Lahden Dilan Theatrum Olga on valmistanut maailman ihmiskaupasta rankan, rehellisen, ihmisen pahuudella mässäilemättömän esityksen, joka vavahdutti ja hiljensi. Esityksen jälkeen monet pienet murheet, arkipäivän turhat huolet ja mielipahat kalpenivat pienikokoisiksi, ymmärrettäviksi. Esitys oli alustus oman sisäisen minämme keskusteluun käsittämättömän laajan, järjestäytyneen, julman ihmisbisneksen maailmasta, jossa me tässä maailmassa, täällä Suomessa, Lahdessakin joka päivä elämme.
Lasse Kantolan esitykseen orientoiva alustus on päättymässä ja esitys alkaa.
Theatrum Olgan Lasse Kantolan kirjoittaman ja ohjaaman esityksen pohjana on käytetty ihmiskaupan tai kidutuksen uhriksi joutuneiden lasten tekstejä. Esitys rakentui kuvista, videosta, musiikista, äänistä, tekstistä, tanssistakin. Ennen esitystä ohjaaja-käsikirjoittaja antoi esityksen ymmärtämiseksi ja siihen asennoitumiseksi faktatietoja, tässä joitakin:
Ihmiskauppa on sitä kun ihminen siirretään hyväksikäyttötarkoituksessa erehdyttämällä tai pakottamalla orjuuden kaltaisiin oloihin. Kaksi miljoonaa ihmistä joka päivä on alistettuna ihmiskaupan uhrina ja sen kauppatavarana.
Vain aniharvoilla hyväksikäytetyistä on mahdollisuus kertoa elämäntilanteestaan saati selviytyä eroon alistetusta asemastaan.
Seksuaalinen hyväksikäyttö on ihmiskaupan yleisin muoto, mutta ihmiskauppa on myös pakkotyötä, orjuutta tai muihin ihmisarvoa loukkaaviin oloihin saattamista. Ihmiskauppa voi olla myös kaupankäyntiä elimillä tai kudoksilla.
Bisnestä ja uskomuksia
Ihmiskauppa on ennen muuta maailmanlaajuista bisnestä, mutta myös paljolti uskomuksiin perustuvaa toisten, puolustuskyvyttömien hyväksikäyttöä. Malesiassa vielä tänään on käytössä keskiaikaiset pienten lasten raiskaukset, menneitten vuosisatojen uskomuksiin perustuen: keino säästyä pahoilta taudeilta kuten aidsilta on raiskata mahdollisimman pieni, puhdas vielä sukupuolisesti koskematon lapsi.
Köyhät vanhemmat kehitysmaissa, kehittyneissä maissakin saavat suuresta lapsikatraasta parhaat tulot myymällä lapsensa elinsiirtopaketteina: heistä saa lääketiede terveen ja hyvinvoivan maksan, munuaisen, sydämen ja jopa uuden teknologian mukaisen ihmisihonkin länsimaisen plastiikkakirurgian raaka-aineeksi, ihonhoitoaineiden materiaaliksi kemian teollisuudelle.
Teatteri muuttaa ajatukseni
Kun runsas vuosi sitten sain ensimmäisen kerran käydä Italiassa, toteutui yksi länsimaisen ihmisen elämäntavoitelause Kaikki tiet vievät Roomaan.
Tänään tuon ihailemani ihmeellisen historiallisen ilmapiirin glamour haihtui vajaan tunnin mittaisessa teatteriesityksessä helvetin maanrakoon ja kaikki maailmalliset sädekehät Italiasta murenivat.
Italiaan vievät monenlaiset tiet: siellä on laskettu olevan yli 10000 nigerialaista prostituoitua, muista hyväksikäytetyistä kansallisuuksista puhumattakaan. Italia on yksi eurooppalaisen ihmiskaupan keskus, Belgian, Romanian, Albanian, Itävallan, Ranskan ohella. Siellä on myös länsimaisen kristillisyyden keskus – katolinen kirkko - paaveineen.
Teatterin vaikuttavuutta
Tässä teatterissa ei teatterikikkoja tarvittu.Teatterikriitikko kalpeni turhaksi olioksi.
Upea autenttinen kuvakerronta eteni taustan valkokankaalla, läpi esityksen soi sydäntälämmittävän kaunis Kwanin Shine kontrastina ihmismielen julmuudelle.
http://www.youtube.com/watch?v=AZ6isB1iEyU
Näyttelijät tulkitsivat tekstiä asiallisen lakoonisesti, sisäistyneesti, vakuuttavaa, pelottavan rehellistä dialogia ihmiseltä ihmiselle: faktat kouraisevat, herättävät, vaativat pohtimaan mitä tehdä.
Perusteellisimmatkaan ihmiskaupan tutkimukset ja selvitykset eivät viranomaisia liikuta ja niiden tietoja pompotellaan viranomaiselta toiselle vuosikausia.
Kovin hiljainen, kriminaalikielellä vaitonainen oli eilinen nuori yleisö esityksen jälkeen. Järkyttyneitä ja yllättyneitä olimme: teatteri oli informaatioesityksellään iskenyt meitä ja tietämättömyyttämme rajusti päin kasvoja. Helpotukseksemme esityksen jälkeen ohjaaja pyrki avaamaan keskustelun. Vain muutaman puheenvuoron pystyi vakavaksi järkyttynyt, hiljentynyt yleisö esittäjille antamaan.
Theatrum Olga
Human trafficking
Näyttelijät:
Andy Mc Brearty
Sini Vesikallio
Jarko Manninen
Juha Laukkala
Suvi Salo
Krista Jokela
Janika Kolu
Veera Kosunen
Aurora Kantola
Runot: Lealiisa Kantola
Valokuvat esityksestä: Pia Rautio
Ohjaus: Lasse Kantola
Elokuva: Henna Kosonen
Vaikka on totta, että kirkkokunnat periaatteillaan, lähimmäisrakkausajatuksellaan antavat suojan kaikille hyväksikäytetyille, kaikille väärinkohdelluille, niin eivät kirkkokunnat tuosta ihmisen organisoimasta pahuudesta erillään ole, päinvastoin: tänään tapetilla ja median päiväkeskusteluissa ne ovat esillä enemmän kuin mikään muu.
Suomen ekumeenisen neuvoston seminaarin yhteyteen Lahdessa 25.3.-26.3.2010 Theatrum Olgan valmistama esitys on komean rehellinen alustus, se kolistelee kirkkokuntien perustuksia ja vakavoittaa meidät kirkottomatkin valtavan suuren ihmiskaupan tietoisuuteen, tietoon salassapidetystä ihmisen julmuudesta.
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.