Juorujakuva%202.jpg

Tässä JUORUJA-lahtelaisesityksessä ovat poikkeuksellisesti apuna puvustajan antamat visuaaliset 'lookit' ja niinpä koko näyttämö on täynnä aikakauden dallasmaisia torsoja harvinaisine tukkalaitteineen.

 

 

Lahden kaupunginteatterin Juhani-näyttämöllä saadaan 22.1.2020 nauraa koko laajan areenan täydeltä. kun pitkästä aikaa kokeillaan, miten yksi maailman näyttämöiden suosituin farssi lähtee Lahdessa toimimaan.

 

Farssin vuonna 1988 kirjoittaneen amerikkalaisen käsikirjoittaja-farssiekspertti Neil Simonin (1927-2018) kerrotaan päässeen itsekin tämän farssin rentouttavaan hauskuuteen ollessaan hyvin surullinen ja tullakseen itse lohdutetuksi.

 

 

Tomm%20Kaunukainen%20%C3%B6.jpg

Juoruja-farssin lahtelaisohjaaja Tommi Kainulainen 16.10.2019:

"Joukko newyorkilaista kutsuttua kermaa kokoontuu viettämään varapormestarin kymmenvuotishääpäivää. Kun vieraita alkaa saapua, ei isäntää, emäntää eikä kokkia näy missään. Kun he löytyvät, emäntä ja isäntä ovat päissään ja isännän korvassa on reikä, joku on häntä ampunut. Paikalle ilmestyy varapormestarin lakimies ja suuri skandaali olisi valmis, jos sitä ei alettaisi kaikin mahdollisin keinoin peitellä...tästä tapahtumasta farssi lähtee käyntiin.

Teoksen suomennos oli melkolailla näytelmän syntyaikoina tehty, joten nyt se vaati tuoreudekseen ajantasaisemman käännöksen.

 

Näytelmä tapahtuu kuin suuressa kartanossa ja se sopii myös laajalle Juhani-näyttämölle, jossa koko monihuoneisen rakennuksen kaikki huoneet voidaan yhtä aikaa elävöittää näyttämön täydeltä. Jo nuorena sain Lahdessa kerran istua katsomossa ja nauraa yhdelle farssille niin, että piti istua jalat kippurassa ja solmussa. Haave on ollut tehdä se nauramismahdollisuus nyt ohjaajana - farssi - ja antaa katsojille vapauttavaa naurua koko suuren lavan täydeltä."

 

Juoruja%201.jpg

 

Juhani-salissa 15.1.20 pidetty esittelytilaisuus kävikin farssin oppitunnista.

Ensin teoksen nimeä Juoruja valotti teatterinjohtaja Ilkka Laasonen amerikkalaistutkimuksella.

 

-Me kaikki käytämme juoruiluun 53 minuuttia jokaisena päivänä. Ihmisten ajankäytöstä 14% menee juoruiluun, siitä juoruilun yleisin aihe on tuttavien sosiaalinen tilanne ja valtaosa puheesta on tavanomaista keskustelua ajankohtaisista asioista, kuullusta ja nähdystä. Juoruun kuuluvasta asian levittämisestä eteenpäin on pahanlaatuista juoruilua 15% ja hyvänlaatuista vain 10%.

 

 

Tommi Kainulainen valaisi laajasti teosta yleisistä farssiluomuksista poikkeavaksi.

 

-Juoruja-farssi ei ole tyypillinen sänkykamarifarssi. Tässä farssissa idea on yleisempi: mitähän muut ihmiset tästä tapahtuneesta ajattelevat - erityisesti naapurit ja media.

 

Ehkä tiedotustilaisuuden mielenkiintoisin osa oli koko lähes kymmenhenkisen näyttelijäkunnan ja ohjaajien keskustelu, jossa he omakohtaisesti avautuivat ja kertoivat, mitä heistä jokainen erikseen farssista ajatteli. Joillekin farssilaji oli nyt näyttelijäuran ensimmäinen, joku nauroi katketakseen jo ensimmäisessä sisälukuharjoituksessa, joku ei ymmärtänyt olennaista koko teoksesta kuin vasta puolivälissä harjoituksia.

 

-Farssi on teatterilaji, jossa pienten yksityiskohtien treenaaminen on tärkeintä. Farssi syntyy paljon hitaammin kuin normaali draama. Näytelmä hajotetaan roolikäsikirjoituksessa atomeihin. Oikeastaan kukaan esittäjistä ei tiedä tai tunne omaa hahmoaan.

 

-Esitystä harjoitellaan sitkeällä kokeilutekniikalla. Esimerkiksi viiden sekunnin pituista ovesta uloskäyntikohtausta voidaan treenata 12-15 minuuttia erilaisin variaatioin ja viimein valitaan niistä yksi. Saattaa olla, että seuraavassa harjoituksessa löytyy juuri tähän ovesta poistumiseen vieläkin parempi vaihtoehto.

 

-Farssissa näyttämöllä oleva koko näyttelijäkunta, repliikitönkin vaikuttaa siis farssin tehon, tunnelman, rytmin ja ajoituksen sekä koko hauskuuden onnistumiseen.

 

-Näyttelijöillä ei välttämättä ole aloitettaessa lainkaan tietoa omasta roolihahmostaan. Joskus se syntyy vasta harjoitusten loppuvaiheessa ja usein vähitellen kymmenien yritysten ja erehdysten kautta. Ohjaaja on tärkein peili farssin rytmin, tilanteiden, henkilökuvien ja kokonaisuuden syntymisessä, hän näkee ulkopuolisena, mikä toimii ja mikä ei - tällä kohden farssi on täysin ohjaajan laji.

 

Ensi-ilta on 22.1.20. Palaamme esityksen arviointiin.

 

https://www.lahdenkaupunginteatteri.fi/produktio/243/juoruja

 

Lis%C3%A4liite.jpg