1295557259_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Voi että oli mukavaa olla niin monta kertaa yhdessä esittäjien kanssa hukassa ja miltei tempautua mukaan laulamaan joskus vaikeisiinkin (Iiro Rantalan) sävelkuvioihin tai nostella varpaita koreografian kiehtoviin koukeroihin Kannaksen lukion Kari Hotakaisen näytelmästä Hukassa on hyvä paikka nauttiessaan: tuossa ne uudet asiat, ystävät, aikuisetkin ovat ihan lähellä vaikka ovat liian usein hukassa. Suvi Halisen ohjauksessa viehätti alkuperäistekstin paikkojen ja tapahtumien sovitus nautittavasti ja tyylillä lahtelaisiksi Mukkuloiksi, Jalkarannoiksi, Liipoloiksi eli Lahen kaupunginosiksi sekä kohtausten jännitteiden sisäistyneet ja mietityt kaaret ynnä tietenkin itse alkuperäisteksti niin maukkaasti filosofoituna, kannakselaisten valoisan eloisasti, musikaalisesti ja luontevassa muodossa tarjoilemana.

Kyllä tällä jo reilun vuosikymmenen ikäisellä suomenkielen hauskannerokkaalla ja harvinaisella kielenkäytönakrobatialla viimein oli aika tulla myös lahtelaisten koettavaksi, eikä hullummassa asussa tullutkaan. Jos ei kaikki roolityöt olleet vielä loksahtaneet prikulleen  kohdalleen tai tekstin ajankuva yksinhuoltajuudesta hieman vanhahti, niin ainakin poikkeuksellisen hauskaa kielitaituruutta esitys pursusi kekseliäässä dialogissaan jokaiselle ja jokaisen ikäiselle nautittavaksi. Liikunnan riemun ja taidon mielikuvitusrikas ryyditys (Säde Niemi) esityskokonaisuuteen oli vallan maistuvaa herkkua, myös esittäjien taidollisena näytteenä hioutunutta ja tunnelmaanostattavan rentoa.

1295597959_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Jos yhdenkin päivän elää ilman tanssia, alkavat jalkapohjat kasvaa sientä niin, että koko talo ja rakennus täyttyy sienestä ja hyi-haisee: kauhuajatusta tutkimassa Mukkulan kaksoset, Viluttitanssija ja Humppa-Veikko

Vaan entäpä Juntti-Mutterin (Kalle Laakso) karhean ronski hahmo, taiten rakennettu ja mukavan hurlumheinvakavasti tulkittu tarinan päähenkilö - loistokkaasti analysoitu ja tulkittu roolityö, tai Humppa-Veikon (Arto Kotilainen) oivaltavasti rakenneltu oikea mielikuvaseikkailuiden, lapsekkuuden ja poikamaisuuden prototyyppivelmuilija, joka rakettiaseensa lailla käynnisti kohtaukset toisensa jälkeen. Talonmies Usko (Mikhail Jegorov) sydämellisine, arjenlämpöisine laulusooloineen ja kerrassaan luonnikkaalla olomuodollaan vei väkisin sympatiamme. Isän (Lauri Simola) korninkoomisen pönttömäisen kaljumaskeerausnäytteen taakse kätkeytyi ajatuksella rakennettu, kuivanhuumorikasteinen, uskottava henkilökuva. Talonmiehen rouva (Riikka Pusila) ja kioskin Helena (Rosa Laaksonen) olivat vankkoja luomuksia, ja heidän laulusoolonsa illan herkimpiä, sensuelleimpia tunnelmapaloja, samoin kuin Mukkulan (Annika Laine ja Ella Lainio) kaksosten ratkihauska ilmestyskokonaisuus yksin- ja kaksinhuoltajuuspiruiluineen. Viluttitanssija (Henni Tanninen) replikoi ja ajatteli osaavasti, tanssi meidät ja partnerinsa vaivatta hurmaten. Pihan lapset (Janika Loikkanen, Sanni Tunturipuro ja Sonja Kouvo) toivat esitykseen kirkkautta ja valoisuutta, vapautunutta liikekieltä ynnä vauhtia telmiessään näyttämöllä. Orkesteri säesti näyttämön taustalla, hieman kulman takana täsmällisen railakkaasti renkutellen.

Näytelmän sanoma - aikuisten työkiireitten tai työttömyyshuolien ja harrasteitten tiiviisti aikataulutetussa arjessa lapsi ja lapsen arvo niin usein unohtuvat - puraisi meitä useamman kerran. Kannatti tulla, arvioi kahdeksanvuotias katsojakaverini Helmi ensikommentissaan. Omalle vanhamalliselle, kyynisyyden, raskasmielisyyden, yksitoikkoisuuden ja mielikuvitustaidoiltaan lähes lukkiutuneelle aivojeni kovalevylle esitys oli täydellinen, raikastava pikapuhdistus.


Hämmästelin väliajalla Kannaksen teatterin ulkoista uutta muotoa ja salin monenlaista silmänruokaa: nouseva katsomo, eteenvedetty ja ansiokkaasti suunniteltu sekä toteutettu lavastus, äänentoiston timantinvahva taitaminen, unohtamatta esityksen vaatesuunnittelun tyyliniekkaista muotokieltä ja värikästä puvustusta sekä kivaa tarpeistoa.

 http://www.edu.lahti.fi/kannas-l/

Vimeiset esitykset:

pe 21.1. klo 18.00

la 22.1. klo 14.00 ja 18.00

su 23.1. klo 14.00 ja 18.00