Joukkoliikenne2-normal.jpg

Lahden keskustan mäet ruuhkautuvat linja-autoista, joiden jatkuva karavaani matkalla rautatieaseman pysäkille tai sieltä paluu olemattomalle torille on käsittämättömän typerää.

Joukkoliikenteen kehittäminen toimivaksi on Lahdessa jäänyt viime vuosikymmeninä kovin vähäiseksi. Viisi vuotta sitten annetut EU-säädökset ja uusi laki edellyttivät kuitenkin, että viimeistään tänä vuonna joukkoliikenne on järjestettävä toimivaksi kaikkialla Euroopassa.

Lahti on siis ollut pakotettu tekemään uudistuksia: kaupunki on nyt viranomainen, joka vastaa kaupungin sisäisestä joukkoliikenteestä. Markkinointinimenään Lahden seudun liikenne käyttää kirjainrypästä LSL. Omituista on, ettei tällä joukkoliikenneviranomaisella ole yhtään nimettyä vastuuhenkilöä, puhelinnumeroa tai muuta yhteydenpito-osoitetta päivittäisiin joukkoliikenteen ongelmiin ja järjestelyihin. On vain joukkoliikennelogistikko Lauri Jorasmaa, jonka suunnitteluista on vastuussa joukkoliikennelautakunta, joka on poliittinen elin vailla nimellisiä kasvoja ja käytännön nopeita toimenpiteitä. On myös nettiosoite - www.lsl.fi - , jonka ohjeet, esimerkiksi oman linja-autoreitin katsominen, eivät toimi.

Viranomaisen ominaisuudessa Lahti on myös muuttanut Lahden talven aivan toisenpituiseksi kuin mitä EU-säännöksissä, normaalijärjellä ajateltuna tai mitä Suomen talvi pituudeltaan todellisuudessa on. Talviaikataulu alkaa Lahdenseudulla 11.8. 2014 ja päättyy 31.5.2015, talvi kestää siis lähes 10 kuukautta. Liikennelogistikko on ammattitaidollaan luonut Lahdesta talvikaupungin.

Joukkoliikenne3-normal.jpg

Rautatieaseman pysäkillä, kaukana kaupungin ydinkeskustasta pakkokiertävät pysähtymässä miltei kaikki LSL-autot, pysäkin nimi on Matkakeskus. Kuvassa näkyy neljä linja-autoa, viides on kuvaajan takana odottamassa mahtumista pysäkille. Edessä näkyvän auton takaseinään on piirretty valtapuolueen Kokoomuksen tunnus, ruiskukka. Missähän kaupunkimme toiseksi suurimman puolueryhmittymän SDP:n punainen ruusu demokratian nimissä piileskelee?

Joukkoliikemnne4.jpg

Liikenneviranomainen Lahti on kyllä uhrannut omat ja kilpailuttamiensa liikennöitsijöiden varat näennäisuudistuksiin: lisännyt linja-automääriä, pakkomaalauttanut kaikki linja-autot kaksivärisen sinisiksi, muuttanut linjojen numeroita entisistä tunnistamattomiksi ja laittanut reitteihin uudenlaisia, arvoituksellisia kirjainyhdistelmiä sekä pistänyt autot kiertämään kaupungin keskustaa elävöittämään ryhminä, suurina joukkoina ympäri rakenteilla olevaa tyhjää toria sekä kaikki vielä pyörähtämään reitillään korkealla keskustan mäellä, rautatieaseman pysäkillä, jolle siis on annettu nimeksi matkakeskus. Näkymä on käytännössä karusellimaisen säälittävä, tarpeeton ja tavattoman kallis: linja-autoja ilman matkustajia dieseliä kuluttamassa ja turhaa liikennettä ja saastetta lisäämässä. Tämäkö on joukkoliikenteen aitoa ja rakentavaa kehittämistä?

Liikenneviranomainen Lahti jakaa myös auliisti neuvoja, joissa neuvojen laatijan tietotaso ja moraalinen asenteellisuus ovat suorastaan ala-arvoisia:

Sivuilla 10 ja 11 OHJEITA ONNISTUNEELLE MATKALLE

Käytä pimeällä heijastinta. Jos et kehtaa heijastinta heilauttaa, avaa kännykkä ja heilauta bussin tulosuuntaan, jotta kuljettaja varmasti näkee sinut.

Mitä häpeämistä Liikenneviranomainen Lahti mieltää heijastimen heilauttamisessa? Miksi kaikilla linja-autonkäyttäjillä pitäisi olla vaaratekijänä vielä kännykkä pimeällä näplättävänä linja-auton pysäyttämiseksi? Miksei Liikenneviranomainen Lahti kehota heilauttamaan matkakortin kääntöpuolta, jossa on pimeää varten heijastinpinta valmiina ja jota matkustaja tulee linja-autoon astuessaan heti käyttämään?

Käteismaksajalle ja matkustajan laukunpaikalle annetut ohjeet ovat monen muun ohjeen lisäksi todella kyseenalaisia, nykyrahakäytäntöä ymmärtämättömiä ja matkustajan järjenkäytön kyseenalaistavia neuvoja.

Liikenneviranomainen Lahti ilmoittaa, että joukkoliikenteen matkustajia palvellaan Teknisen ja ympäristötoimialan asiakaspalvelussa, Vesijärvenkatu 11 C. Alennukseen oikeuttavia matkalippuja, kuten opiskelija- ja nuorisoliput, voi hankkia ainoastaan asiakaspalvelupisteestä. Kun tuo asiakaspalvelupiste on avoinna vain ma-pe ja vain klo 8-15, niin miten esimerkiksi koululainen voi asiansa viikonloppuisin tai koulupäivinä koulusta pinnaamatta tai myöhästymättä hoitaa?

Joukkoliikenne1-normal.jpg

 Vain viranomaisen ominaisuudessa Lahti voi kenenkään asiaa kontrolloimatta julkaista niin heikkotasoisen, täysin oikeinkirjoitusvirheellisen ja mikä harmillisinta, liikenteen käytännön aikatauluissa ja reittisuunnittelussa sekä kartoissaan kehnon ja toimimattoman kokonaissuunnitelman, kuin mitä kaupunkilaisille jaettu Talviaikataulu on. Vihkosessa ei ole oikeastaan mitään muuta kuin korjattavaa ja parannettavaa. Katsokaapa vaikka keskiaukeamien kahta karttayritelmää, joista ei saa yrittämälläkään mitään selvää. Siitä käy selväksi vain, ettei tämäkään suunnittelija tunne Lahden kaupunkia, kaupungin korkeuseroja, koulujen ja työpaikkojen sijainteja. Työpaikkojen ja asuntojen välinen matkakartoitus on vihkosen perusteella koko kaupungissa tekemättä. Nyt moni keskustaan erityisvalintaan matkaava koululainen joutuu pidentämään meno- tai paluumatkaansa jopa lähes tunnilla. Näinkö on ollut uudistuksen tarkoitus juurruttaa joukkoliikennekäyttäytyminen meihin änkyröihin yksityisautoilijoihin sekä myös lapsiin ja nuoriin?

Lahden seudun liikenne voisi lehdistössä esittämiensä jatkuvien omakehujensa sijaan tunnustaa reilusti epäonnistumisensa, korjata virheet ja muuttaa aikataulutukset kaupunkilaisia laajasti ja perusteellisesti kuullen. Onko viranomaisella varaa korjata virheensä ja tunnustaa olevansa väärässä - Lahden joukkoliikenteen edistämiseksi pitäisi olla.

http://www.lahti.fi/www/cms.nsf/pages/0AF7905A1DF73414C22576C50030A1C1