405282.jpg

Kiirastorstaina väkevää inhimillisyyttä, lohduttoman vakavaksi ajatteluttavaa, uhrautuvaa, voimakkaasti latautunutta, yleisön itseensä liimaavaa, harvinaista läsnäolevaa, katsojansa sisällöllisesti ja ilmaisullisesti vangitsevaa teatteria oli tarjolla täyspainoinen kolmetuntinen.

Tämmöisen jättikuorman, puhdistavaa, inhimillistä, absurdissa todellisuudessaankin ymmärrettävää, tulevaisuuttamme menneestä ennustavaa sanottavaa tarjosi yhteisilmaisultaan kenties maamme ainutlaatuisin, uudistavin, omaäänisin, kauaskantoisin teatteri. Miksi ja mistä se ainutlaatuisen voimansa ammentaa?

Lahden kansanopiston teatteriopiskelijoiksi valitut, teatterialalle armoitetun lahjakkaat taiteilijat ovat saaneet olla maamme parhaiden teatteripedagogien poikkeuksellisen tehokkaassa ja pitkäkestoisessa prässissä kaksi työvuotta. Välivuosineen kaikkiaan kolme vuotta kypsynyt ryhmäyhteistyö näkyy taiteilijaryhmän avoimuudessa toisiinsa ja yleisöönsä. Jokaisen sen jäsenen taiteilijaolemuksen vilpittömässä, teeskentelemättömässä, persoonallisessa ilmaisussa syntyy yhteinen ilmaisutaso, jolla on täysi sisäinen ja ulkoinen jättivoimainen teho ja tenho. Tällaista poikkeuksellisen vaikuttavaa yhteisilmaisullista teatteria yhteiskuntamme tarvitsee hengittääkseen ja estyäkseen omaan kulttuurityhjään krääsäänsä tukehtumasta.

 

Sibujenerotteluviiva.jpg

Tänä vuonna Teatteri II:n Suomen-kiertueella nähtävä esitys koostuu kahdesta näytelmästä,  Nollapiste  ja  Peilitalo. Opiskelijat itse ovat ohjanneet ja käsikirjoittaneet näytelmät.

Nollapiste

,Kansanopistokiertue17kev%C3%A4t.jpg

Teksti tuo elämän ja kuoleman ilmapiirin sukupolvien tiedon ja kokemusten kautta tajuttavaksemme, avaa klassisen naisen ja miehen rakastumisen pysähdyttävän kauneuden, sodan pakollisuuden ja rakkaustunteen kuihtumisen tunnistettaviksemme. Inhimillisen käyttäytymisemme, rakkautemme kestävyyden raskaiden kuoleman varjojen värittämän todellisuuden läpi se välittää koeteltavaksemme sekä yhdistää lapsuuden ihanteellisen auvoisuuden kolmen sukupolven elämänkulun eläväksi, vääjäämättömäksi tapahtumaketjuksi.

Teos on enemmänkin kertaava lähihistoriallinen luomus, jossa ehkä liian moneen kertaan käydään pelkästään fyysistä paremmuuskamppailua, vähempikin riittäisi. Toteutus vaatisi kohtausten tiivistämistä, liikekielen turhan toiston välttämistä. Ihmisen tulevaisuuteen johdattelevia ja viestiviä, kantaa ottavia säikeitä ei esitys tarjoile, vaikka voisi.

Lahdenkansanopistokev%C3%A4tkiert17.jpg

Esityksen kokonaistunnelma on kestävä ja tiivis, näyttelijätyö väkevän komeaa, trillerin kaltaisesti läsnä. Yhteisote nostaa ihmisrodun tärkeimmän ominaisuuden - inhimillisyyden - vaikuttavasti teoksen sanomaksi.

Ohjaus  Eero Leichner
Näyttelijät  Sami Harjula, Henriikka Heiskanen, Santra Juoperi, Riikka Koskinen, Mikko Laine, Minne Mäki ja Elias Westerberg

 


Peilitalo

Kansanopistokiertuee2017%C3%B6.jpg

Me katsomme peiliin läntisen kulttuurikehyksemme todellisuutta, joka on pelkistä harhaisista unelmista ja sen sirpaleista rakennettu. Alamme ymmärtää unelmiemme hyvänolon-tunteen harhan valheellisuuden ja sen koettuamme koko elämäntarkoituksen todellisen tyhjyyden. Sen täytteeksi saamme koko elämän ajan osallistua yhteiskuntaa hoitavaan, sen mieltäparantavaan ja meidät mukaan pakottavaan tervehdyttämisjärjestelmään: lohduton kuva nykyisyydestä ja tulevaisuudestamme. Somen kautta suomalaisyhteiskunnan arvomaailmojen sukupolvien välinen kuilu, niiden verbaalisuuden kohtaamattomuus ja lukkiutuneiden arvojen pysähtynyt teennäisyys saavat  kokonaisuudessa varsin konkreettisen lahtelaisesimerkin.

Ohjaus voisi tekstimäärää ja pakkoneuroottista ylialleviivaavaa liikekieltään vähentää kokonaisuuden tiivistämiseksi. Useat eri kohtaukset toimivat hienosti itsenäisinä tarinoina, mutta niiden yhteys kokonaisuuteen, kaoottiseen maailmaan jää liian impulsiivisen epämääräiseksi.

Kansanopistonkiertuekev%C3%A4t2017.jpg

Näyttelijätyö on haltioittavan osaavaa ja ammattitaitoista. Tässä ajassa liikkuva esityksen genre on maulla ja ajatuksella tavoitettua uutta draamaa parhaimmillaan.

Ohjaus: Julius Leppänen
Näyttelijät: Miro Apostolakis, Maija Hartikainen, Ville Hilska, Mari Hirvi, Miina Penttinen, Joonatan Perälä, Otto Rokka ja Joonas Savolainen

 

Sibujenerotteluviiva.jpg


Tämä seitsemäntoista taiteilijan teatteri kahden näytelmän mittavalla teatteri-illallaan on lähdössä kiertueelle yhdeksälle eri paikkakunnalle ympäri suomenniemen.

Lahden kansanopiston Teatteri II 2017, sen maailmalle lähtevät teatteritaiteilijat jättävät hyvästelynään omatekoisen, vaikuttavan testamentillisen viestin elämän inhimillisestä tragediallisuudesta ja länsimaisen ajattelumme harhaisesta, jatkuvaa terapiaa vaativasta unelmaisuudesta. Suuria kysymyksiä teatterikeinoin taitavasti alustettuina - vastattaviksi meille kaikille. Rohkea ja vaativa haaste teatteritekijöille ja esityspaikkakuntien aina uudelle yleisölle.

Onnea Suomen valloituksellenne!

 

https://www.teatterikoulutus.fi/esitykset/ensemble17-nollapiste-peilitalo

 

Lis%C3%A4liite.jpg