Suomen tieverkostoissa tärkeimmät maantieväylät kulkevat pääilmansuuntien mukaan - pohjoinen-etelä ja länsi-itä suunnissa. Niiden merkitys on ratkaiseva maan elinkeinoelämän erilaisissa kuljetuksissa vuorokaudet ympäriinsä. Näitä pääteitä pyritään yleensä sijoittamaan niin, että kuljetus säilyy sujuvana eivätkä ihmisten asuinalueet ja niille tärkeät viihtyisyystekijät - järvet, metsät ja luonnonrauha - vaarannu.

 

Toisin on Lahdessa. Nyt ensi viikolla avataan tällainen pääväylä nimellä kehätie. Nimi viittaa siihen, että raskas, saasteinen, meluinen, ympärivuorokautinen kuljetusväylä kiertää asuinkeskuksen ja sen asujat, tässä tapauksessa Lahden sadankahdenkymmenentuhannen asujan rauhaisan, viihtyisän lintukodon.

Vaan miten todella käykään. Tie kulkee täysin kaupungin parhaiden, jo sadoille perheille kodeiksi tulleiden, perinteisten, valmiiden asuinalueiden läpi säälimättömästi.

 

 

Näin kirjoitimme jo vuonna 2016

Lahden kaupunginvaltuusto on viimeaikaisilla päätöksillään (kehätie) osoittanut moneen kertaan, ettei sen päätöksissä ole mitään mieltä saati järkeä: kehätiepäätöstä tehtiin niin moneen kertaan, että politiikka vei voiton ja itse asia kääntyi kaupungin ja sen asukkaiden suureksi tappioksi. Kaupunginvaltuustostamme on muodostunut omaatuntoa kolkuttavien valtuutettujen puheareena, jossa valtuutetut asiaan liittyvässä keskustelussa saavat purkaa mielipiteitään tunti tolkulla. Lopputulokseksi tällaisesta höpöttävästä valtuustokäsittelystä jää useimmiten hyviä, viisaita sekä kauaskantoisia asioita kiertävä kompromissi tai täyskäännös valtuutetun puheenvuorossaan esittämästä mielipiteestä. Tätä on lahtelainen päättäminen.

 

Seuraavasta kahdesta karttavaihtoehdosta näkee jo tyhmempikin, mitä valitusta vaihteoehdosta seuraisi. Koko Launeen kaupunginosa tuhoutuu sympaattisine asuinalueineen, omakotitaloineen, luonnonrauhoineen.

 

Laneen%20vahtehto.jpg

Lobattu Eteläisen kehätien Launeen vaihtoehto

 

 

Renkom%C3%A4kikeh%C3%A4tie.jpg

 Vaiettu Eteläisen kehätien Renkomäen vaihtoehto

Rambollin%20kuva-aineistoa.jpg

 

Lahden kaupunginvaltuustossa on siis neljästi päätetty Eteläisen kehätien paikka. Viimeisessä ratkaisussa niukka enemmistö äänesti ratkaisuksi kalliin ja ympäristönäkökohdat huomioimattoman, suuronnettomuuksille alttiin ja vanhat asuinalueet tuhoavan Launeen vaihtoehdon.

 

Tänään 3.12.2020

 

Maantietunneli.jpg

Ensi viikolla tämä 13-kilometrinen autuus avataan liikenteelle ja jo nyt kehutaan, kuinka toinen sen tunneleista on pituusmitaltaan peräti toiseksi suurin suomalaisista moottoritietunneleista. Siinä sitä on kehumista. Puhumattakaan siitä, mitä jo on tapahtunut maantietunnelien ja kehätien kulkiessa Launeen ja Liipolan alueiden läpi ja alla. Tunnelien räjäytykset usean vuoden ajan ovat vieneet lopullisesti kotirauhan sadoilta ihmisiltä, rakennusten perustat ja viemäriverkostot ovat osin särkyneet ja monilta kohdin jouduttu kokonaan uusimaan. Alkava, jatkuva raskas liikenne yötä päivää liikennemeluineen, jokainen sitä ajava kuljettaja ja ajoneuvo saasteineen, onnettomuusriskeineen on välittömässä naapuristossa sekä huippuna myös juuri rakennetun suuren lähes 900 oppilaan Launeen uuden koulukompleksin ja sen oppilaiden todellinen viihtyisyysfiasko ja terveysvaara.

 

Maantietunneli2.jpg

Ensi viikolla tämä typeryys siis avataan liikenteelle. Menkää valitisijat paikalle avajaisiin, ryhmittykää sen tunnelien suille kunniaparaatiksi, päätöstänne ylpeileviksi todistajiksi.

 

Kaksi viimeistä kuvaa: kuvakaappaukset YLEn Hämeen TV -uutisista 3.12.20 klo 18.

Lis%C3%A4liite.jpg