Joskus on riemuissaan tekniikan ihmeistä. Silloin tekniikka syrjäyttää roimasti laissa säädetyn lautakuntien tai muun suuren joukon hallintopäätöksen. Tarvitaan vain maalais- ja ihmisjärki korjaamaan näinkin pienen kaupungin puutteet ja kas, kaikki sujuu kohta ilman ihmistä, ilman aasialaisten, afrikkalaisten ja muiden pelättyjen maahanmuuttajien maihinnousua tänne lähes suljettuun pohjolan peräkamariin.

Robotti%203.jpg

Ajelimme nimittäin kuuden matkustajan voimin robotilla eilen kierroksen keskellä Lahtea, sen mahdollisimman vilkasliikenteisessä maanantai-iltapäivän ydinkeskustassa.

Robotti%201.jpg

Aloitimme robotin kanssa sen peruspysäkiltä palveluasuntojen edustalta, Lahden Laaksokadun itäpäästä, matkasimme sitä pitkin. Pysäkki jo pääkirjaston kohdalla. Matka jatkui Laaksokatua pitkin, ylitti Saimaankadun, ennen Kauppakatua taas pysäkki, kääntyi Kauppakadulle kohti Hämeenkatua. Pysäys Hämeenkadun Sote-keskuksen pysäkillä. Edelleen kohti Vesijärvenkatua, sen ylitys ja kohti Rautatienkatua. Rautatienkadun kävelykadun risteyksestä matkaamme jälleen länteen Hämeenkatua pitkin, pysäkki ennen Mariankadun ylitystä. Ja niin matkamme kääntyi oikealle Rauhankatua pitkin, jossa pysäkki Aleksia risteävässä  kulmassa. Tässä lyhyt tauko, koska olimme muutaman minuutin edellä robotin aikataulua. Ajelumme jatkui Aleksin ylitettyämme Rauhankatua pitkin, ylitti Vapaudenkadun ja kääntyi oikealle Kirkkokadulle,

,Robotti%204.jpg

Näkymä Kirkkokadun kulmasta Yhteiskoulun kohdalta, josta  naapurikoulu Lahden lyseo esittäytyi meille robotin ikkunasta  komealla julkisivullaan.

matkan jatkuessa Ristinkirkon robottipysäkille.

Robotti%205.jpg

Lahden kaupungintalo siintää Ristinkirkon robottipysäkiltä kaukana horisontissa

Sitten jälleen Kirkkokatua myöten kohti Vesijärvenkatua, jonka ylityksen jälkeen pysäkki katujen kulmauksessa entisen TEVIn talon kulmassa. Kirkkokadun reitti jatkui ja kääntyi nyt oikealle Kauppakatua pitkin, sitä ajettiin korttelin verran ja matkareitti kääntyi vasemmalle Vapaudenkadulle, jonka jälkeen heti pysäkki Vapaudenkadun ja Kauppakadun kulmassa. Vielä matka kulki kohti alkuperäisen lähtömatkansa Laaksokadun reittiä nyt itää kohti kahden pysäkin verran ja palasi lopulta liikenneympyrän kierrettyään Laaksokadun lähtöpysäkille odottamaan seuraavaa tasalta lähtevää tutustujien tai matkaajien kierrosta.

Robotti%202.jpg

Kaikkiaan 41 minuuttia saimme istuskella ja ihmetellä, avaran, korkean, valoisan, ilmavan, äänettömän, nelivetoisen ajoneuvomme ja matkamme rauhaisaa kyytiä. Tällä kertaa vielä ajokkimme ei ihan itsestään toiminut, vaan muutamin osin

Robotgti%205.jpg

sitä esitellyt Pekka-kuljettaja käytti kaulassaan riippunutta kahta joystikin kaltaista säädintä, kertoi aina milloin robotti ajoi ilman häntä pitkin tietokoneohjelmoitua reittiä ja milloin hän puuttui sen kulkuun. Pekka kuvaili myös, miten kätevästi se pystyy kääntymään, sen kaikki neljä pyörää osaavat kääntyä ja myös vetää. Robotti toimii akustoon ladatulla sähköllä kahden vahvan, äänettömän sähkömoottorinsa voimalla. Se pääsee siis liukkaillakin ja talven pakkasissa meitä kuljettamaan, sillä sen sisälattiakin on lämmin matkaamaan. Tällä konstilla ei autoa, ei niitä karsittuja keskustaan johtaneita palveluasuntojen liikennevälineiden toimintoja enää ollut. Kaikki välttämätön onnistui, jopa terveydenhoito ja päivän välttämättömät kauppaostoksetkin - tunnin päästä robottimme kiertäisi saman lenkin ja ottaisi meidät kyytiinsä pysäkiltä, mikäli sen kuusihenkinen, turvavyöpakkoinen matkustamo vain sallisi. Turvavyön mekin totesimme tuiki tarpeelliseksi aivan ennen paluumatkan viimeistä pysäkkiä - robotti teki äkkijarrutuksen, Pekan mukaan edessä oli pieni puistapudonneiden lehtien kasa. Tarkka kuljettaja tuo robotti!

 

Kokeilu oli meitä vähän matkustavia tai paljon käveleviäkin kannustava. Robottiin nousu ja poistuminen olivat aivan ruhtinaalliset - auton alta pystyi nostamaan pitkän ja loivan sisääntulon ja ulosmenon, joten kulku ajopeliin sujui erinomaisesti rollaattorein, lastenvaunuin, huonojalkaistenkin. Hiljainen, rauhainen meno oli ihan ekstraa. Entä mitkä näkymät reitillä - keskellä kaupungin merkittävimpiä kohteita. Ja vielä sattumainen viiden hengen kanssakyyti monin kysymyksin, ihmettelyin puheensorinoin, nauruin sekä toistaiseksi kokeilua (Lahtea ennen Tampereella) toteuttavan Pekka-kuljettajan asiantunteva opastus, tarkka kerronta robotin ja hänen vuorottelustaan ohjata tätä kokeiluihmerobottia varmisti meidät robottivoimaan ja sen ensimmäiseen kokeilupuolivuotiseen Lahden kokeiluun ihastumaan. Menemme ajelemaan toistekin maksuttoman kokeilun. Menkää tekin. Se on paljon lupaava ratkaisu Lahden tukkoisen keskustan avartamiseksi meille sekä uusille että vanhoille lahtelaisille.

Roborttikartta.jpg

LSL:n kartta robottibussin reitistä ja pysäkeistä.

 

Robottibussi on matkustajille ilmainen (lsl.fi)