Vil%C3%A4hteen%20oulu.jpg

                                                          Nastolan Villähteen koulun uudisrakennus 10.12.2015 kuvassa oikealla

 

Lahden ja Nastolan kuntien yhdistymishallitus potkii ja ponnistelee syntymänsä alkureaktioissa erikoisin ennakkopäätöksin kouluasioissa, tulevan suuruutensa kiehtovassa, kaikkitietävässä ja kaikkiosaavassa huumassaan. Millaiset päättäjät ovat asialla?

http://www.lahti.fi/www/cms.nsf/pages/79512CE632A6EB41C2257DE7004020D6

 

Nastolan päättäjät eivät ainakaan Lahden kouluoloja tunne, sillä niitä ei tunne edes Lahden päättäjät. Lahden nykyiset kouluolot kun ovat kenties maan surkeimmissa käsissä. Nastolalaiset ovatkin kirjanneet kuntien yhdistymissopimukseen allekirjoittamisen ehdoksi Villähteen, Rakokiven ja Kukkasen koulujen uudet rakennukset aloitettavaksi jo tänä vuonna 2015 taatakseen alueensa perheille ja lapsilleen terveet, moitteettomat opiskelutilat.

Nastolan väen on hyvä myös tietää, että koulutus ja oppivelvollisuuden järjestäminen on Lahdessa määritetty pelkästään neliöiden hatarissa laskelmissa. Lahdessa oppilaan arvo mitataan lattianeliöllä: sitä parempi oppilas, mitä vähemmän hän vie tilaa. Suurlahden kolmen toimialan käsittävässä organisaatiossa kukaan virkamies ei hoida tai toimi ja taistele koulutuksen ja opetuksen, meidän vanhempien ja lastemme oikeuksien puolesta.

 

Kouluelämää kehitetään lakkauttamalla

 

Me lahtelaiset tiedämme, että kaupungin johdon insinöörillinen laskutavoite viime vuosina on ollut ja lähivuosina on vähennyslaskun yltyvä käyttö. Jo sivistystoimialan edellisen toimialajohtajan Maritta Vuorisen aikana vähennettiin lähes kaksikymmentä lahtelaiskoulua liiallisiin oppilaskohtaisiin neliömääriin vedoten. Nyt vauhti vain kiihtyy. Nykyinen toimialajohtaja Tiina Granqvist, hallintotieteiden maisteri koulutukseltaan, on edellisessä toimessaan perehtynyt kunnan koulutalouteen. Suuruuden maksimoinnin ja synergian nimissä aiotaan kaikki loputkin koulumme typistää suuryksiköiksi niin, että nykyisistä kouluista puolet häviää. Määrä on ihailtavaa kunnallisbyrokraattista säästöajatusta täynnä - siinä vain ei ole huomioitu lainkaan tulosta, opetuksen laatua, joka rappeutuu vielä suuremmissa prosenteissa. Kohde, lapsen ja nuoren elämän tärkein - hyvä, rauhallinen, terve oppimisympäristö - on tässä säästöinnossa kokonaan kuopattu.

 

Lahtikonserni vuokrankiskurin asemaan

 

Lahden kaupungin ylivoimaisen yksinvaltaiseen päättäjäruhtinaan asemaan miltei vastustuksetta kiipinyt kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirrta sanelee asiat. Hänen käsikassaransa Tilakeskuksen Mauri Koistinen ja sivistystoimialan koulutusasioista vastaava opetus- ja kasvatusjohtaja Lassi Kilponen hoitavat kouluasiat kuin entisajan keisarien malliin. Parivaljakko on ottanut keinoikseen myös pelottelun ja ylipuhumisen: Koistinen oikuttelee niskakarvat pystyssä asiakkaittensa mielipiteille suuttuen ja Kilponen yrittää puhua asiantuntijat ja vanhemmat tainnoksiin mustat asiat valkeiksi kääntäen. Tosiasiat ja uskottavuus näiden virkamiesten puheissa ja toimissa näkyvät saamattomuutena. Rehellinen ja vastuullinen Lahden kouluasioiden hoitaminen on kadonnut.

 

He haluavat myydä kaupungin kaiken hiellä, työllä, pedagogisilla ja yhteisöllisillä ideoilla toimivat, kasvatuksellisesti hienot ja kiinteistökunnoltaan hyväkuntoiset rakennukset suuryhtiöille ja liikemiehille. Esimerkkinä tästä pakkomielteestä on Eliel Saarisen piirtämä Harjun erinomainen koulu. Keisarillinen ideavalikoima on niukka: suuryhtiöt omistakoot kiinteistöt, kaupunkimme päiväkodit ja koulut vuokratkoot tilansa suuromistajilta. Hallinto kolmiportaiseksi - keskushallinto+Tilakeskus +kaupungin tekninen puoli - kukin yhtenä osapuolena nyhtäkööt tiloista sievoiset vuokrasummat suoraan koulujen ja päiväkotien vuosibudjeteista. Näin käyttäjät kyykytetään nöyristeleviksi alamaisiksi ja pakkotilanteeseen suostua keisarillisiin, yksinvaltaisiin oikkuihin. Nämä sisäisiksi vuokrakuluiksi nimitetyt välikäsien miljoonaeurot saadaan meiltä oppivelvollisuuslasten ja lukiolaisten vanhemmilta ja muilta kunnan asukkailta kätevästi kerättyinä veroeuroina.

 

 

Tapaus Tiirismaa

 

Tiirismaa11.12.15.jpg

 

Taustalla lasi-ikkunainen Tiirismaan koulun homeisen kiinteistön kaupunginpuoleisin seinä. Rakennuksen moukarointi ja piikkaus luurankovaiheeseen saakka on kohta alkamassa. Sen edessä on jo kaksikerroksinen parakkirakennelma ja lisää on tulossa kuvassa olevan nosturin siirrellessä paraikaa uusia elementtejä leveiltä kuljetuslaveteilta Ursan kentän täyteen. Tarkkailija ihmettelee, miten parakkikylä voidaan rakentaa  juuri alkavan homeremontin viereen, missä remonttiäänistä, purku- sekä homepölystä ja mikrobeista koko parakkikoulukylä  täyttyy aamusta iltaan. Tähänkö pölyiseen ja homeen täyttämään ilmanalaan rakentuvat väistötilat Tyttökoulun Talo Oy:n vuokralaisille, meidän lapsillemme?  Lukijan kävelyretki Ursan kentälle avaa silmät ja ajatukset vakaville pohdinnoille.

 

Nyt kuitenkin Koistinen&Kilponen -kaksikko on kääntänyt kelkkansa oikullisen valtansa näyttääkseen. He ovat tehneet esityksen Nastola-Lahden yhdistymishallitukselle ja edelleen yhdistyvälle valtuustolle ostaa homeinen, useille oppilaille terveyshaittoja ja kroonisia sairauksia jo tuottanut Tyttökoulun Talo Oy:n kiinteistö kaupungille: siis ostaa yksityinen, homeinen, terveydelle vaarallinen kiinteistö kaupungin omistukseen. Mediassa he esittelevät asian jo valmiiksi tehdyksi kaupaksi.

 

Yksinvaltaiseen vallankäyttöön kuuluu tietenkin tehdä kouluratkaisut täysin vastoin koulun vanhempien ja vanhempainyhdistysten lehdistössä esitettyjä vetoomuksia ja vaatimuksia saada lapsilleen tutkitut, turvalliset, terveelliset koulutilat.

 

Kasvatusoppineita ei kuunnella

 

Onko Lahden koulutilanteessa näkyvissä muuta positiivista kuin Launeen koulun samanlaista, vuosikymmenien remonttien tuhoamaa ja parakkikylänä tällä hetkellä toimivaa koulua päivittelevä ja sen epäonnistuneista korjausoperaatioista vastuullisia tilille vaativa sivistyslautakunnan puheenjohtaja Eero Vainio. Ihmeen asiantuntemattomasti Lahden sivistyslautakunnan jäsenet puolueista riippumatta tekevät pedagogisesti perustelemattomien suuryksiköiden perustamisia, vaikka esimerkiksi Jyväskylän yliopiston monissa, laajoissa tutkimuksissa professoritasoiset kasvatustieteilijät todistavat ja vaativat pieniä, yhteisöllisiä kouluja lapsen ja hyvinvointiyhteiskunnan edun nimiin.

 

Koululakko - joukkokanne

 

Onko vanhempien ja isovanhempien tehtävä hoitaa Lahden kouluolot kuntoon, kun palkkaa saavat virkamiehet eivät siihen pysty, vaan ylimielisesti näyttävät ja leikkivät yksinvallallaan lasten terveydellä vanhempien huolesta sekä kannanotoista välittämättä.

 

http://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2015/06/lahden-koulukaaos

http://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2015/02/lahden-sivistyksen-tuhlaustivoli