Teatterikes%C3%A4%2022%20Alku%20keskikoh

Arni Rajamäen taiteellinen opinnäytetyö - käsikirjoitus ja ohjaus - on teatteriammattilaisille tarpeellista, sisältörikasta, omaa työtä tarkkailemaan innostavaa, opettavaisen härskiosumaista laadultaan ja suorapuheisuudeltaan, hirtehisen hauskan revittelevää perustekstiä kaikille näyttelijöille selväsanaisuuden, painotusten ja kokonaislauseen loppumuotoiluille jo pelkän puheopetuksen näkökulmasta. Eikä se katsojaakaan jätä muodoltaan ja sisällöltään sävähdyttämättä.

Asiana se pureutuu teatterin vaikuttavuuteen, erikoisesti sen kaavaiseen kyllästyttävyyteen ja tarjoaa vaihtoehtoja puolentoistatunnin mittaisella pohdinnallaan ihmisen koko ilmaisun, ajattelukapasiteetin, asenteen ja teatterintekemisemme ja tottumustemme mitoilla nykyiset teatterikäsityksemme kerran tai useamman maahan murskaksi polkien.

Ohjauksen ideana on näyttelijän lukea suoraan silmästä silmään katsojalle tämä räväkkä Rajamäen teatterifilosofia mitään unohtamatta, häpyä häpeämättä - ilmeisesti sopivin tapa on antaa teksti suoraan esittäjälle ja se näkötuoreena hänellä esityttää. Pieni tekninen vilppi sallitaan katsojien kyllästymisen estämiseksi - suurelle kankaalle meille yleisön nähtäväksi koko ajan syötetään teksti, välillä joskus kuin foneettisesti tarkoittaen suurikokoisin kirjaimin tekstin tärkeyttä painottaen, ja samanaikaisesti esittäjä näkee katsojien takaa saman lukemansa tekstin.

 

Teatterikes%C3%A4%2022%20Artturi%20Souli

Tietenkin esittäjästä riippuu paljolti esityksen tulos. Arttu Soilumon luontevan vauhdikas, valoisasävyinen, sujuva tekstin suoltaminen tuntui välillä jo virtuoosimaiselta itseisarvolta, nautittavalta puhetekniikalta - vaikkei kuulija aina mukana pysynyt näin runsaan asiatekstin ajatuksissa tai määrältään noin harvinaisen valtavassa sanamaratonissa.

Ohjauksen peruspiruilua pohjusti hahmo, jossa esityksen aluksi konserttiasuun pukeutunut tyylikkäistä tyylikkäin konserttipianisti soitti klassisen pianokonserton. Sillä todistettiin kaiken taiteen muodon pyhyyttä, joka taas itse tekstissä täydellisesti todistettiin koko taiteen tuhoajaksi, kaikki omat taidekäsityksemme ja tottumuksemme murskaten.

Teos sivaltelee ja repii palasiksi entiset luulomme taiteen muodoista ja käytänteistämme ja ottaa teatterin ytimen pohdiskeluun mukaansa. Komeaa ja tyhjentävää on Arni Rajamäen rooliteksti ja teatterianalyysin perinpohjaisuus.

 

Käsikirjoitus ja ohjaus
Arni Rajamäki

Tila- ja pukusuunnittelu
Jenni Räsänen

Ääni- ja valosuunnittelu
Elle Kokkonen

Dramaturgi
Tarleena Laakko

Pianosolisti
Tarmo Rajamäki

Konsultti
Jaakko Pallasvuo

Esiintyjä
Arttu Soilumo

Esitysarvio Tampereen Teatterikesän esityksestä TTT.Kellariteatteri 2.8.22

 
 
 
Lis%C3%A4liite.jpg