Vierailin eilen päiväkahvilla kodissa, jonka ikkunoista näkyy vielä toimiva lahtelainen alakoulu pihoineen. Näin pienen koululaisen kiertelevän koulurakennustaan ja kurkistelevan sen ikkunoista sisään. Tuleva uusi koulunalkamiskokemus on salaperäinen ja kiehtova, vähän pelottava. Jokaisella meistä ensimmäinen koulupäivä on omana, silminnähtävänä, koulupaikkaan juurtuneena tunnekuvana muistissa vuosikymmentenkin kuluttua.

 

Viimeistään muutaman kouluvuoden jälkeen koulu alkaa tympiä tuotakin pientä koululaista. Ajan trendin, hetkellisyyden mukaan jokin monista sadoista valtakunnallisista tai kymmenistä lahtelaisista kouluprojekteista kuittaa lapsen koulupahoinvoinnin tilapäiskontaktein ja  tilapäishenkilökunnan voimin. Minne on kadonnut opettajien mahdollisuus hoitaa lapsia ja nuoria ihmisläheisesti ja kokonaisvaltaisesti?

 

Hälyttävän vakava vastaus kohtaa minut tavatessani vielä nuoria ja iskukykyisiä päteviä opettajia. Liian moni pitkään Lahdessa virassa toimineista tuttavistani on siirtynyt toisiin kuntiin voidakseen tehdä koulutuksensa mukaista, pitkäjänteistä opetustyötä oppilaansa parhaaksi.

 

 

Lahden koulutoimi

 

Lahden kaupungin koulutoimella menee hyvin. Siihen käsitykseen pääsee uutukaista painotuotetta Lahden kaupungin sivistystoimialan lehteä lukiessaan.

Kun oman kehumisensa saa vielä painoasussa omaan hienoon lehteen, niin sehän on silloin kuin totta.

 

1810345.jpg

Lahen uutisten taittomalli Sivitystoimialan lehden kouluaukeamasta

 

Lehden kouluosuudessa kohta väistyvän sivistyslautakunnan puheenjohtaja Päivi Starckjohann ylistää osuuttaan kouluverkkouudistuksessa ja avoimuuttaan lautakuntansa päätöksenteoissa palstan levyisesti hymyillen. Hymyn leveys paljastaa sanojansa ironisuuden ja totuus on juuri päinvastainen.

 

Viereisellä sivulla kaupunkimme uudet pomottajat, aluerehtorit täyttävät vartaloillaan koko sivun leveyden. Jutussaan he kiittelevät hyvää yhteistyötään ja strategiatekeleitään. Tosin lehtijutussa äänessä on vain kravattikaulaisten äänekkäin, eteläisen alueen aluerehtori Esko Taipale. Niinpä lainaan tähän hänen lausahduksensa koulun ottamasta vastuusta:

- Olen välillä ollut ahdistunut siitä, että yritämme pitää edes muutaman tunnin päivässä lapsen elämästä kunnossa.

Siis mistä hän olikaan ahdistunut?

Lukijan huomion saa myös toinen Taipaleen huolenilmaus:

- Eteläisellä alueella 15 prosenttia kouluikäisistä lapsista ja nuorista on erityisoppilaita.

Vuodatusteni lukija tosin muistaa, että Lahden sietämättömän erityisopetustilanteen rakensi juuri kouluverkkotyöryhmä Taipaleen johtamana: Kallion, Kaikuharjun ja Kivipuiston koulut  lakkautettiin ja sulautettiin erityisoppilaineen juuri eteläisen alueen kouluihin. Ja vasta nyt sama mies ymmärtää päivitellä aikaansaannoksiaan.

 

Fenix-hanke, sähköinen reissuvihkosysteemi saa myös koko palstankokoisen tilan tällä kouluaukeamalla. Siitä selviää, että taas on palkattu projektisihteeri koulutoimeen – koulun ja kodin välistä yhteistyötä varten. Missä luuraa oppilaan vanhempien ja opettajan luontevan kanssakäymisen arvostaminen?

 

 1810244.jpg

Lehden sivustoilla jokainen toimialan osa-alue urheilusta kulttuuriin saa vaihtelevantasoisen esittelynsä. Suurimmassa kuvassa hymyilee ja kolme sivua lehdestä täyttää toimialajohtaja Maritta Vuorinen, jonka tekstissä termejä - organisaation kehittäminen, toimintaympäristö, positiivinen kaupungin maine, laatutyö, jatkuva prosessi, tavoitteiden kuvaukset, suuralueiden vuosiympyrä, nykytilanteen analysointi, kaupunkistrategian tukeminen, tulevaisuutta tukeva organisaatio - riittää näille aukeamille. Asiakaslähtöiset palvelut Vuorinen myös mainitsee. Missä ne viipyvät?

 

                                                                0

Henkilökunnan lehti on kalliisti ja ammattitaitoisesti Osmo Pennan taittama, osa sen kuvista on laadukkaasti Juha Tanhuan ottamia. Useimmista artikkeleista kuitenkin puuttuvat kirjoittajan ja kuvaajan nimet.

Sivistystoimialan lehden jos minkä voisi ennen painoa joku oikeinkirjoitustaitoinen lukea ja korjata lauserakenteet suomenkielelle sekä laittaa kymmenet välimerkit paikoilleen.

Lehden toimitukseen on palkattu projektisihteeri Heini Moisio. Hänen mukaansa lehti on tarpeellinen, koska muillakin toimialoilla on vastaava lehti. Syyhän se on sekin.

 

 

                                                                0

 

Pieni koululainen ei onneksi vielä vilpittömyydessään tajua, kuinka kauas - alkuaan hänenkin parhaakseen luotu - Lahden koululaitos on projekteineen, strategioineen, vetovoimaisuuden tavoitteluineen, uusine pomottajineen ja mammuttiyksikköineen ajautunut perustarkoituksestaan. Tajuammeko me aikuiset?