Kullervo2-normal.jpg

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2013/09/kullervot-ja-heidan-aitinsa

 

Kun miltei viisi vuotta sitten Teatteri Vanha Juko vyörytti vielä epookin teatterinsa lämpiöön, lavalle ja katsomoon Lauri Maijalan ohjaaman Kiven Kullervon, puhuimme sen yhteiskunnan tilaa ruotivasta ilmiöstä Kullervot ja heidän äitinsä. Teoksen voimalataus oli silloisen esityksen naisnäyttelijöiden tunteiden aitouden varassa, ja tulkinnan miehet tekivät modernin tekstin ja ohjauksen tahallisesti suurennellut kulissimaiset, kuvitellut, lähes kansainvälisesti tyypitellyt hahmoluomukset - Kullervokin orja-otsassaan hakaristileima.

 

Kullervo%20d.jpg

 

Eilen 1.2.2018 ensi-illassa koetun Kullervon voi jälleen sijoittaa yhteiskunnallisen ajattelun kärkisijoille koko suomalaisessa teatteritarjonnassa ja päivänpolttavassa yhteiskunnan tilaa pohtivassa keskustelussa - nyt Kullervot ja heidän miessakkinsa luovat rajun ja vereslihaisen hyytävän, koskettavan komean tulkinnan Kullervoiden kohtaloista tämänpäivän Suomessa, orja-merkkinään työvoimahallinnon aktiivimallileima otsassaan..

 

 

Markus Karekallaksen ja tekijäryhmän Kullervo on aitoudessaan groteskin armotonta, vaikuttavan suorapuheista yhteiskuntatilitystä. Kokonaisuus luotaa syvältä Aleksis Kiven Kullervon mielensyövereitä, nykyajan läheisten puutetta, kohtalonomaista ongelmien kasautumista sekä pitkälle laitostuneen 2000-luvun ihmispolon kaltoinkohtelua. Huolto- ja laitosorganisaatiot ja niiden yksilöi luukku-luukulta juoksuttava toimimattomuus saavat näytelmässä pirullisen hienosti näytellyn satiirin sekä ironian keinoin meidät hyvin toimeentulevat ivallisesti nauramaan omalle välinpitämättömyydellemme.

 

Tämä riihimäkeläis-jukolainen Kullervo-näytelmä on kaiken aluksi ja lopuksi omaäänisen komeaa teatteritaidetta. Sen nelihenkinen näyttelijätyö - karskin väkevästä kullervo-roolityöstä alkaen - on persoonallista, rennon osaavaa ja konstailemattoman ammattitaitoista, syvällisesti eläytynyttä näyttelijäilmaisultaan ja yhteisnäyttelemiseltään.

 

Koko esityksen sisältöpainotukset ja rytmi sekä näyttämöllepano ihastuttavat selkeydellään ja toimivuudellaan. Mielenmaisemia kuvittava lavastus mielikuvituksellisissa visioissa ja monissa taidokkaissa vaihdoissa, tunteita alleviivaava äänimaailma herkkävaistoisessa viitteellisyydessä keskittävät kokonaisuuden olennaiseen. Kontrastina silloin tällöin Kiven alkuperäistekstin runollisten säkeiden menneisyyden kaiku taustaämyreistä vastapainonaan näytelmän loppumusiikin englanninkielisten satuttavan kauniiden riimien lohduttomuus täydentävät kokonaisuuden klassisen hienoksi, koskettavaksi teatteriteokseksi.

****

 

Esityksessä elämme väliin raadelluin kipein häpeäntunnoin maailman vastuullisimman maan saamattomina kansalaisina, väliin taas retkahdamme täyteen nauruun näytelmän riemastuttavan avoimessa huumorissa yhdessä esittäjien kanssa arjen mielettömyyteen eläytyen.

 

Esityksen päätyttyä salintäysi ensi-iltayleisö ponnahti spontaanisti seisomaan ja raivokkaisiin taputuksiin. Lahtelainen teatteriyleisö oli saanut kokea poikkeuksellisen hienon, puhuttelevan ja ajantasaisen Kiven Kullervo-tulkinnan modernin hienossa salissaan ja suuri järjestäjäorganisaation kutsuvierasjoukko todistuksen yhteisöä eheyttävästä ennakkoluulottomasta työstään - aplodien kaikuessa pitkään ainutlaatuisen esitysensemblen teatterityölle.

 

 

****https://www.youtube.com/watch?v=8ffFaJSDv9g

 

 

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2018/01/vankilateatteria-ensimmaisen-kerran-lahdessa

 

Lis%C3%A4liite.jpg