulkinnan luontevuutta ja rauhoittavuutta esimerkillisimmillään. Milla Martikaisen ja Roosa Marttiinin skenografinen osuus tuo esitykseen sopivan pienen ripauksen tekoteatterillista säihkettä tunnelmoitavaksi.


Esityksen päätähdet Maria Lahti, Jarmo Patana, Sanna Tornikoski luontevuudellaan ja keskittyneellä paneutumisellaan hurmaavat meidät ja teoksen uudenlaiseksi taiteelliseksi teatterielämykseksi.

 

Lis%C3%A4liite.jpg